Testchaos in WK Superbike

Hoewel de invloed van de Spaanse Dorna in het WK Superbike steeds groter wordt, gaat het testen nog altijd met de Italiaanse slag. Niets gezamenlijk, niets op hetzelfde circuit, niets op dezelfde dagen, uitgezonderd dan de officiële wintertest op Phillip Island. Het contrast met de MotoGP kan daardoor haast niet groter, het gebrek aan overzicht ook niet. Hoewel… Met een beetje rondbellen ontstond – zoals hieronder te zien is – toch ineens een soort van testschema. 

Pata Honda
Het Nederlandse Pata Honda test voor het vertrek naar Australië van vandaag tot en met zaterdag op het Portugese Portimão. Jonathan Rea zal zich vooral op de vermogensafgifte gaan concentreren, nadat hij tijdens de afsluitende test van 2013 in Jerez veel problemen hiermee had. In Nieuwleusen hebben ze gelukkig niet stilgezeten waardoor er hopelijk een oplossing gevonden is. Teamgenoot Leon Haslam lijkt eindelijk weer fit te zijn na zijn zware crash op Assen.

Bij het WK Supersport-team is het gelukkig veel rustiger. Michael van der Mark en Lorenzo Zanetti waren tijdens de voorgaande testen al constant snel en kunnen zich richten op fine-tuning. Bij Van der Mark gaat het daarbij vooral om grip achter. Portimão-specialist Miguel Praia – de Portugees heeft een raceschool op het circuit in de Algarve – bemand voor Ten Kate Racing Products de SP-versie. 

Na Portimão test Pata Honda ook nog in Jerez, op woensdag 5 en donderdag 6 februari.

Kawasaki Racing Team
Wereldkampioen Tom Sykes trekt zoals zo vaak z’n eigen plan door vandaag en morgen te testen op Almeria en daarna door te reizen naar Jerez (5 en 6 februari). Na een goede test op Jerez is de stemming opperbest bij Sykes en crewchief Marcel Duinker. Almeria bleek in het verleden bovendien het perfecte circuit te zijn om een goede basis set-up te vinden voor de ZX-10R. De concurrentie is dus gewaarschuwd. Ook Loris Baz, helemaal hersteld na zijn zware nekblessure, is klaar voor beide Spaanse testen. Opvallend is dat David Salom ook rijdt, maar dan op de EVO-versie. Hiermee lijkt Kawasaki zich alvast voor te bereiden op 2015 als het nieuwe EVO-reglement voor iedereen gaat gelden en er dus geen aparte klassen meer zijn. Salom verving vorig jaar de geblesseerde Baz en is dus een goede bekende in het team. Dat hij een Spanjaard is, helpt ook. 

Ducati Superbike Team
Het vernieuwde Ducati, een samenwerking tussen Feel Racing en Ducati Corse, komt vanaf morgen tot en met maandag eveneens in actie op Portimão. Feel Racing, in het verleden erg succesvol met Ducati, zou grote stappen gemaakt hebben met de SBK-versie van de 1199 Panigale. Iets dat ook nodig is om Chaz Davies en Davide Giugliano in 2014 competitief te krijgen. Na de vierdaagse (!) test trekken de Italianen al richting Phillip Island. 

Aprilia Racing Team
Ook Aprilia trapt 2014 af op Portimão, maar start pas zaterdag 18 januari. Het is daardoor wel een soort van ‘superzaterdag’ in het zuiden van Portugal omdat naast Aprilia ook Ducati en Honda die dag testen. Voor Sylvain Guintoli komt deze test echter nog veel te vroeg. De Fransman moest namelijk opnieuw geopereerd worden aan zijn geblesseerde schouder en zit daardoor met veel vraagtekens. Het is zelfs nog zeer onduidelijk of Guintoli fit genoeg is als eind februari het seizoen van start gaat. Marco Melandri is wel voldoende hersteld van de operatie aan zijn geblesseerde enkel. Testrijder Alex Hofmann neemt de plaats van Guintoli in.
Tot nu toe heeft nog niemand zich aangemeld met een RSV4 voor de nieuwe EVO-klasse. 

Voltcom Suzuki
Eugene Laverty en Alex Lowes (foto links) trappen vandaag en morgen af op Almeria in Spanje, waarbij de focus vooral ligt op het verder ontwikkelen van de elektronica, met name de traction controle. Aan de tijden van de test op Almeria moeten echter niet te veel conclusies getrokken worden, want Voltcom ziet het vooral als een warming-up voor Portimão (19-20 januari). Dan zal blijken waar de GSX-R1000 echt staat volgens Laverty omdat er dan vergeleken kan worden met andere teams. Ook regerend BSB-kampioen Lowes – broer van WK Supersport-kampioen Sam – richt zich op de elektronica, maar dan met een hele andere invalshoek. Vanwege de strenge regels in het BSB is dit pakket voor Alex compleet nieuw.

MV Agusta Reparto Corse – Yakhnich Motorsport
Yakhnich Motorsport-rijder Claudio Corti krijgt zondag en maandag op Portimão voor het eerst de kans om de MV Agusta F4 RR in volledige WK Superbike-trim te testen. Tijdens de eerste test op Jerez de la Frontera moest Corti het nog doen met een Superstock-versie. Opvallend genoeg heeft Yakhnich er niet voor gekozen om te debuteren in de EVO. Een beslissing die als dapper omschreven kan worden. Ook Supersport-rijders Jules Cluzel en Vladimir Leonov komen in actie. Torleif Hartelman is samen met Sam Lowes overgestapt naar de Moto2. Het wordt daardoor interessant om te zien welke stappen Yakhnich gemaakt heeft met zowel de F3 als de F4. 

Overig
Ook komend jaar rijden Kenan Sofuoglu en Fabien Foret voor Mahi Kawasaki. Foret zal dat echter doen op een EVO-ZX-10R in het WK Superbike, Sofuoglu wil zijn vierde wereldtitel Supersport pakken. Op 19 en 20 januari testen Sofuoglu en Foret op Portimão voor het eerst in 2014. 

Ook PTR Honda test die dagen in Portugal. Na de deceptie van vorig jaar moeten Jack Kennedy, Nacho Perez en Ratthapark Wilairot ervoor zorgen dat de oude tijden van Cluzel en Laverty weer herleven in het team van Simon Buckmaster. 

Kawasaki DMC Lorenzini is met Kev Coghlan en Vladimir Ivanov eveneens zondag en maandag aan het testen op Portimão. Voor vooral Ivanov een bijzonder moment, omdat hij lang moest revalideren na een horrorcrash op Imola in 2013. Roberto Tamburini test zondag en maandag voor het eerst de Kawasaki Ninja ZX-6R van zijn nieuwe San Carlo Puccetti Racing. 

Als laatste Team Pedercini. Alessandro Andreozzi en Mark Aitchison (onder voorbehoud) bemannen 5 en 6 februari de EVO Kawasaki op Jerez. Lorenzo Savadori, Romain Lanusse en Balázs Németh springen die twee dagen op de Superstock-versie van de ZX-10R.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL