Eerste test 2021 Honda CRF300L

Eerste test 2021 Honda CRF300L. De Honda XL is terug. Alleen is de X nu vervangen door de CRF-benaming die Honda op veel off- en allroadmodellen gebruikt. Maar de essentie is onveranderd: een gemakkelijke en veelzijdige motorfiets waarmee je letterlijk alle kanten uit kunt. Honda’s XL-reeks is legendarisch. De in 2012 gelanceerde CRF250L deed ons vaag denken aan de iconische allroads uit de jaren 70 en 80, maar was op een aantal vlakken te braaf en soms letterlijk ook te soft om de vergelijking helemaal te kunnen doorstaan. De verbeteringen door de jaren waren stapsgewijs. Nu is er echter de 2021 Honda ...
Eerste test 2021 Honda CRF300L. De Honda XL is terug. Alleen is de X nu vervangen door de CRF-benaming die Honda op veel off- en allroadmodellen gebruikt. Maar de essentie is onveranderd: een gemakkelijke en veelzijdige motorfiets waarmee je letterlijk alle kanten uit kunt. Honda’s XL-reeks is legendarisch. De in 2012 gelanceerde CRF250L deed ons vaag denken aan de iconische allroads uit de jaren 70 en 80, maar was op een aantal vlakken te braaf en soms letterlijk ook te soft om de vergelijking helemaal te kunnen doorstaan. De verbeteringen door de jaren waren stapsgewijs. Nu is er echter de 2021 Honda CRF300L. Die doet het écht beter en heeft het potentieel om een waardige opvolger te worden. De nieuwe motor van de CRF300L, nu met 286cc, produceert 10 procent meer vermogen en 18 procent meer koppel: 27 pk bij 8.500 tpm en 26,6 Nm bij 6.500 tpm. Bovendien is de motor ondanks zijn toegenomen cilinderinhoud ook nog eens 4 kg lichter geworden. 3 pk en 4 Nm meer, en 4 kg minder. Dat voel je. De CRF300L is nu vinnig genoeg om alles aan te kunnen. Van een pittige rit op ’s lands veldwegen tot een sportieve uitstap op secundaire wegen. Vooral het feit dat er onderin meer leven in de brouwerij is, zorgt ervoor dat hij ook een stuk volwassener aanvoelt. Eenvoud troef Van bij de eerste meters voel je dat dit in de eerste plaats een gemakkelijke motor is. De bediening van gas, remmen en koppeling is boterzacht. Met name het koppelingshendel voelt bijzonder licht aan. Dat laat je toe om waar nodig met een kort rukje aan het hendel dat beetje extra punch uit het blok te halen via de koppeling. Hoort bij een traditionele rijstijl met alles wat onder de 30 pk zit als je offroad gaat, maar ook op de weg helpt de koppeling je om af en toe net iets feller uit de hoek te komen. De kortere versnellingsbakverhouding tussen de eerste en vijfde versnellingen helpen daar ook bij. De zesde mag je echt als een overdrive beschouwen. Dubbeltest Mash X-Ride 650 vs. Ducati Desert Sled 2021 Honda CRF300L heeft focus op de weg De openbare weg blijft trouwens de primaire biotoop van de 2021 Honda CRF300L. Hij doet het meer dan aardig in het veld, maar je voelt aan de zachte ophanging dat Honda veeleer een wegmotor ontworpen heeft die nu en dan op onverhard kan, dan een gehomologeerde offroad. Vandaar ook dat je de motor moet vergelijken met een XL en niet met een lid uit de XR-familie. We kunnen niet ontkennen dat we ook daar graag een moderne variant van zouden ontdekken in het gamma van Big Red. Het is wel leuk dat je met een knop naast het dashboard op eenvoudige wijze het ABS achteraan kunt uitschakelen. Het lcd-dashboard is duidelijk afleesbaar en gemakkelijk te bedienen. Simpel en goed, zo hebben we het graag op een trail. En daarom is de motor ook aangenaam te sturen en te rijden op de weg. De standaard gemonteerde trailbanden bieden verrassend goede grip op het asfalt. Dat maakt de CRF ook een uitstekende stadsflitser en een motor die het naar A2-normen uitstekend doet. Het uitschakelbare ABS achteraan zorgt ook op de weg voor wat extra fun. Beter chassis Het verbeterde blok wordt ondersteund door een grondig aangepast rijwielgedeelte. Het chassis is 4 kg lichter. Meer nog dan het lagere gewicht valt de toegenomen stijfheid op. In snelle bochten is de 2021 Honda CRF300L uiterst stabiel. En het insturen is een fluitje van een cent. Wie wat sportiever wil sturen, zal uitkijken naar een oplossing om de ophanging iets harder te maken. De standaardsetting is vooral gericht op comfort. Vanaf het moment dat je de CRF van de jiffy haalt, zie je hem al een beetje zakken. De veerweg mag dan wel toegenomen zijn, de veerwerking is nog steeds erg soft. Ook hier komt Honda’s keuze voor het gebruik op de openbare weg duidelijk naar voren. Conclusie 2021 Honda CRF300L Het neemt niet weg dat de CRF300L een styling heeft die duidelijk gebaseerd is op de WK-winnende crossmotoren van Honda. Zijn CRF300 Rally-neef haalt de mosterd dan weer bij de rallymotoren waarmee Honda nu al 2 jaar op rij de Dakar won. De CRF300L ziet er dus bijzonder sportief uit, maar het is vooral een veelzijdige trail die op geen enkel moment ontgoochelt en in deze 300-uitvoering merkbaar sportiever en potenter is dan zijn voorgangers. Die toegenomen funfactor, het hogere vermogen en koppel én het lagere gewicht zijn troeven die er moeten voor zorgen dat deze motor in de voetsporen kan treden van zijn illustere voorgangers. Bovendien gooit Honda er nog een ijzersterke prijs bovenop. Wie zich afvraagt hoeveel plezier je met een 300 van minder dan 6.000 euro kunt hebben, moet zeker eens een been over de nieuwste CRF L gooien. Je zult verbaasd zijn. Pluspunten 2021 Honda CRF300L Veelzijdigheid, toegenomen kracht, afwerking, prijs Pluspunten 2021 Honda CRF300L De voorvork is te zacht

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Misschien vind je dit ook interessant?