zaterdag 24 februari 2024

Dubbeltest Yamaha Ténéré 700 Rally Edition vs. Yamaha Ténéré 700 World Raid

Als je van het soort rijder bent dat zich in de motorhandschoenen wrijft bij regenval, gravel verkiest boven een geasfalteerde korst en een grotere maat rubber zich niet beperkt tot de exemplaren in het nachtkastje, dan is de kans reëel dat je al hebt geïnformeerd naar een Yamaha Ténéré 700. Nu is de standaardversie al leuk speelgoed, maar de rijker uitgedoste Rally Edition Edition lijkt helemaal het einde. Of niet? Yamaha heeft immers ook de World Raid – en die lijkt écht klaar voor het competitieve duinenwerk. Ga je ondanks het prijsverschil voor de WR? Of hoeven al die betaalde extraatjes niet om je Rally Edition door het zand te jagen?

Duotest BMW F 900 XR vs. Honda NT1100 DCT: Tweestrijd der grootmachten

Fotografie: Thierry Sarasyn

We kunnen er moeilijk omheen: sinds z’n introductie in 2019, is Yamaha’s Ténéré 700 een verkoopkanon geweest. Daar heeft de gelijktijdig rijzende ster van de Trans European Trail, TET voor de vrienden, zeker in meegespeeld. Maar het succes van de tweecilinder hoogpoter alleen daarmee verklaren, zou de Japanse knappe koppen geen eer aandoen. De keuze om het blok uit de MT-07 en XSR700 ook te gebruiken voor het betere allroadwerk, is namelijk geniaal gebleken. Een zuinig, krachtig, rank en licht blok, dat zelden verveelt – noch voor de beginnende rijder, noch voor wie ‘terugkeert’ van een zwaardere motorfiets. In de basis is de Ténéré 700 desondanks zo eenvoudig als hij groot is. In beide versies.

Eéneiig?

In beide versies? Jazeker. De overeenkomsten tussen beide machines zijn namelijk legio. In een notendop hebben de World Raid en de Rally Edition allebei exact dezelfde motor, frame en remmen. Ze delen dus exact hetzelfde CP2-blok – een vloeistofgekoelde 689cc-parallelltwin met dubbele, bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Die is nog steeds goed voor een piekvermogen van 72 pk bij 9.000 tpm en een maximaal koppel van 68 Nm bij 6.500 tpm. Een potige middenklasser dus, die ruim voldoende in z’n mars heeft voor een snelle inhaalmanoeuvre op de snelweg en die nooit overweldigend is als je langzaam moet rijden.

Een heerlijk blok, dat we al vaak bewierookt hebben, en perfect tot z’n recht komt op beide versies van deze allroad. Lekker krachtig onderin, mooi lineair in het middengebied én een eindschot waarmee je vlot richting 180 km/u kan sprinten. Als je dat zou willen, uiteraard. Leuker is het om te merken dat het gashendel – ondanks wat speling – bij de minste opening snel in de toeren klimt en bijgevolg voldoende scherp reageert voor stapvoets gemanoeuvreer op losse ondergrond. Een minpuntje – op beide machines, overigens – vonden wij het koppelingshendel, dat een heel kort aangrijppunt heeft. Daardoor komen mensen met kleinere handen vaak in de problemen om fijnzinnig bij te sturen in technisch lastigere situaties. Of zelfs om een U-bocht onder volledige controle af te werken. Het optioneel verkrijgbare, instelbare Gilles Tooling-koppelingshendel (133 euro) zou minstens voor een deel soelaas kunnen brengen.

Beide modellen krijgen overigens dezelfde remmenwinkel. Vooraan rekent Yamaha op dubbele 282 mm wave-remschijven met Brembo vierzuigerremklauwen en aan de achterkant zit een 245mm-remschijf met een Brembo-tweezuigerremklauw. De T7’s hebben allebei aluminium-spaakwielen met Pirelli Scorpion Rally-banden eromheen gesjord – een 90/90-21 voor en een 150/70-18 achter. Wat de vering betreft, hebben zowel de Rally Edition als de World Raid een 43 mm KYB-voorvork en een KYB-schokdemper.

Op de Rally Edition krijg je voor wat meer euro’s ten opzichte van de standaard Ténéré 700 een ééndelig rallyzadel, een Akrapovic slip-on demper, een carterplaat en radiatorprotector, grip pads op de tank en speciale handvatten. Een uitrusting die de World Raid – afgezien van de Akrapovic – ook geniet. Maar er zijn meer verschillen.

Actieradius

Het grootste verschil – letterlijk dan – tussen beide Ténéré 700’s situeert zich ongetwijfeld rond de tank. In de tank van de World Raid past immers 7 liter meer benzine dan in de Rally Edition. Waar die laatste het dient te rooien met een verdienstelijke 16 liter, past er op de World Raid maar liefst 23 liter onder de tankdoppen. Meervoud, inderdaad: de World Raid heeft er, zoals dat bij rallymotoren wel vaker het geval is, twee naast elkaar zitten. Die zijn middels een linkpijpje met elkaar verbonden, en een brandstofpompje in de linker tank zorgt voor een evenredige verdeling tussen beide helften. Mooi zo. Die extra vuldop en tank hebben overigens meer in hun mars dan enkel de actieradius uitbreiden. Door de twee tanks naast elkaar te plaatsen, komt het bruikbare gedeelte van elke tank lager te liggen, waardoor het zwaartepunt – ondanks de extra liters – amper verschuift ten opzichte van de Rally Edition-versie. Een smallere tank laat minder zijdelings geklots toe, wat op zijn beurt zorgt voor een stabieler rijgedrag in de bochten. En hoewel de World Raid een iets bredere bast krijgt door de twee reservoirs, valt de massa tussen je benen heel erg mee. Geen gezeur over wijd open geduwde knieën dus. Bij rechtstaand offroaden voelt de Rally desalniettemin een stuk slanker aan en kan je ‘m makkelijker onder je wegduwen, zoals je dat met een enduro ook zou doen. Ook niet onbelangrijk.

Maar goed, het grote voordeel is uiteraard de grotere afstand tussen tankbeurten. Yamaha geeft zelf een gemiddeld verbruik op van 4,6 liter/100 km. Daardoor zou je met de Rally net geen 350 kilometer kunnen rijden voor je stotterend tot stilstand komt. Op de World Raid haal je makkelijk 500 kilometer voor je de dorst opnieuw dient te lessen. Die van de motor, welteverstaan. De realiteit leert ons evenwel dat het verbruik makkelijk richting 5 à 5,5 liter per 100 kilometer klimt. Da’s nog steeds geen druppel teveel voor het rijplezier dat je ervoor terugkrijgt. Maar een bereik van respectievelijk 290-320 kilometer en 420-460 kilometer is realistischer. Met een beetje marge rekenen is weg van de wegen doorgaans het betere plan, nietwaar?

Meerwaarde verzekerd

Nope, op de originele versie van de Ténéré 700 hadden we al amper iets aan te merken op de ophanging. De 43 mm KYB-voorvork liet zich bijstellen qua in- en uitgaande demping én had een veerweg van maar liefst 210 mm. Dat bleek ruimschoots voldoende voor licht offroad tot zelfs het zwaardere werk. Enkel de veervoorspanning kon niet worden bijgesteld – waardoor de ophanging met een flinke TET-uitrusting-voor-een-week soms toch tegen z’n limieten aanbotste.

Ook in dat opzicht is de World Raid de overtreffende trap: Yamaha blijft trouw aan KYB voor z’n voorste stelten, en houdt vast aan de 43 mm diameter voor de poten. Niet alleen krijg je op de World Raid 20 mm meer veerweg, het binnenwerk kreeg een make-over, de veervoorspanning is instelbaar én er is een Kashima-coating op de vorkpoten aangebracht. Wie een enduro of downhill-mountainbike in huis heeft, kent die befaamde anodisering al van de respectievelijke voorvork. Kort gezegd zorgt die coating voor een lagere frictie aan de ene kant en een verlaagde kans op corrosie en schade aan de andere kant. In alle opzichten een enorme meerwaarde ten opzichte van de standaardversie – zeker op de langere termijn.

Ook de achterhand ging op de schop: de monoshock achteraan krijgt eveneens 20 mm extra veerweg, aangepaste basisinstellingen, een apart gasreservoir en een aluminium behuizing. De keuze voor aluminium is overigens niet alleen gericht op gewichtsbesparing, maar vooral op een betere afvoer van warmte bij hardcore gebruik. Een leuk extraatje zit pal onder je neus gemonteerd: de instelbare Öhlins- stuurdemper. Dat lijkt in eerste instantie misschien wat overkill, maar als je een deel van de dag doorbrengt op gravel en daarna over losse rotsblokken dient te denderen, dan verandert de hoeveelheid feedback en het gevoel vooraan dat je wel eens wilt. Werkt uitstekend en biedt een opvallend verschil als je er even mee in de weer gaat.

De World Raid voelt zonder overdrijven als een heel andere motorfiets aan, en niet zozeer als een extra copieus uitgeruste Rally Edition. Een veel voller en meer verfijnd gevoel, dat zich grotendeels op het vlak van de ophanging manifesteert. Je moet al erg hard doorjassen en extreem terrein opzoeken om de Rally door z’n vering te voelen klappen – dus de extra 20 mm op de World Raid is mooi meegenomen, maar vormt geen uniek aankoopargument. Wél indrukwekkend is het soepeler en een veel meer verfijnd gevoel qua demping op de World Raid. Ongeacht de ondergrond die je ‘m voor de wielen gooit, voelt de World Raid echt zacht en vergevingsgezind aan, met een uitstekend gripgevoel onder elke omstandigheid. Gooi je vervolgens je been over de standaardversie, dan voelt het toch meteen een stuk stugger aan, met een hoop bijbehorend gerammel. Niet in het minst ter hoogte van het dashboardje. Begrijp me niet verkeerd – de Rally Edition klaart de klus nog steeds uitstekend, maar het verschil is er, én is opvallend. Goede punten voor de World Raid, wat mij betreft – en op zich al voldoende reden om voor deze telg te kiezen.

Twijfeltest Harley-Davidson Nightster vs. Sportster S: welke sportieve Harley moet je hebben?

Starten en rijden

De eenvoud van de Ténéré 700 werd geroemd als één van z’n grote troeven. Starten en rijden, en middels één por op een dashboardknopje het ABS uitschakelen. Easy peasy. Waar dat gegeven op de Rally Edition volledig overeind blijft, geniet de World Raid van een fikse upgrade qua dashboard. Het behoorlijk dikke en oubollige lcd-tje ruimt op die telg immers de plaats in voor een nieuwe 5-inch tft-unit. Dat oogt erg knap en verzorgd, is makkelijk af te lezen (zowel rechtstaand als zittend), maar is net een tikkeltje ingewikkelder te bedienen dan het exemplaar op de Rally Edition. Al is ‘ingewikkeld’ eigenlijk al licht overdreven: een scrollwieltje aan je rechterduim laat je eenvoudig door alle opties bladeren. Daar hoort op deze versie bijvoorbeeld het instelbare ABS bij. Standaard (telkens als je de motorfiets start) krijg je zowel voor- als achteraan de hulp van het ABS. De tweede setting is voor offroad-gebruik en schakelt het ABS op het achterwiel uit, en bij de derde setting wordt het ABS volledig buitenspel gezet. Makkelijk en handig.

Geinig is ook dat je het nieuwe schermpje niet alleen kan verbinden met je mobieltje (via de Yamaha MyRide-app), maar ook qua ‘thema’ kan instellen. Bij het standaard ‘Street’ krijg je een traditionele toerenteller en wat basisgegevens te zien, in de ‘Explorer’-stand krijg je een even overzichtelijke maar digitale interface te zien, en in ‘Raid’ kan je de dagtellers laten op- of aftellen – handig tussen checkpoints in. Nu we het toch over schermpjes hebben: het exemplaar op de World Raid is 15 mm hoger dan dat op z’n testkompaan en heeft makkelijk demonteerbare deflectoren. Het is wat muggenziften in de marge, maar dit soort extra aandacht zorgt er wel voor dat de World Raid een stuk beter verzorgd en meer bijdetijds voor de dag komt, waar de Rally Edition – ondanks de geweldige prestaties en kleurstelling – al snel licht gedateerd overkomt.

Yamaha Ténéré 700 Rally Edition vs. Yamaha Ténéré 700 World Raid

Conclusie dubbeltest Yamaha Ténéré 700 Rally Edition vs. Yamaha Ténéré 700 World Raid

Tja, eigenlijk is deze conclusie een no-brainer. De Ténéré 700 World Raid kost aan het eind van de rit amper 900 (!) euro meer dan de Rally Edition, waarbij naar mijn bescheiden mening enkel het ranker profiel, de knappe kleurstelling en de Akrapovic-einddemper in het voordeel van die laatste spreken. Voor nog geen duizend euro extra krijg je meer tankinhoud, een opvallend fijner en beter afgestelde ophanging, een hoger windscherm en een tft-scherm met connectiviteit. Kortom een veel vollediger pakket voor een meerprijs die het twijfelen amper waard is. Zeker als je behalve het occasionele offroadritje ook de rest van de wereld wel eens wil verkennen.

En toch… Mijn medetester – die veel meer offroadervaring heeft dan ondergetekende – blijft zweren bij de Rally Edition. Waarbij de start-en-go-factor toch nog net iets hoger ligt dan op de World Raid, het feit dat de ophanging al ruimschoots volstaat én het op technische passages net iets makkelijker te wiegen geheel.

Die argumenten tegenspreken kan ik niet – de Yamaha Ténéré 700 Rally Edition Edition is en blijft een uitstekende machine – maar het wel érg minimale prijsverschil zal ’m op termijn zuur opbreken. Broedermoord van de zuiverste soort.

Pluspunten Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

  • Rank profiel
  • meest speelse van de twee
  • gemak van bediening

Minpunten Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

  • Kleine prijsverschil met de World Raid
  • ouderwets lcd-schermp, Akrapovic oogt mooi, maar klinkt niet indrukwekkender dan standaard
Yamaha Ténéré 700 Rally Edition.

Pluspunten Yamaha Ténéré 700 World Raid

  • Ophanging is top, tft-scherm is erg knap uitgevoerd
  • prijs/kwaliteitsgewijs amper te kloppen – ook niet door z’n broer

Minpunten Yamaha Ténéré 700 World Raid

  • Minder start-en-go dan de Ténéré Rally Edition
  • oogt en voelt een stuk minder slank, extra kilo’s door de extra peut
Yamaha Ténéré 700 World Raid.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen