woensdag 5 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Yamaha lanceert de nieuwe 2023 Yamaha YZ450

Yamaha beweert dat de nieuwe 2023 YZ450F krachtiger, lichter en slanker is en over een verbeterde algehele stabiliteit beschikt, terwijl hij toch wendbaarder aanvoelt dan ooit.

Het nieuwe blok maakt 500 tpm meer, maar heeft dezelfde boring van 97 x 60,8 mm en compressieverhouding van 13,0:1 als zijn meest recente voorgangers. Dit is de vijfde generatie motor sinds Yamaha de krukas van de YZ450F tegengesteld liet draaien.

Dus wat is er nieuw in het carter?

Een van de grootste veranderingen is de omschakeling van natte naar droge carter smering. Een nieuwe cilinderkop met, zoals je zou verwachten, gewijzigde poorten, grotere titanium inlaatkleppen en een lichtere nokkenas die via een nieuwe distributieketting en spanner wordt aangedreven. Het ontwerp van de luchtinlaat is aangepast aan de nieuwe kop, terwijl het deksel van de luchtfilterkast lager en smaller is en de lucht van onder de zijkappen en het zadel wordt gehaald.

Endurotest: 1980 Suzuki PE 250 vs. 2022 Zero FX

De cilinder zelf is lichter, evenals de zuiger, terwijl het koelsysteem naar verluidt is verbeterd en dat de radiatorbehuizingen nu slanker zijn.

De balancer is lichter, maar Yamaha beweert nog steeds dat er minder trillingen zijn. De generator is verbeterd, er is een nieuwe ECU en kabelboom. De smartphone-bediende powertuner-app heeft nu naar verluidt intuïtievere functies.

Yamaha zegt dat de nieuwe, verticaal gestapelde vijfversnellingsbak met drie assen zowel lichter als sterker is en dat de koppeling ook is verbeterd en lichter is gemaakt met een conische veer en drukhendel die naar verluidt een beter gevoel geeft. De nieuwe koppeling integreert het primaire tandwiel en de korf in één enkele stalen eenheid. Yamaha claimt dat het resultaat een compactere, lichtere en duurzamere assemblage is die een soepeler aangrijpen en een beter gevoel oplevert. Een nieuw koppelingsdeksel maakt gebruik van een geometrisch ontwerp.

Dit alles wordt vastgeschroefd in een nieuw bilateraal aluminium frame dat is ontworpen voor de juiste balans tussen flexibiliteit en sterkte om de wendbaarheid te bevorderen.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen