MrGPS: Wat gebeurt er als ik onderweg afwijk?

Tsja…, je kent dat wel. Heb je echt alles goed gedaan en je route perfect in je toestel gezet, sta je onderweg nog steeds met je handen in het haar. Wat is er gebeurd? Je lette niet op, of er was een onverwachte omleiding… De route lijkt helemaal naar zijn mallemoer. Hoe komt dat? Hoe voorkom je dat? Het gedrag bij afwijken van de route is in de basis afhankelijk van of je rijdt met een route (met routepunten) of een track-gebaseerde route (zonder routepunten). Routepunten-route Bij een route met routepunten is het gedrag van zowel de Garmin als de ...
Tsja…, je kent dat wel. Heb je echt alles goed gedaan en je route perfect in je toestel gezet, sta je onderweg nog steeds met je handen in het haar. Wat is er gebeurd? Je lette niet op, of er was een onverwachte omleiding… De route lijkt helemaal naar zijn mallemoer. Hoe komt dat? Hoe voorkom je dat? Het gedrag bij afwijken van de route is in de basis afhankelijk van of je rijdt met een route (met routepunten) of een track-gebaseerde route (zonder routepunten). Routepunten-route Bij een route met routepunten is het gedrag van zowel de Garmin als de TomTom het meest voorspelbaar, maar toch leidt het tot de meeste verwarring onderweg. De reden is dat zowel de Garmin als de TomTom je in eerste instantie zal willen terugleiden naar het eerstvolgende niet-bezochte viapunt. En dat punt kan heel goed al een eind achter je liggen. Of zelfs onbereikbaar zijn (vanwege een omleiding). Het effect is dan dat jouw GPS je alsmaar wil laten omkeren. Vaak door te keren op de weg, soms door je links, links, links, rechts te sturen. Soms door je een zandpad in te sturen en je daar een U-bocht te laten maken (vooral TomTom). Bovendien zijn de apparaten daar heel hardnekkig in en houden dat terugsturen tot in de lengte van jaren vol. De oplossing is eenvoudig: even de benen aan de grond en kiezen voor het overslaan van dat eerstvolgende viapunt. Kijk dan altijd even naar het resultaat, want het kan zijn dat je inmiddels diverse punten hebt gemist (en er dus meer moet overslaan). Maar… let op! Bij het overslaan van een viapunt wordt de route compleet herberekend op basis van de navigatie-instellingen van het toestel. Bij de TomTom Rider maakt dat niet uit. Dat is bij het importeren toch al gebeurd. Eventueel daardoor veroorzaakte problemen waren er dus sowieso al (één van de redenen dat ik geen fan ben van ITN-route). Bij de Garmin was die geïmporteerde route vermoedelijk wel gelijk aan het origineel, maar kan die door dat skippen dus alsnog fors veranderen. Dat maakt het skippen eigenlijk ongewenst. Als je zorgvuldig en met kennis van zaken hebt gewerkt, hoeft dat ook niet. Als het goed is, heb je zo veel mogelijk gewerkt met ‘softe viapunten’. Kwestie van de aanwijzingen even negeren en op eigen inzicht terugrijden naar de routelijn. Zodra je weer op de route bent, worden eventueel gemiste softe viapunten automatisch overgeslagen zonder dat de route verderop verandert. Bij de Garmin Zümo heb je bovendien een ander voordeel: je kunt het automatisch herberekenen uitschakelen. Je ziet dan op een gegeven moment dat je niet meer op de roze lijn rijdt en dan zoek je die gewoon weer op. Motorrijden in een groep: waarom ga ik rechts en hij links? – MrGPS Track-gebaseerde route Bij een track-gebaseerde route is dat anders. Bij het importeren wordt de route als het ware op de kaart geprojecteerd en worden op basis daarvan de wegen gekozen. Technisch gezien heeft de route alleen een start- en een eindpunt. Bij alle Zümo’s (behalve de XT) levert dat een geweldig probleem op. Het gedrag is immers hetzelfde als hierboven, want het apparaat gaat herberekenen naar het eerstvolgende viapunt, en daarmee naar het eindpunt. Stel je voor dat je om negen uur ’s ochtends start met een rondrit. Een kilometer na het verlaten van je hotel word je vanwege de plaatselijke braderie een paar honderd meter omgeleid. Dan ben je vervolgens vijf minuten later weer bij je hotel… Immers het eindpunt. Dat was natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Dus moet je bij een track-gebaseerde route in de Zümo altijd het herberekenen uitzetten. De meesten weten dat wel, maar niet iedereen is even ervaren. Als je met een groep rijdt, controleer bij elkaar even of je met de juiste instellingen rijdt. De TomTom Rider en de Garmin Zümo XT gedragen zich anders, want die proberen na afwijken van de route een logisch terugkeerpunt te kiezen. En dat werkt in circa 75 procent van de gevallen prima. Dat betekent ook dat het in 25 procent van de gevallen niet goed gaat. Soms is dat wiskundig logisch verklaarbaar, bijvoorbeeld omdat de ‘terugpoot’ van de route nu eenmaal dichterbij is dan de ‘heenpoot’. Soms maakt het apparaat er gewoon een zootje van en blijft je terugsturen naar een onlogisch punt, waar je bovendien al lang voorbij bent. Vooral de TomTom Rider heeft daar een handje van. De Zümo XT doet dat beslist beter en sowieso veel beter dan alle eerdere Zümo’s. Is de XT daarmee dus ook meer ‘foolproof’? In mijn videoreview over de Zümo XT riep ik jubelend dat je het herberekenen niet meer hoeft uit te schakelen. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dat nog steeds het liefst wel doe. Die 25 procent dat het advies onlogisch is, vind ik irritant veel. Ik heb het liever zelf in de hand. Bij de Rider is dat niet mogelijk en kun je op zo’n moment het best op de Noordpijl drukken, iets uitzoomen en, de aanwijzingen negerend, naar een punt verderop in de route rijden. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar een andere optie is er niet. Bij de Zümo XT is die optie er echter wel. Daar kun je een verzameling van tracks aanleggen, waarvan je aangeeft dat die tracks ook op de kaart geprojecteerd moeten worden. Op mijn dringende verzoek heeft Garmin het zelfs mogelijk gemaakt de dikte van die tracklijn zichtbaar te maken. Ergo: je ziet altijd hoe de oorspronkelijke track liep. Althans, als de route over de track wordt gelegd. Zolang je de tracklijn niet ziet, maar alleen de roze routelijn, zit je 1 op 1 goed. Zodra de tracklijn wel in beeld komt, weet je dat je bent afgeweken en hoe je terug naar de route kunt. Wat mij betreft ideaal. Hoewel, helemaal ideaal zou zijn als die tracklijn altijd samen met de routelijn zichtbaar zou zijn. Dat geeft maximale zekerheid. Ook daar heb ik Garmin om gevraagd, maar dat is nog niet gehonoreerd. Gelukkig heeft een enthousiaste Garmin-gebruiker hier zijn tanden in gezet en speciaal voor de Zümo XT enkele kaartthema’s gemaakt, waarmee je dat alsnog voor elkaar krijgt. Die thema’s kun je gratis downloaden via https://tencats.nl/garmin-themes/. Let daarbij op de thema’s met het woord ‘randspoor’ in de naam. Kom je er daarmee niet uit? In een volgende aflevering zal ik nader ingaan op kaartthema’s voor de Garmin Zümo. Zolang je alleen de roze routelijn ziet, zit je 1 op 1 goed. Hier moet ik de Parallelweg hebben, maar ik let niet op en ga op de rotonde rechts. De XT gaat herberekenen en ik zie precies hoe de track (blauw) loopt. Daar waar ik roze en blauw bij elkaar zie, zit ik weer op de route. Ik ben eigenwijs en rij rechtdoor. De XT houdt niet van afsnijden en brengt me lange tijd terug naar de routelijn. De aanhouder wint, want eenmaal nabij de track pakt de XT de draad weer perfect op. Een mooie rit van 279 kilometer. De oorspronkelijke situatie rond het start- en het eindpunt. Meteen na de start is er van de route afgeweken en na het herberekenen blijft er maar 1,7 kilometer over...

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?