Uitgelicht: de crash van Loris Baz

Iedereen die een beetje MotoGP volgt, kon niet gemist hebben dat Avintia Ducati-rijder Loris Baz een glijertje gemaakt heeft afgelopen week. En als we zeggen glijertje, dan bedoelen we een flinke klapper!

Op het voorste rechte stuk van het circuit van Sepang in Maleisië besloot de zachte compound Michelin-achterband van Baz dat het genoeg was. De band klapte, terwijl de Ducati met bijna 300 kilometer per uur start/finish passeerde.

Kledingsponsor Alpinestars werd meteen naderhand bedankt door de lange Fransman, want mede door de goede bescherming van zijn racepak, kwam Baz er met enkel een pijnlijke elleboog behoorlijk goed vanaf.

Het Alpinestars-pak dat hij draagt is uitgerust met het Tech Air-airbagsysteem en dus ook allerhande sensoren, en de Italiaanse motorkledingfabrikant deelt nu wat interessante details.

-Op het moment van de crash reed Baz 290 km per uur

-1,9 seconden na de klapband, crashte Baz 

-Het Tech Air-systeem trad meteen in werking, 60 milliseconde later kwam Baz neer

-De sensoren maten een maximale impact van 29,9 G op de linker schouderBaz gleed vervolgens 6,6 seconden over het asfalt

Afgaand op de beelden konden we al stellen dat Loris Baz flink geluk gehad heeft, maar als je leest dat er even 29,9 G op zijn schouder losgelaten werd… houd er even rekening mee dat een straaljager optrekkend uit een duikvlucht maximaal zo’n 9 G trekt. Dan kun je dus zeker wel stellen dat hij enorm veel mazzel heeft er zo goed vanaf gekomen te zijn. 

DATA ALPINESTARS

CRASH VIDEO

[justified_image_grid ids=8901,8894,23283,23284]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?