Voorbeschouwing MXGP 2020

Op 1 maart gaat het nieuwe seizoen van het wereldkampioenschap motorcross van start in het Britse Matterley Basin. Een week later komen alle topcrossers naar Valkenswaard voor de Nederlandse GP. Jeffrey Herlings is de belangrijkste titelkandidaat. Met wie moet hij afrekenen op weg naar zijn vijfde wereldtitel? Wat een verschil met een jaar geleden. Toen kampte Herlings (Red Bull KTM Factory Racing) met een zware voetblessure. Aanvankelijk werd gehoopt dat hij er bij de start van het GP-seizoen wel weer bij zou zijn, maar hij stond uiteindelijk pas bij de achtste GP voor het eerst achter het starthek. Daarmee was de ...
Op 1 maart gaat het nieuwe seizoen van het wereldkampioenschap motorcross van start in het Britse Matterley Basin. Een week later komen alle topcrossers naar Valkenswaard voor de Nederlandse GP. Jeffrey Herlings is de belangrijkste titelkandidaat. Met wie moet hij afrekenen op weg naar zijn vijfde wereldtitel? Wat een verschil met een jaar geleden. Toen kampte Herlings (Red Bull KTM Factory Racing) met een zware voetblessure. Aanvankelijk werd gehoopt dat hij er bij de start van het GP-seizoen wel weer bij zou zijn, maar hij stond uiteindelijk pas bij de achtste GP voor het eerst achter het starthek. Daarmee was de kans op een mooie eindklassering verkeken, zeker omdat hij daarna opnieuw een hele tijd geblesseerd aan de zijlijn stond. Pas aan het eind van de competitie deed hij weer mee. Hij was toen volledig hersteld en streed mee om de overwinning. Die goede vorm hield hij vast tijdens de Motocross of Nations in Assen, waar hij samen met Glenn Coldenhoff en Calvin Vlaanderen Nederland voor het eerst de zege schonk. Meteen daarna begon hij aan de voorbereiding op het seizoen 2020 door zich te laten opereren, waarbij al het metaal uit zijn voet werd verwijderd. Tijdens de wintermaanden heeft hij geheel fit en pijnvrij kunnen trainen. Dat hij nu al vroeg in een goede vorm steekt, bleek tijdens internationale crosses in het Britse Hawkstone Park (waar het net zo modderig was als vorig jaar in Assen zoals op onderstaande foto goed te zien is) en het Franse Lacapelle Marival. Herlings won beide wedstrijden en is klaar om op jacht te gaan naar zijn tweede wereldtitel in de MXGP-klasse. https://www.facebook.com/Jeffrey.Herlings.84/photos/a.276142445755154/2714243445278363/?type=3&xts%5B0%5D=68.ARBcu3YPZ-TPHQzuZgI_l_Z74_e_6zBXItEvTs_KViSfpR19yZDwY0X0kvInRDIFRqggc4CmHubZjS-hckKmrXKiez-WCUUEHUtekdmkfUi8o62A7UDbdSrrW8H-bSzh00VUqT0wRDYCgSiwwjfQtiuQP9FHFQrqx_UtMjycM-GPAnEFS1hgck5YEUUtUg2MHn6n2RMqXvTVI_JCi4dRyfy-GrC3-v2L0WC2i5EEN-4UQ-cNrEp3P8ZvFcOO7iZ_Q9IqEkdgwUNX9jVVvLnRKypLFaZlQJQ7fc2k0kQJ3F5iFyiwKsJviaO2kymadXEnDMqHRpG7TRe1bJhA2L4gMhWg6g&tn=-R Glenn Coldenhoff was er afgelopen seizoen wel het hele jaar bij, maar begon vanwege een zware val voorafgaand aan de eerste Grand Prix verre van fit aan de WK-cyclus. Naarmate hij zich steeds beter begon te voelen, lieten de resultaten een stijgende lijn zien, resulterend in GP-overwinningen in Zweden en Italië. Voor het eerst in zijn carrière eindigde hij in de eindstand bij de eerste drie, want achter Tim Gajser en Jeremy Seewer ging het WK-brons naar Coldenhoff. De 29-jarige Brabander begint dit seizoen aan een nieuw avontuur nu zijn team Standing Construct het fabrieksteam van GasGas is geworden. Het Spaanse merk is de derde loot aan de stam van de Oostenrijkse Pierer-groep, naast KTM en Husqvarna. https://www.facebook.com/glenncoldenhoff259/posts/2545280758931529?__xts__%5B0%5D=68.ARDKwOR_LDZyEPKsnGFn34p5r3L8wGlcmRCvAv7tHkzM8CSoID1Bcwb7oXDsTHeuo2Kmw9cSyoj9hP5oQQYTRtCzOCg2vsMtMDtoNnyyI4U_AwKhusl-c4jcZWN4j9Hlj8nONfw7Lze0TjJLxWcki33rDeF9GJbACOiuvK0GR9yr8TG2gg2u-lCTGp_tw5Y9Xq0XeKNZwqWbUEvba90KvD8EI9KAvbniYMo5zdEHngbQHrgEMB5zriNKK8cH3Cg8k-26AHSykqwhNEmcMuqFaD04BXzs6QrBud01XyexKdtR9_FoLHNZDp6gRwc6GJhaIGN0c0gG7eCqtSe8xkKF3yQKuQ&__tn__=-R Brian Bogers (Marchetti Racing Team KTM) kan terugkijken op een goed gereden 2019, waarin hij het WK als dertiende beëindigde. Hij won recent twee internationale wedstrijden in Spanje en staat op scherp voor het seizoen 2020. Calvin Vlaanderen is overgekomen vanuit de MX2 en komt dit jaar uit voor Gebben Van Venrooy Yamaha Racing. Hij zal zeker een aanwinst zijn in de zwaarste crossklasse. Micha Boy de Waal (No Fear Jumbo BT Motorsport Team) zal op zijn Husqvarna aan een aantal Europese GP’s deelnemen. Geconcludeerd mag worden dat Nederland dit jaar goed vertegenwoordigd is in de topklasse van de motorcross. Niet alleen kwantitatief, maar vooral kwalitatief, met twee rijders die in elke GP voor een podiumplaats kunnen gaan en daarnaast nog twee die goed moeten zijn voor top-tienklasseringen. https://www.facebook.com/john.vandenberk.315/posts/637022000384760 De tegenstanders Wie zijn de belangrijkste concurrenten van de Nederlanders? Dat zijn er nogal wat, want de MXGP lijkt dit jaar over een brede top te beschikken. Negenvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli (Red Bull KTM Factory Racing) is een rijder om altijd rekening mee te houden. Hij is er nog steeds op uit om het record van tien wereldtitels van Stefan Everts te evenaren. Cairoli reed in het voorseizoen sterk in eigen land, maar was nog geen winnaar. Van tweevoudig MX2-wereldkampioen Jorge Prado (Red Bull KTM Factory Racing) mag niet direct vuurwerk worden verwacht. De Spanjaard was zo onfortuinlijk om in de wintermaanden zijn linkerdijbeen te breken. Hij zit sinds half februari weer op de motor, maar zal zeker nog niet voluit kunnen rijden. Het is zelfs de vraag of hij er bij de opening van het nieuwe seizoen bij zal zijn. https://www.facebook.com/jorgeprado61/posts/3505408786199585?__xts__%5B0%5D=68.ARCCTFy-Xb0ajn-7fPq7MIgv5H8BLlo1TuiSr1jvGzdhvEC9GsHthSHpOMEPSG4_wF42sSkEtREICmi2t5PyAgxDIVp6fSav5a__m7iLgE5fSvfxJ2L-Pbw7OpU8LxVZhp8_TtIEIFoXUNytWhmPwrnr3JDksb9FvUCi00A-bR4GzC6VkUltGtEzjHareGIKqK2kPY4Q-HOECn2MlA0qOAOMzHuXHvNFBvAOQFoebrCdmExJ3C88P9z9XfK3JlMA_eAaGJHYOejn_bzPbaLVsQ8NTuVFhLGEkHzN4CGmkqk5IbZdwspHxiySSKyt1kE1ZMa3v7lbQoM8HBWkJma7vMJOpk2V1bM8O-LYH-YWqX7NhFmtJbshCRAwJubkkLb1T3VF1l3B6zlFFpu_Zq3NoJrMBcH4v1GNn-0VoRWk3xEid3Bz_M2Gn6PAgFzFVvUFBlNcRvfaT_0k9WlBw0_KhwV0truOmlOZ3rIw_ko49QjUk7Hfb1ttUA&__tn__=-R Team HRC (Honda) lijkt dit jaar over een zeer sterk team te beschikken. Tweevoudig wereldkampioen Tim Gajser is gebleven en start met zijn vaste nummer 243. Wederom dus geen nummer 1 aan de start in de MXGP. De Sloveen heeft in de Australiër Mitch Evans een prima teamgenoot. Zowel Gajser als Evans reed sterk in de wedstrijden van het internationale Italiaanse kampioenschap, dat door Gajser werd gewonnen. Het Monster Energy Kawasaki Racing Team zet dit jaar twee sterke rijders in. Dat zijn voormalig wereldkampioen Romain Febvre en Clément Desalle. Febvre is uit op revanche, nadat Yamaha hem aan de kant zette. Desalle behoort al tien jaar tot de top van de MXGP. Hij behaalde tweede plaatsen in 2010, 2012 en 2013 en werd derde in 2009, 2011 en 2018. De Waalse Belg, die afgelopen jaar in de Russische GP een dubbele beenbreuk opliep (waarvan hij nu volledig is hersteld), wil nu eindelijk wel eens dat laatste stapje maken en wereldkampioen worden. Maar dat willen er meer… https://www.youtube.com/watch?v=ydKiqqhsAHM#action=share Jeremy Seewer kan niet alleen heel goed crossen! Yamaha pakt de zaken dit jaar anders aan. Jarenlang werd de GP-inzet van Yamaha verzorgd door het team van Michele Rinaldi, maar dit jaar staat de jacht op de MXGP-wereldtitel onder leiding van Louis Vosters. Tot en met seizoen 2019 was hij de baas van het Wilvo Yamaha MXGP Team, Vosters staat nu aan het hoofd van Monster Energy Yamaha Factory MXGP. Dat team zet maar liefst drie rijders in: Arnaud Tonus, Gautier Paulin en Jeremy Seewer. Laatstgenoemde was al twee keer tweede in de MX2 en eindigde afgelopen jaar als tweede in de MXGP. Tonus moest vanwege een schouderblessures het hele seizoen 2018 aan zich voorbij laten gaan, maar kwam vorig jaar goed terug met een vijfde plaats in de WK-eindstand. Paulin werd in 2019 vierde in de MXGP en werd eerder al eenmaal tweede en twee keer derde. Monster Energy Husqvarna Factory Racing vertrouwt op Arminas Jasikonis en voormalig MX2-wereldkampioen Pauls Jonass. Nieuwe kampioen in MX2 In de MX2 maakt Roan van de Moosdijk zijn debuut als lid van het F&H Kawasaki MX2 Racing Team. De Europees kampioen van 2019 startte afgelopen jaar al in drie GP’s en presteerde daarin sterk. Dat schept verwachtingen. Van de Moosdijk heeft de Deen Mikkel Haarup en de Fransman Mathys Boisrame als teamgenoten. Bas Vaessen (Hitachi KTM fuelled by Milwaukee) kan terugkijken op een goed 2019, dat hij als veertiende afsloot.Red Bull KTM Factory Racing zet Tom Vialle en René Hofer in. De Fransman wist afgelopen seizoen al tal van goede resultaten te behalen. Het team van Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing bestaat uit Jed Beaton en Thomas Kjer Olsen. De Deen behaalde in 2019 het zilver in deze klasse. Het Monster Energy Yamaha Factory MX2 Team komt met Jago Geerts en Ben Watson. Geerts was vorig seizoen derde in deze klasse, Watson tiende. Zeker is dat er dit jaar een nieuwe wereldkampioen komt, want tweevoudig titelhouder Prado komt nu uit in de MXGP. Kan Nancy winnen? Nancy van de Ven (goed voor zilver in 2019) heeft na het stoppen van de ondersteuning door Yamaha onderdak gevonden bij een Italiaans team, Ghidinelli Racing, dat eveneens op Yamaha uitkomt. De Zeeuwse zal meteen vanaf de eerste wedstrijd (Engeland; Valkenswaard is de tweede GP) goed bij de les moeten zijn, want het GP-seizoen voor de dames telt slechts zes wedstrijden. Geen van de rijdsters kan zich ook maar één slecht resultaat veroorloven. De Nederlandse inbreng zal ook dit jaar weer groot zijn, want naast Van de Ven zijn er veel belangstellenden. Eén van hen is Shana van der Vlist (zesde in 2019). Zij brak begin dit jaar een pols, maar zal er bij de start van het seizoen bij zijn. Daarnaast zijn er nog Lynn Valk (zevende in 2019), Britt Jans-Beken, Britt van der Werff, Demi Verploegh, Eline Burgmans en Stephanie Stoutjesdijk. Courtney Duncan verdedigt haar wereldtitel en geldt als de belangrijkste titelkandidaat, maar ook met Larissa Papenmeier en de Belgische Amandine Verstappen dient rekening te worden gehouden. Na een jaar afwezigheid keert Kiara Fontanesi terug. https://www.facebook.com/nancyvdvenfans/posts/2524891901082140?__xts__%5B0%5D=68.ARA231iv-R0cADrILuab0vOFtWLhyJZc35a0DlwbabO6HRjMEB2aSQ9H7FrBpHFzwl3nxruCYluPdfTNPJIx2152JHQWfE10cu2QLEEC0CFvWuaHuonjRxXprSSDmgpIxELLVHnWQtZWYK4IKE2vSFK7qO_ErZ5j7ij9cPdqU80PuKdVjsAbG2K57QFCH6I-RNr6pISpRRoxaHiwWJZCHjdhnfFS3lxUkMY6qP-HSf6uC-vSIqcW7Sg9PAadv_zBkbyXimU7kyaeTUydhfLsrrfSoaI7f8LCvMyPYtoisO3luBz6nX3lkWWc8H-uGDVzVhl36I8UQ0l70xBl0J2xS2p7CdVL&__tn__=-R Europese kampioenschappen De EMX125 begint het seizoen in Matterley Basin. Daar zullen helaas Cas Valk en Kay Karssemakers vanwege blessures niet van start kunnen gaan. Wel naar Engeland gaan Romano Aspers, Scott Smulders, Ivano van Erp, Kjell Verbruggen, Dave Kooiker en Jens Walvoort. De EMX250 begint in Valkenswaard aan het seizoen 2020. Kan één van de Nederlanders in de voetsporen treden van Roan van de Moosdijk? Kay de Wolf, Marcel Conijn, Boyd van der Voorn, Rick Elzinga, Davey Nieuwenhuizen, Romano Aspers, Kevin Simons, Kjeld Stuurman, Twam van Essen, Raf Meuwissen, Mike Bolink en Henk Pater gaan op het Eurocircuit en de wedstrijden daarna op puntenjacht. Kwalificeren voor de wedstrijd zal op zaterdag de eerste horde zijn, want beide klassen tellen over het algemeen veel deelnemers. Meer dan tachtig inschrijvers is geen uitzondering. Tekst: Jan Boer

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?