Wie rijdt waar in 2018?

Het seizoen – en wat voor een! – is door de midden, dus dat is een uitgelezen kans eens even te kijken naar wie waar rijdt en waarop komend seizoen in de MotoGP. Behalve de eerste bevestigingen gonst het namelijk ook van de geruchten.

In tegenstelling tot vorig seizoen, toen zowat alle fabriekscoureurs op contractverlenging zaten te wachten, liggen de meeste grote namen nu al vast voor seizoen 2018. Rossi en Viñales blijven bij Yamaha volgend seizoen, en hetzelfde geldt voor Marc Márquez en Dani Pedrosa. Bij de andere fabrieksteams is het allemaal wat minder zeker, want bij Aprilia is het niet helemaal gezellig.

Aleix Espargaró presteert boven verwachting goed, maar Sam Lowes laat nog weinig consistentie zien en ondanks dat hij net als zijn teamgenoot een contract voor 2018 heeft, lijkt Aprilia hem kwijt te willen met een oplevende Bautista als mogelijke vervanger. De situatie bij Ducati is vergelijkbaar, maar een stuk gevoeliger. De 25 million dollar man laat bij vlagen potentie zien, maar Lorenzo ontbeert uithoudingsvermogen en race pace, zeker in vergelijking tot teamgenoot Dovizioso die al twee keer won dit seizoen.

Suzuki heeft al helemaal een moeilijk jaar, want Iannone is nog altijd geen constante factor en hun tweede man, rookie Alex Rins, heeft meer in de lappenmand gelegen dan op de motor gezeten. Rins krijgt nog het voordeel van de twijfel, terwijl van Iannone op dit punt in het seizoen meer te verwachten viel.

KTM zal, met het oog op de ontwikkeling van de RC16 – op de langeduur spelen en Smith en Espargaró netjes aan hun contract houden.

Privateers
De eerste satelliet teams lopen vol, met Cal Crutchlow fier voorop met een contract bij HRC, maar in dienst van LCR voor 2018 en 2019. LCR schijnt ook weer een tweede machine in te gaan zetten volgend jaar en Taakaki Nakagami moet daar op komen te zitten. Het schijnt wel een vereiste te zijn dat hij dit jaar in de Moto2 in de top-5 eindigt. Momenteel staat op plek zes, twintig punten achter de nummer vijf, dus er is nog werk aan de winkel. Overigens trapte Tech 3 het silly season af dit jaar door het sterk presterende rookie-duo Folger en Zarco meteen aan zich te binden voor een tweede seizoen.

Ook MarcVDS heeft de eerste naam klaar, en wel een uit eigen stal; Moto2-crack Franco Morbidelli stroomt volgend jaar door naar de koningsklasse, hopelijk tegen die tijd met een wereldkampioenschap op zak – als het aan het team ligt dan. Huidig MarcVDS-man Miller presteert zeker niet onaardig en kan na zijn overwinning op Assen verleden jaar een potje breken; goede kans dat hij aanblijft dus.

Eenzelfde situatie als die van Miller doet zich voor bij Pramac Racing, waar nog niemand vastligt. Aangezien beide coureurs, en zeker Petrucci, prima presteren is de kans groot dat het team volgend jaar uit dezelfde rijders bestaat.

Verwacht eind 2018 eenzelfde mallemolen als vorig seizoen, want dan lopen alle fabriekscontracten weer af en of we dan écht de stoelendans kregen die in 2016 uitbleef…

Foto’s: MotoGP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.