Yamaha PW50: De meest belangrijke motor ooit

Wat hebben Marc Marquez, James Stewart, Nicky Hayden, Jonathan Rea, Fabio Quartararo, Cal Crutchlow en bijvoorbeeld onze eigen Joey Litjens gemeen? Voor een triviant. Stop maar, je raadt het toch nooit. Nee, echt niet. Ze begonnen allemaal op een Yamaha PW50, die de belangrijkste motorfiets ooit is en dat precies veertig jaar lang! Het is een crossmotortje dat zo’n beetje in elke kofferbak past (ja, zelfs die van een Smart), dankzij onder andere een instelbare snelheidsbegrenzer serieus veilig te noemen is, ook te onderhouden is door iemand zonder crosskennis, cardanas-aandrijving heeft (dus nooit vieze handen!) én zeer hufterproof blijkt ...
Wat hebben Marc Marquez, James Stewart, Nicky Hayden, Jonathan Rea, Fabio Quartararo, Cal Crutchlow en bijvoorbeeld onze eigen Joey Litjens gemeen? Voor een triviant. Stop maar, je raadt het toch nooit. Nee, echt niet. Ze begonnen allemaal op een Yamaha PW50, die de belangrijkste motorfiets ooit is en dat precies veertig jaar lang! Het is een crossmotortje dat zo’n beetje in elke kofferbak past (ja, zelfs die van een Smart), dankzij onder andere een instelbare snelheidsbegrenzer serieus veilig te noemen is, ook te onderhouden is door iemand zonder crosskennis, cardanas-aandrijving heeft (dus nooit vieze handen!) én zeer hufterproof blijkt te zijn. Met € 1.899,- voor een nieuwe en veel gevraagd als tweedehands is de Yamaha PW50 daarnaast ook nog eens een betaalbare investering en zo begonnen ook veel Nederlandse en Belgische crosstoppers hun carrière met deze tweetakt. Maar opvallend genoeg wordt ook het WorldSBK en de MotoGP (uitgezonderd dan het bizarre jaar 2020) gedomineerd door twee coureurs, die hun carrière zijn begonnen op deze Yamaha. Marc Marquez kreeg op vierjarige leeftijd als kerstcadeau zo’n kleine ‘brommertje’ van zijn ouders. In van die heerlijk roze-witte foute crosskleuren die de jaren negentig kenmerken. Het maakte de kleine Marc allemaal niets uit, want de glimlach onder de al even ‘fout’ gespoten helm was groter dan die toen hij voor het eerst wereldkampioen werd, en voor de tweede keer, en voor de… Dat hij uitgerekend met Yamaha zijn eerste meters ooit maakte, heeft iets paradoxaals, aangezien Marquez al jarenlang het uithangbord is van Honda. De rivaliteit tussen die twee merken gaat heel ver terug en wordt nog geregeld zichtbaar. Zo is Rossi zo’n beetje gewist uit de Honda-geschiedenis, nadat hij besloot over te stappen naar Yamaha (zie MOTO73 #1/21, Davide Brivio). Het is daarom erg bijzonder dat Marquez op zijn officiële website nog altijd foto’s heeft staan van de PW50 en dat die motor in zijn eigen museum in zijn woonplaats Cervera in Spanje een zeer prominente plaats inneemt. Sterker nog: tijdens de opening van het museum ging hij als grap op de PW50 zitten, die naast (!) een van de MotoGP-Honda’s stond. Tegen de BBC kon hij zijn lachen amper inhouden toen hij in een reportage vertelde dat hij debuteerde op een Yamaha. Iets waarmee pak ’m beet een Tito Rabat waarschijnlijk niet zomaar was wegkomen… Marquez stapte overigens pas op latere leeftijd, toen hij acht jaar oud was, over na de wegrace en dat is een verhaal wat we vaker horen. MotoGP-wereldkampioen Nicky Hayden. Kawasaki PW50 Bij Jonathan Rea bijvoorbeeld, die al jaren het WorldSBK domineert, zoals een fitte Marc Marquez dat doet in de MotoGP. De veelvoudig WorldSBK-kampioen werd zelfs Brits jeugdcrosskampioen, nadat ook hij zijn carrière begon op een Yamaha PW50. Met startnummer 17 reed hij er zelfs z’n allereerste wedstrijd mee. Ver kwam hij echter niet… ‘De kleine PW kreeg water in de elektronica en stopte’, staat te lezen in zijn biografie. Het motortje kan dus wel stuk, al hoor je daar niet al te veel verhalen over. Bovendien is het vertrouwen van Rea niet geschaad in de PW, want zijn zoon Jake reed er ook mee. Aangezien Rea een zeer nette ‘onkostenvergoeding’ van Kawasaki krijgt, waren ze wel zo slim om de Yamaha in het beroemde Kawa-groen te spuiten, waardoor het op het eerste gezicht geen PW was. Betere reclame voor Yamaha kan niet! Het verhaal van de ‘Kawasaki PW’ eindigt overigens bijzonder treurig, want afgelopen jaar werd er bij Rea ingebroken en werd onder andere dit flink gepimpte crossertje gestolen, samen met de dure crossmotoren van Jonathan en wat tuinspullen. Het was vooral de diefstal van de kleine Yamaha die pijn deed, vanwege de vele mooie herinneringen rondom deze crosser. Iets dat veel (cross)ouders direct zullen begrijpen. WorldSBK-wereldkampioen Jonathan Rea met zijn zoontje Jake PW50-enthousiasme Nicky Hayden is absoluut een naam die niet mag ontbreken in dit verhaal. Hoeveel rondjes hij reed rondom zijn ouderlijk huis in het Amerikaanse Owensboro weet niemand. Dat die eerste rondjes op een – je raadt het vast al – PW50 waren, staat wel vast. Dat ging zo goed dat vader Earl en moeder Rose hem al snel lieten starten in wedstrijden. Opvallend genoeg ook in de cross, hoewel de ouders van Nicky beiden uit de dirttrack komen. Foto’s uit die tijd laten overigens zien dat Nicky ook toen al reed met zijn beroemde nummer 69, hetzelfde nummer als dat van zijn vader en ook het nummer waar hij zijn allerlaatste races mee reed. In 2017 op Imola, op de Ten Kate Fireblade, enkele dagen voor dat verschrikkelijke wielrenongeluk… Na zijn dood werd vaak teruggeblikt op die eerste rondjes op de PW50 in Owensboro. ‘Hoewel hij terecht als een raceveteraan werd beschouwd, verloor Nicky geen greintje van dat enthousiasme en gedrevenheid die hem zo goed hebben gediend sinds hij voor het eerst op een PW50 klom op de oprit van het huis van zijn familie in Owensboro’, staat er nog altijd te lezen op zijn eigen website. Weddenschap eindigt in koude nederlaag Oneindig lang Met bijvoorbeeld Colin Edwards en natuurlijk ook crossers als AMA Supercross-legendes James Stewart en Chad Reed kunnen we haast oneindig doorgaan met hele grote namen die het ook voor het eerst probeerden op de Yamaha PW50. En aangezien ook in 2021 de ‘PeWe’ op de prijslijst van Yamaha staat, is de kans bijzonder groot dat we over twintig jaar opnieuw een verhaal kunnen maken, met daarin nieuwe kampioenen die dankzij die kleine tweetakt verslaafd raakten aan de motorsport. Op naar de volgende veertig jaar, elektrisch of niet… De historie van de PW Yamaha introduceerde de Y-Zinger in 1981 en hernoemde deze in 1991 tot PW50. Het idee achter eerst de Y-Zinger en later de PW50 is even simpel als briljant: laat jonge kinderen en hun ouders op eenvoudige wijze kennismaken met je merk en de kans is groot dat ze je merk lange tijd trouw zullen blijven. En dat is wat al decennia lang gebeurt. Honda doet dat ook, met de CRF50F, KTM heeft dan weer een KTM 50 SX Mini, die qua uiterlijk erg dicht bij de MXGP-motor van Jeffrey Herlings staat, terwijl Kawasaki de KX65 (met inderdaad meer cc’s) als instapmodel heeft. Er is dus wel een alternatief, maar wat de rest ook probeert, de PW50 is in deze klasse het icoon en zal dat ongetwijfeld nog heel lang blijven. 1981 Yamaha PW50.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?