13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Uitgelicht: de crash van Loris Baz

Iedereen die een beetje MotoGP volgt, kon niet gemist hebben dat Avintia Ducati-rijder Loris Baz een glijertje gemaakt heeft afgelopen week. En als we zeggen glijertje, dan bedoelen we een flinke klapper!

Op het voorste rechte stuk van het circuit van Sepang in Maleisië besloot de zachte compound Michelin-achterband van Baz dat het genoeg was. De band klapte, terwijl de Ducati met bijna 300 kilometer per uur start/finish passeerde.

Kledingsponsor Alpinestars werd meteen naderhand bedankt door de lange Fransman, want mede door de goede bescherming van zijn racepak, kwam Baz er met enkel een pijnlijke elleboog behoorlijk goed vanaf.

Het Alpinestars-pak dat hij draagt is uitgerust met het Tech Air-airbagsysteem en dus ook allerhande sensoren, en de Italiaanse motorkledingfabrikant deelt nu wat interessante details.

-Op het moment van de crash reed Baz 290 km per uur

-1,9 seconden na de klapband, crashte Baz 

-Het Tech Air-systeem trad meteen in werking, 60 milliseconde later kwam Baz neer

-De sensoren maten een maximale impact van 29,9 G op de linker schouderBaz gleed vervolgens 6,6 seconden over het asfalt

Afgaand op de beelden konden we al stellen dat Loris Baz flink geluk gehad heeft, maar als je leest dat er even 29,9 G op zijn schouder losgelaten werd… houd er even rekening mee dat een straaljager optrekkend uit een duikvlucht maximaal zo’n 9 G trekt. Dan kun je dus zeker wel stellen dat hij enorm veel mazzel heeft er zo goed vanaf gekomen te zijn. 

DATA ALPINESTARS

CRASH VIDEO

[justified_image_grid ids=8901,8894,23283,23284]

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen