Schouten en Bos terug!

Zaterdag 24 december 2011 kwam Dutch Superbike coureur Raymond Schouten ongelukkig ten val tijdens een motorcrosstraining waarbij hij een gecompliceerde beenbreuk opliep. Afgelopen weekend, slechts 97 dagen na zijn ongeluk, heeft Schouten voor het eerst weer op zijn Yamaha R1 gereden. Na zijn ontslag in het ziekenhuis is Schouten direct aan zijn revalidatie begonnen bij Wolbert Fysiotherapie in Uden. Naast de fysiotherapie was Schouten ook thuis druk bezig met zijn herstel, dagelijks fietste hij vele kilometers, eerst op de hometrainer later op zijn racefiets. En ook de halter gewichten kwamen tevoorschijn. Er was een duidelijk doel, op een verantwoorde manier zo snel mogelijk herstellen.

Komend weekend staat op het TT Circuit in Assen de eerste wedstrijd voor het Dutch Superbike op het programma. Wat onmogelijk leek wordt toch werkelijkheid, DTC Pirelli Yamaha coureur Raymond Schouten zal dit weekend aan de start staan in de Dutch Superbike klasse.

Schouten: “Wie had ooit gedacht dat ik komend weekend in Assen zou rijden? Ik in ieder geval niet! Natuurlijk ben ik altijd positief gebleven en heb hard gewerkt aan mijn herstel, wat soms zeker geen pretje was, maar dat ik zulke grote stappen voorwaarts heb kunnen maken is ongelooflijk. Maar is het wel slim om nu al te gaan rijden hoor ik je denken? Ik heb hier zelf ook over nagedacht. Natuurlijk ben ik nog niet volledig hersteld, ik zal nog maanden mijn fysiotherapeut bezoeken en ook mijn personal trainer heeft een programma voor me opgesteld voor een verder herstel dus ik ben zeker nog niet klaar met revalideren maar ik ben wel klaar om weer te gaan racen.”

Kervin Bos wilde op een andere manier het nieuwe motorsportseizoen beginnen maar het heeft de Yamaha Van der Heyden Motors Racing-coureur tot nu toe niet meegezeten. Tijdens de Dunlop-test, die begin maart op het Spaanse circuit van Albacete werd gehouden, kwam de 25-jarige coureur onfortuinlijk ten val. Daarbij liep hij een vervelende nekblessure op waardoor hij een tijd buiten spel stond.

Bos: “Ik kwam op een ongelukkige manier te val en daarbij heb ik enkele nekwervels gebroken. Direct daarna ben ik terug naar huis gegaan en heb mij laten onderzoeken door dokter Luyten in het St. Anna ziekenhuis te Geldrop. Achteraf bleek ik geluk gehad te hebben omdat het mooie en stabiele breuken waren. Daardoor hoefde ik niet te worden geopereerd, een nekbrace was voldoende. Na drie weken ben ik naar een specialist in nekbreuken in Engeland gegaan. Deze dokter heeft een speciale methode om nekbreuken sneller te laten genezen. Ik ben daar één dag geweest en toen ik naar huis ging voelde ik dat het al een stuk beter met me ging. Dat gaf mij hoop dat ik weer snel op de motorfiets kon gaan zitten.”

Dat het herstel sneller verliep dan vooraf was verwacht blijkt wel uit het feit dat Bos komend weekend op het TT Circuit Assen van start zal gaan in de eerste ONK Paasraces. “Het is allemaal veel beter gegaan dan ik vooraf had verwacht. Ik ben nog niet voor de volle 100 procent fit maar ik wil gewoon weer graag gaan rijden. Van de doktoren heb ik het groene licht gekregen. Verwacht van mij dit weekend geen grote dingen. Daar is het nog te vroeg voor. In ieder eerste plaats heb ik nog amper gereden. Daarnaast mag ik mijn nek niet forceren. Het gaat er mij om dat ik weer kilometers ga rijden om zo mijn ritme terug te vinden. Deze wedstrijd zie ik ook meer een training dan als een race. Ik heb de laatste weken hard gewerkt om weer terug te zijn en dat is mij gelukt. En daar ben ik blij om. De Yamaha is perfect afgesteld door tuner Swen Ahendorp dus wat snelheid betreft zal het niet aan liggen. Belangrijkste voor mij is dat ik er weer bij ben en ervaring op kan doen. Mijn doel is om op 22 april top fit aan de start te staan tijdens de eerste IDM Supersport race op het circuit van het Eurospeedway Lausitz circuit. Dan begint het seizoen voor mij pas echt.”

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?