zaterdag 27 april 2024

Twee bonusstellingen voor Bo Bendsneyder en Jarno Janssen

Met de laatste Grand Prix van 2019 achter de rug, is het tijd om te terug te blikken. In het geval van NTS RW Racing GP geen gemakkelijke opdracht, want oef… Het viel allemaal niet mee afgelopen jaar in de Moto2. Daarom besloot Asse Klein in de nieuwe MOTO73 geen open vragen te stellen aan Bo Bendsneyder en RW Racing-teammanager Jarno Janssen, maar ze vijf pittige stellingen voor te leggen. Dat werden er uiteindelijk zeven waardoor je hieronder gratis twee stellingen cadeau krijgt.

1. Met een Kalex zou Bo Bendsneyder afgelopen jaar top-10-klasseringen hebben behaald.
Bo: ‘Daar durf ik geen antwoord op te geven. Ik ken alleen de motoren van Tech3 en NTS en die zijn niet met elkaar te vergelijken. Wanneer je jongens spreekt als Raffin en Corsi, die zowel op Kalex als NTS hebben gereden, blijkt wel dat zij betere feedback hadden bij de Kalex. Dat komt ook omdat er veel rijders op deze motoren rijden. Dus komt er ook veel meer informatie binnen en dat al zo’n zeven jaar lang. Je kan en mag dan ook nooit verwachten dat NTS binnen twee jaar op hetzelfde niveau zit als Kalex.’

Merk je wel dat een Kalex-coureur voordeel heeft als je met hem in gevecht bent Bo?
‘Ze kunnen anders rijden, maar dat verschilt wel per circuit. Wij hebben bijvoorbeeld heel veel grip achter, wat de Kalex niet heeft. Wij hebben dus ook hele goede punten. Maar die goede punten kunnen soms ook te goed zijn, waardoor het weer een zwak punt wordt. Dat is denk ik waar wij nu soms tegenaan lopen.’

Jarno: ‘Met een NTS kan dat ook, zelfs afgelopen jaar. Ik denk namelijk dat we op een heel hoog niveau staan met NTS. Maar als je als rijder niet helemaal lekker in je vel zit, dan wordt het heel moeilijk op dit niveau.’

En als we het omdraaien. Zou Alex Marquez kunnen winnen op een NTS?
‘Als die zich op dat moment goed voelt, dan zou die meer kunnen doen dan waar we nu staan. Maar het blijft gissen. We hebben wat we hebben en hetgeen wat we hebben is van een hoog niveau. Als je kijkt wat Raffin bijvoorbeeld in Australië liet zien, geeft dat aan welke mogelijkheden we hebben. Ik denk dat ons niveau in de Moto2 echt wel tussen P12 en P17 ligt op dit moment. En als we dat nog iets kunnen verbeteren, dan kan je ook een stap naar voren maken.’

Maar deze resultaten hebben jullie niet veel gehaald dit jaar.
Zeker, niet vaak genoeg en dat weet ik ook. Ik hoop dan ook dat we met zijn allen in de toekomst iets kunnen laten zien wat van een nog hoger niveau is.’

2. Vooraan rijden in de Moto2 is moeilijker dan in de MotoGP.
Bo:
’Lastig, maar ik denk dat er wel een kleine waarheid in zit. Ik kan er niet goed over oordelen omdat ik nooit in de MotoGP heb gereden. Maar je hoort ook verhalen van een Quartararo en Mir.’

Wat zeggen zij?
‘Quartararo zegt dat het makkelijker is in de MotoGP, maar dat kan natuurlijk komen omdat nu alles voor hem klopt. Bij ons in de Moto2 zijn alle motoren hetzelfde. Alex Marquez is wereldkampioen geworden, maar heeft ook weekenden gehad waar hij achtste werd. In de MotoGP zie je Marc Marquez niet zomaar achtste worden, dan heeft hij echt een enorm slechte dag. De verschillen in het veld zijn anders, ook omdat je in de MotoGP meer merken hebt. Of de MotoGP makkelijker is, weet ik niet, wel denk ik dat je daar makkelijker constant vooraan mee kunt doen.’

Jarno: ’Dat maakt niet uit. Als je voorop wilt rijden, dan moet alles kloppen. In welke klasse je ook rijdt. Dan moet je de juiste coureur hebben met de juiste motor op het juiste moment. Als een van de radars niet meedraait, om wat voor een reden dan ook, dan rij je nooit vooraan.’

In de nieuwe MOTO73 lees je de antwoorden op deze vijf stellingen:
NTS RW Racing GP en Bo Bendsneyder zijn echt wel een goede combinatie, ondanks alle teleurstellingen in 2019.
– De kritiek op ons is volledig terecht.
– De situatie met Hans Spaan hebben wij totaal verkeerd aangepakt.
– We weten wat er anders moet om in 2020 wel te presteren
– Het seizoen 2020 is pas geslaagd met minimaal vijf top-tienresultaten

Dit verhaal wil (en mag) je niet missen. Bestel MOTO73 nummer 24 daarom hier of race naar de winkel!

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

1 Reactie

  1. Jarno janssen kan wel zeggen dat nts het goed doet , dat zou ik ook zeggen van zo,n goeie sponsor, maar ze komen nooit zo ver als met een kalex of een speed up,en ja bo heeft foutjes gemaakt dat weet hij zelf ook wel en daar doet hij alles aan om dat te verbeteren,hij is bijna elke race voor z,n collega,s geeindigd wie het ook was,dat zijn allemaal pluspunten,je kun overal negatief over zijn,maar pluspunten moet je ook benadrukken

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen