Voor velen was Glenn van Straalen nog een vrij onbekende naam. In 2022 is de EAB Racing Team-coureur ineens een topcoureur in het WK Supersport en wist hij bijna zijn thuisrace in Assen te winnen. Maar hoe wist Glenn deze stap te maken? Wij gingen op onderzoek uit.
Fotografie: 2Snap & Jan Boer
Glenn van Straalen is geen doorsnee coureur die donderdag op het circuit aankomt en verwacht dat alles geregeld is. Glenn’s raceweekend – of eigenlijk raceweek – voor de thuisrace in Assen begon al op maandag toen hij de trailer van het EAB Racing Team naar het TT Circuit reed. Een dag later hielp de 21-jarige coureur uit het Noord-Hollandse Hoogkarspel met het opbouwen van de hospiltality. De combinatie vrachtwagenchauffeur en snelle coureur is niet onbekend, want zo is ook Michael van der Mark ooit begonnen. Het is dan ook niet toevallig dat Michael en Glenn veel contact hebben en veel fysieke trainingen samendoen.
WorldSBK Assen: hoe Michael van der Mark het maximale uit Assen haalde
Op jonge leeftijd liet Glenn zijn talent al zien in de WK Supersport 300-klasse. De echte doorbraak kwam op de Supersport 600-motor, waarmee hij in 2017 op 16-jarige leeftijd de Nederlandse titel pakte. In 2019 was Van Straalen al een vaste WK Supersport-coureur bij het EAB Racing Team. Ondanks een aantal uitschieters, leverde dat nog niet het gewenste resultaat op. Dat is ook niet vreemd als je zo jong bent, want er komt naast het racen veel meer bij kijken om op dit niveau te presteren. Denk alleen maar aan de gigantische sponsorgelden, waarbij het in deze klasse al snel over 100.000 euro of meer gaat. Glenn is een rijder die dit veelal zelf met zijn familie regelt en dat was best pittig voor een jongen van net 18 jaar. Zo pittig dat het in 2020 niet mogelijk was om een volledig WK Supersport-seizoen te rijden. Tijdens de coronajaren racete de Noord-Hollander in diverse andere kampioenschappen. In deze periode groeide Glenn als persoon zowel op als naast de baan. Toen Randy Krummenacher en het EAB Racing Team halverwege 2021 uit elkaar gingen, kreeg Glenn een nieuwe kans bij het team. Deze kans greep hij met beiden handen aan, want tijdens zijn eerste races in Catalunya scoorde hij gelijk twee top-tien klasseringen. ‘Dit gaf vertrouwen en toonde aan dat we op de goede weg zaten. Toen zijn we begonnen met de voorbereidingen om in 2022 weer een vol WK-seizoen te racen. Ik moet daarbij wel zeggen dat het EAB Racing Team met hulp van teammanager Ferry Schoenmakers, denk ik, het enige team is waar ik met dit budget kan rijden,’ zegt Glenn.
De verrassing van Aragon
Glenn’s progressie van vorig jaar was al goed, maar de stap voorwaarts van afgelopen winter was enorm. Tijdens de eerste ronde in Aragon stuurde Glenn zijn Yamaha R6 tweemaal naar een vierde plaats en was hij in de tweede race al heel dicht bij een podiumplaats. Glenn van Straalen: ‘Ik denk dat de vooruitgang een combinatie van factoren is. Het grootste verschil is, denk ik, dat ik meer levensjaren en meer ervaring in de racerij heb gekregen. Je weet steeds beter hoe het spelletje op en buiten de baan gespeeld moet worden. Denk aan hoe je omgaat met tegenslagen, want de racewereld is keihard en als je niet presteert ligt je er zo uit. Ik heb goed contact met Michael (van der Mark). Van zijn ervaring en aanpak kan ik veel leren. Mijn mindset is nu om gewoon plezier in het racen te hebben. Dat klinkt simpel, maar dat is niet altijd makkelijk met alle druk en spanning die erbij komt kijken. Maar ik denk wel dat dit een basis voor succes is.’
Gewaagde beslissing loont
Afgelopen winter maakte Glenn de keuze om te stoppen met zijn vaste baan. ‘De afgelopen jaren was ik nog in vaste dienst en probeerde ik daarnaast zoveel mogelijk te trainen. Dat is niet ideaal, maar om je vaste baan op te zeggen is natuurlijk wel een gok. Maar ik woon nog thuis en wil ik alles uit deze kans halen. Nu staat de sport volledig voorop en werk ik als er tijd over is. Ook heb ik nu meer tijd om achter sponsoring aan te gaan en dit beter op orde te krijgen. Ik voel mij bevoorrecht dat ik deze kans heb gekregen, want zo kan ik mij ook ontwikkelen als persoon. In de racerij krijg je met zoveel zaken te maken, waar anderen van mijn leeftijd geen weet van hebben.’
Het goede resultaat van Aragon wist Glenn van Straalen veruit te overtreffen in Assen. ‘Er stond toch best wel wat druk op, want veel mensen dachten na Aragon dat ik in Assen wel even naar het podium zou rijden,’ vertelde Glenn vooraf. In de trainingen had hij al een geweldig tempo, maar wat Glenn van Straalen in de eerste race liet zien verbaasde iedereen. Na een mindere start wist hij vanaf een zevende plek binnen zes ronden naar de leiding te rijden. Alleen Dominique Aegerter kon het geweldige tempo van de Nederlander volgen. Glenn reed een groot deel van de race aan de leiding totdat Aegerter met nog vijf ronden te gaan hem voorbijstak. Voor Glenn net op het verkeerde moment, want een aantal seconden later werd de race afgebroken vanwege een crash. Dit zorgde voor het einde van de race en Glenn werd als tweede geklasseerd. Het betekende zijn eerste WK Supersport podium, maar hij was ook heel dichtbij een zege. Glenn: ‘Het was echt genieten om voorop te rijden. Met de rode vlag was het even balen, omdat ik echt nét tweede reed. Maar deze winter had niemand gedacht dat ik hier tweede zou worden.’ Of het een raar gevoel was om zo voorop te rijden? ‘Dat viel wel mee. Het is Assen en ik daar voel mij op mijn gemak. Ik had alles goed onder controle.’ Door dit resultaat steeg Glenn naar een tweede positie in het WK.
Van der Mark trots op Glenn van Straalen
Ook Michael van der Mark keek vol spanning naar de verrichtingen van Glenn. ‘Ik begon bijna te rennen toen hij op het podium stond,’ vertelt de geblesseerde coureur die nog niet verder kwam dan strompelen in Assen. ‘Glenn is mijn trainingsmaatje en het is fantastisch om te zien welke stappen hij heeft gemaakt. Met onze trainingen merkte ik al dat hij verandert is, hij is feller geworden. Dat zie ik nu ook op de baan. Ik ben onwijs trots op hem.’ Glenn zelf heeft dat gevoel niet: ‘Ik heb niet het gevoel dat ik ben veranderd, maar ik voel mij gewoon goed. Samen met alle eerdergenoemde puntjes bij elkaar, zie je wat er kan gebeuren. Het is natuurlijk bizar hoe snel het is gegaan, maar ik kan er tijdens het seizoen niet te lang bij stilstaan.’
Teleurstellend einde
Zo mooi als het weekend begon, zo teleurstellend eindigde de thuisronde voor Glenn van Straalen. Tijdens de warm up had zijn motor olielekkage, wat resulteerde in een flinke highsider. Het team wist de motor weer klaar te krijgen, al was Glenn’s tweede race van korte duur. Na de eerste bocht kwam hij in het gedrang terecht waardoor hij moest uitwijken. Toen de Yamaha-coureur weer wilde invoegen, schoof hij onderuit. Dit zorgde voor zijn eerste nulscore van 2022 en daarmee daalde hij naar de vierde plaats in het klassement. ‘Enorm balen dat dit gebeurt wanneer er zoveel mensen komen kijken. Maar ik moet zorgen dat ik beter ga starten, zodat ik niet in die positie terecht kan komen. Dit is ook de keerzijde van het racen en dat maakt het racen misschien wel het allermooiste wat er is als je wel op het podium staat. Ik kijk niet negatief terug op het weekend, maar ik kijk vooral vooruit omdat ik weet dat we de snelheid hebben voor meer goede resultaten dit jaar.’
WK Supersport | Ten Kate en Aegerter blijven ongeslagen in Assen
Ten Kate Racing Yamaha bleef ongeslagen in eigen huis. Zowel de eerste als tweede WK Supersport-race in Assen wist Dominique Aegerter net als vorig jaar te winnen. De regerend wereldkampioen deed daarmee zeer goede zaken in het klassement, want hij staat nu dertig punten voor op nummer twee Lorenzo Baldassarri. Wildcardrijder Jaimie van Sikkelerus werd tweemaal zeventiende. Jeffrey Buis maakte een flinke crash in de eerste training en had daarna moeite om aan zijn niveau van Aragon te komen. Buis finishte op een achttiende en twintigste plaats.
WK Supersport 300 | Steeman wint thuisrace
Victor Steeman wist voor een Nederlandse zege in Assen te zorgen. De coureur uit Lathum vertrok vanaf pole en in de eerste race wist Steeman samen met de Fransman Samuel Di Sora weg te rijden. Steeman wachtte zijn kans af en sloeg in de laatste ronde toe. Het betekende Steeman’s tweede WK-zege. Ruben Bijman eindigde als tiende. In de opwarmronde van Race 2 maakte Bijman een angstig moment mee toen hij geen remmen had en zich van de motor moest gooien. Na de start bleef er deze keer een grote groep bij elkaar. Steeman kon zich deze keer niet mengen in de strijd om de zege en werd achtste. Sven Doornenbal en Thom Molenaar stonden met een wildcard aan de start. Doornenbal scoorde het beste resultaat met een twintigste plaats in de eerste race.
WK Zijspan| Geen podium voor Streuer
Bennie Streuer kon zich met zijn Duitse bakkenist Kevin Kölsch niet mengen in de strijd voor een plaats op het podium. De combinatie uit Grolloo eindigde als vijfde en zesde in het WK Zijspan. De eerste race werd gewonnen Markus Schlosser en Marcel Fries, terwijl de tweede race een prooi werd voor Todd Ellis en Emmanuelle Clement. In de Yamaha R3 bLU cRU European Cup ging de winst in Assen tweemaal naar Enzo Valentim.