vrijdag 26 april 2024

Stroom komt op stoom

Elektrische motoren staan niet stil en de ontwikkeling van elektrische racers nog minder. Tijdens de training voor de Manx TT benaderden de beste elektroracers het record dat Joey Dunlop in 1980 op zijn giftige tweetakt Yamaha TZ750 vestigde. Het record van 115.2 mph van de legendarische Noord-Ier bleef net buiten bereik, maar de batterijfietsen gaan al wel harder dan de mythische Kawasaki KR750 van Mick Grant (1975) en de Suzuki RG500 van John Williams (1976).

Grote namen in het zadel
De snelste elektrische motorfiets dit jaar is zonder twijfel Honda’s Mugen Shinden San. De oliegekoelde motor van de racer is goed voor 134 pk en 220 Nm. Het team laat werkelijk niets aan het toeval over, gezien de chauffeurs van dienst. In het zadel zitten niemand minder dan veelvoudig TT-winnaar John McGuinness en – de man die de training als snelste afraffelde – Bruce Anstey.

Top van 265 km/h
Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij het behalen van hoge topsnelheden. Licht zijn de rijdende accubakken met hun rijklaargewicht van 240 kilo namelijk niet.  De inspanningen op dat vlak betalen zich uit. McGuinness’ Honda werd geklokt op maar liefst 164.9 mph (265 km/h). Dikke duizends rijden over de 300 km/h. Even ter vergelijk: de allersnelste ronde tijdens de Manx-TT staat op naam van John McGuinness. Met zijn Honda Fireblade reed hij een gemiddelde snelheid van 131.6 mph. De elektrische motoren zetten dus ongeveer 20 mph minder op de teller.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen