TT Circuit in Corona: Interview Peter Schorer

Dinsdag 16 juni 2020, het was een dag die al maanden dik rood omcirkeld stond in de agenda van Peter Schorer, verantwoordelijk voor de pr, communicatie en media van het TT Circuit Assen. Onder normale omstandigheden had op die dag met de pre-persconferentie de aftrap van de 90e Dutch TT plaatsgevonden. Het verhaal is bij jullie bekend; pas vrijdag 25 juni 2021 zal de MotoGP rijden op Assen. Althans, dat hopen we massaal, want meer dan ooit is alles nu onder voorbehoud. Speciaal voor MOTO73 doet Peter zijn verhaal over deze unieke periode, direct nadat het TT Circuit een select persgezelschap uitleg gaf over ...
Dinsdag 16 juni 2020, het was een dag die al maanden dik rood omcirkeld stond in de agenda van Peter Schorer, verantwoordelijk voor de pr, communicatie en media van het TT Circuit Assen. Onder normale omstandigheden had op die dag met de pre-persconferentie de aftrap van de 90e Dutch TT plaatsgevonden. Het verhaal is bij jullie bekend; pas vrijdag 25 juni 2021 zal de MotoGP rijden op Assen. Althans, dat hopen we massaal, want meer dan ooit is alles nu onder voorbehoud. Speciaal voor MOTO73 doet Peter zijn verhaal over deze unieke periode, direct nadat het TT Circuit een select persgezelschap uitleg gaf over de gevolgen van corona. Op diezelfde 16e juni... Hé, is dat niet die man van Langs de Lijn? Peter Schorer werd geboren op 23 september 1958 in Rotterdam, voelt zich Arnhemmer en woont tegenwoordig in Assen. Hij was judoleraar, sportinstructeur bij Defensie en werkte onder andere voor de Drentse Sport Federatie en de landelijke stichting Spel en Sport, die de uitvoering deed van het beleid van het Ministerie van CRM ( tegenwoordig Ministerie van VWS). Hij werkte als manager van het schaatsteam van Jillert Anema, de BAM-Univé-schaatsploeg. Ook was hij verslaggever bij Langs de Lijn voor handbal en judo, en werkte hij als chef sport bij RTV Drenthe. Naast zijn huidige werk voor het TT Circuit Assen, is Peter ook nog op interim basis werkzaam als marketing- en communicatieadviseur. Geen TT in 2020. Kun je het al een beetje bevatten? ‘Het is allemaal zo bizar wat er gebeurd is de afgelopen maanden. Het begon direct al onwerkelijk, want wat was nou het verschil met een gewone griep? Gaandeweg ging het ineens heel snel en werd duidelijk dat het heel serieus was. Voor het circuit heeft het echt verlammend gewerkt. Heel de winter werkten we volle bak en toen we los mochten, kon dat niet. Een cold-turkey. Daarna zijn we vooral bezig geweest met zoeken naar mogelijkheden en overleggen met bestuurders, sponsors, Dorna en noem het maar op. Het belangrijkste daarbij was telkens weer uitleggen hoe Nederland erin staat en hoe wij als TT Circuit erin staan.’ Hoe het TT Circuit erin staat of stond, doet of deed toch helemaal niet ter zake? Ook voor jullie gelden de regels van de overheid. ‘Dat klopt, maar toch wilden velen steeds van ons horen waarom dingen niet mochten. Terwijl wij op dat moment natuurlijk niets meer wisten dan de rest van Nederland. Hoewel er na de persconferenties van Mark Rutte soms wel wat onduidelijkheid was over wat wel en niet mocht, ook richting de sport. Daarnaast zijn wij een vrij eigenwijs volk met soms bijzondere maatregelen. Leg maar eens aan een Spanjaard uit wat een intelligente lockdown is. En hoe lang die zou gelden? Daar moesten we ons dus doorheen zien te slalommen. Gelukkig kregen we vanaf eind april wel de status als topsportaccommodatie, waardoor toppers weer mochten komen trainen op het circuit.’ Jullie waren altijd toch al een topsportaccommodatie? ‘Jawel, maar vanwege corona moest je een aparte status hebben.’ Wanneer kreeg jij het gevoel dat er wellicht helemaal geen TT zou kunnen zijn in 2020? ‘Dat was ergens medio mei, toen duidelijk werd dat het lastig ging worden om de TT naar het najaar te verhuizen. Arjan Bos had, zeker in die periode, veel contact met Carmelo Ezpeleta en in de zeer ingewikkelde puzzel die Dorna moest maken, wilde men zodra het kon de reguliere kalender oppakken. Nu weten we met de waarheid en actualiteit van de dag hoe de puzzel is gemaakt. Het was dus niet één moment, maar meer een proces waarin er ook door het circuit goed is overlegd met Burgemeester Marco Out, tevens voorzitter van de Veiligheidsregio Drenthe. We zijn tot het allerlaatste moment doorgegaan met de voorbereidingen van de 90e TT in 2020. Hadden we dat niet gedaan, zouden we altijd te laat zijn geweest als ineens zou blijken dat er toch geracet mocht worden.’ Wat was het laatste moment? ‘Toen duidelijk werd dat er geen publieksevenementen tot 1 september toegestaan werden en er ook nog geen duidelijkheid was over het al dan niet mogen houden van wedstrijden. Dit in relatie met de puzzel die Dorna moest maken.’ Dat was dinsdag 29 april, net twee maanden voor het laatste weekeinde in juni. Ik kan mij voorstellen dat alles toen al zo’n beetje geregeld was. Neem als voorbeeld de grote videowalls die iedereen wel kent. ‘We hebben sinds de coronacrisis alles met potlood geschreven en leveranciers hadden natuurlijk wel door dat er misschien geen TT zou zijn dit jaar.’ Hoe pak je het aan als duidelijk wordt dat er helemaal geen TT verreden gaat worden in 2020? ‘Je gaat dan werken met een omgedraaid draaiboek, een situatie die we nog nooit meegemaakt hadden en waarbij je alle voorbereidingen ongedaan probeert te maken. Met respect naar de leveranciers waar we vaak al jaren nauw mee samenwerken.’ Omdat het de 90e TT zou zijn, neem ik aan dat jullie een aantal bijzondere dingen op de planning hadden staan. ‘Dat klopt en het is heel frustrerend dat die dit jaar niet doorgaan. We wilden echt uitpakken tijdens het media-event vooraf en ook tijdens de TT zelf, met veel historie. Normaal gesproken wordt de 90e TT volgend jaar wel verreden, dus alle voorbereidingen zijn in ieder geval niet voor niets geweest.’ Wat is de eerste stap als je begint aan de voorbereidingen voor de Dutch TT 2021? ‘Die voorbereidingen zijn al lang begonnen. Doordat we het draaiboek omgekeerd moesten uitvoeren, hebben we met veel bedrijven contact gehad en zijn meteen de gesprekken voor 2021 begonnen. We wilden dit jaar mooie dingen doen met Red Bull, Monster en Motul. Het plan is nu dat volgend jaar te doen. Het managementteam is ook al druk bezig, al is het alleen al om je contacten warm te houden en alvast enthousiast te krijgen voor volgend jaar.’ Is de TT altijd een doorlopend proces? ‘Ja, alles wat wij doen heeft maar één doel en dat is de TT tot in lengte van jaren hier te houden. De piek ligt natuurlijk eind juni. Daarna vlakt het even een beetje af, maar al snel zijn we weer druk bezig met de TT van het jaar erop.’ Hoe eng is het, met deze wetenschap, dat er in 2020 geen TT is? ‘Best wel eng. Je mist niet een toefje, maar alle slagroom op je taart… Wij gaan er vanuit dat er volgend jaar gewoon met publiek gereden kan worden. Tot het tegendeel bewezen is. Daarbij moet je je niet laten afleiden door de onzekerheid, die er uiteraard echt wel is. Gelukkig is er de laatste achttien jaar onder directeur Peter Oosterbaan een zeer professionele organisatie ontstaan, met gezonde financiën. Dan kun je wel wat hebben, maar het is niet bodemloos. Je moet dus zeer alert zijn en blijven.’ Hoe gaan jullie dat doen met de misgelopen inkomsten bij eventuele evenementen zonder publiek? ‘Het TT Circuit is een verhuurorganisatie. Wij hebben drie evenementen die we compleet zelf organiseren: de Dutch TT, het WK Superbike en het British Superbikes, plus nog een Experience Day maar dat is een andere soort activiteit. Bij alle andere evenementen verhuren wij het circuit. Daarbij is het niet zo dat je je kunt melden bij het hek en de sleutel krijgt. Je hebt namelijk met vergunningen te maken, geluidsdagen, veiligheid, officials en nog veel meer. Je huurt een compleet pakket en dan is het aan de verhuurder hoe dat verder geregeld gaat worden. Vanaf 1 juni mogen er weer activiteiten worden georganiseerd en zoals het er nu naar uitziet vanaf 1 september weer races. De collega’s van de Event-afdeling hebben a hell of a job verricht en een alternatieve kalender weten te realiseren met veel circuitdagen en circuittrainingen.’ Omschrijf eens het gevoel dat bij je opkomt als ik het heb over het niet doorgaan van de TT. ‘Het is het hoogtepunt voor iedereen hier op het circuit, ook al is het knetterhard buffelen en moet je jezelf constant wegcijferen. Maar de kick om het met het hele mediateam, tijdens de TT 23 man, samen te doen, is geweldig en dat ga ik ongelooflijk missen. Tachtig procent van deze club doet het al jaren. Velen nemen zelfs een aantal dagen vrij om er bij te kunnen zijn. Dat werk moet dus wel heel leuk zijn en dat is het ook echt. Leeftijden vallen weg, ego’s vallen weg, het gaat om het team waarin iedereen gelijk is. Dat de TT niet doorgaat, is natuurlijk een financieel en sportief dieptepunt, maar er zijn door corona tienduizenden mensen overleden. We moeten het allemaal dus wel in het perspectief blijven zien.’ Wat ga je niet missen aan de TT? ‘Vergis je niet, het is een aanslag op je lichaam en geest. Ik heb ooit één keer de fout gemaakt om de dag na de TT op vakantie te gaan. Dat mag ik mijn omgeving nooit meer aandoen. Je zit vol met adrenaline, je bent moe en onrustig. Nee, dat is een fout die ik nooit meer maak. Nu ga ik vaak motorrijden na afloop van de TT, maar ook na andere drukke dagen of weekenden.’ Wat voor motor rij je? ‘Een Ducati Multistrada, mijn derde Duc en deze gaat niet meer weg. Ik rij bijna alleen maar binnendoor – en als het even kan alleen met goed weer – en daar past mijn motor perfect bij. Mijn partner heeft een Yamaha MT-09 Tracer. Er is echt niets lekkerder om na, bijvoorbeeld de TT, de motor te pakken en even je hoofd leeg te rijden. Iets dat elke motorrijder zal herkennen.’ Wat is eigenlijk je rondetijd op Assen? ‘Nee, dat moet je echt aan anderen overlaten. Natuurlijk rij ik wel eens een rondje, met de motor of auto, maar laat mij verder hier vooral mijn werk maar doen.’ Wat was je eerste TT? ‘Die van 1968.’ Wow, jij hebt dus Paul Lodewijkx zien winnen! ‘Ja, dat klopt. Ik was toen tien jaar oud en woonde vlak bij het circuit.’ Hoe ben je uiteindelijk in je huidige functie terechtgekomen? ‘Ik ben in 2006 gevraagd door Peter Oosterbaan, nadat de toenmalige perschef Willem Lute het te druk kreeg, ook omdat hij te maken kreeg met een ernstige ziekte waar hij later helaas aan is overleden.’ Wat doe je eigenlijk allemaal als verantwoordelijke van de PR, communicatie en media op het TT Circuit? ‘Door het wegvallen van de TT en andere evenementen is het ietsje minder dan normaal. Gelukkig heb ik nog genoeg te doen, want ook zaken als contacten met sponsors en stakeholders en het voorbereiden voor evenementen als de MOTORbeurs liggen bij mij. Wat de buitenwereld mij ziet doen, is vaak maar een kleine gedeelte van het totale takenpakket. Ik zie het zelf altijd een beetje als een ijsberg, waarvan je alleen het topje ziet.’ Laten we vooral positief eindigen. Wat is je absolute TT-hoogtepunt? ‘Dat zijn er zoveel. Toen Wilco Zeelenberg zijn laarzen het publiek in gooide, stond ik er naast als verslaggever. Dat vergeet je nooit meer. Nicky Hayden die een ontmoeting had met een terminaal ziek kind. Kevin Schwantz die mij op mijn schouder tikte, nadat mijn zender voor een live-uitzending stuk ging en wilde weten of dat ding het alweer deed. De huldiging van Egbert Streuer; het stikt echt van de mooie momenten en ik hoop van harte dat er snel weer nieuwe bijkomen!’

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?