Wall of death in coronatijd: ‘Show must go on’

Helemaal niets – zelfs de zwaartekracht niet – stopt normaal de rijders in Nederlands enige steile wand. Tot dit jaar. Net als in de rest van de wereld zette corona alles stil bij de Wall of death. Maar de ‘show must go on’ en ‘giet ook oan’. Spectaculairder dan ooit. Net als bij Tita Tovenaar kwam de wereld begin dit jaar onverwacht tot stilstand. Ook de Wall of death moet er vlak na de MOTORbeurs aan geloven vertelt steile-wandrijder Reymond Verhoef. ‘Utrecht was eigenlijk een klein wonder. Er waren heel veel mensen, maar het is geen brandhaard geworden. Wij kwamen er euforisch ...
Helemaal niets – zelfs de zwaartekracht niet – stopt normaal de rijders in Nederlands enige steile wand. Tot dit jaar. Net als in de rest van de wereld zette corona alles stil bij de Wall of death. Maar de ‘show must go on’ en ‘giet ook oan’. Spectaculairder dan ooit. Net als bij Tita Tovenaar kwam de wereld begin dit jaar onverwacht tot stilstand. Ook de Wall of death moet er vlak na de MOTORbeurs aan geloven vertelt steile-wandrijder Reymond Verhoef. ‘Utrecht was eigenlijk een klein wonder. Er waren heel veel mensen, maar het is geen brandhaard geworden. Wij kwamen er euforisch vandaan. De shows waren goed, de mensen top en de reacties allemaal positief. We stonden opgeladen klaar voor het seizoen en de agenda was lekker gevuld. Vanaf toen haakte het ene na het andere evenement af en was de agenda leeg.’ Op rolschaatsen in de wand ‘Ik ben een geboren optimist, anders begin je niet aan een steile wand’, vertelt Verhoef. Toch schreven hij en zijn kompanen Harm Soppe, Henri van Woerkum en Marvin Prinssen het jaar 2020 volledig af. Het viertal nestelt zich niet elke dinsdag hunkerend naar positief nieuws voor de televisie om de persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge te zien. ‘Het is zoals het is. Ik ben blij dat we niet op elke wijziging zijn ingesprongen. Wat is er bijvoorbeeld gebeurd met groepsimmuniteit?’ Een jaar afschrijven staat niet gelijk aan een jaar vakantie. De heren werken en trainen zich een slag in de rondte. De malaise in de evenementenbranche levert zelfs een onverwachte bonus op. ‘We hebben een steile wand kunnen opbouwen in een evenementengebouw in Nijmegen. Dat stond toch het hele jaar leeg. Weet je wel hoe geweldig het is om in je eigen stad te kunnen trainen? We hebben enorm veel vlieguren gemaakt. We willen straks de beste zijn. Nee, maak daar maar de leukste en meest onderhoudende van.’ De schuur van Gerard en Peter Duineveld is groot, groter, grootst Toekomstige toeschouwers staat iets moois te wachten. De heren rijden bijvoorbeeld tegenwoordig met drie motoren tegelijk in de wand. Verhoef knalt voor het eerst op het stuur van de Indian door de tent, maar daarmee stopt het experimenteren niet. Het is de bedoeling om Marvin op rolschaatsen achter een kart voort te trekken, maar dat vraagt nog wat oefening. Wat is eigenlijk gevaarlijker: corona of trainen voor een nieuwe show? ‘Tijdens de training ben ik wel een keertje naar beneden gekomen. Nieuwe trucjes leer je alleen met vallen en opstaan, maar een valpartij loopt altijd met een sisser af. Meer dan een extra krasje op de motor en een pleistertje is het niet.’ Next show ergens in 2021?Toen 200, straks 30 toeschouwers?Jaja, dat is echt een blinddoek. Steile wand in Bagdad Bij het oefenen van alle nieuwe trucs rijden de rijders geregeld door verfdampen. De gedwongen stilstand is gebruikt om alles tiptop in orde te maken. ‘Het klopt van voor tot achter. We zijn weer helemaal bij de tijd en rijden zelfs Euro 4-goedgekeurd. We hebben Ecomax als sponsor en dat is echt top. Het lijkt alsof er bloemetjes uit de uitlaat komen.’ Het doet zelfs de grootste positivo van de Wall of death verdriet dat corona een streep door vier maanden Dubai trok. De steile wand had anders in 2020 echt zestien weken gedraaid in het oliestaatje. Dat klinkt al ongelooflijk, maar momenteel is Verhoef met iets nog opmerkelijkers bezig. ‘Bagdad heeft een pretpark met allemaal Hollandse attracties. Als we er samen uitkomen gaan we daar staan als het weer mogelijk is.’ Verhoef en zijn collega’s ervaren applaus als verslavend en uitermate belonend. Een jaar zonder is daarom lang, maar de spirit is ongebroken. Realistisch, maar ook optimistisch kijken ze uit naar 2021. ‘Na de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog was er een enorme hang naar vermaak. Dat zag je ook na de val van de Muur. Daar hopen wij op. Mensen willen weer naar buiten en iets beleven. Misschien mogen eerst maar dertig mensen in de tent (normaal 200, red.), maar dat is niet anders. In 2020 haakte iedere evenementenorganisator af, maar voor 2021 hebben evenementen ons onder voorbehoud geboekt. Iedere organisatie heeft een draaiboek klaar liggen om direct iets te organiseren als het weer kan. Iedereen staat klaar in startblokken, wij ook.’ Wall of death: van graansilo naar todeswand De eerste Wall of death in New York opent in 1911 de deuren. Amerika heeft wel wat ronde banen in die tijd. Op houten wielerbanen scheurden de board-trackracers rustig rond met 160 km/u. Boerenzonen bedachten een variant in graansilo’s en dat is de start van de steile wand. Dic en Top Stolte brachten de steile wand in 1933 naar Nederland. Vind je Wall of death al huiveringwekkend klinken, kijk dan nu alsjeblieft weg voor de Duitse variant: Todeswand. Na volop oefenen in 2020 nu met drie motoren in de ton.Harm maakt vlieguren met de lesbrommer.Reymond Verhoef: ‘We staan in de startblokken.’Marvin Prinssen

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,99 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Promotor vanaf €4,00 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en maandelijks Promotor edities op je deurmat

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 vanaf €5,50 per maand

Toegang tot MotorNL Digitaal en tweewekelijks MOTO73 op jouw deurmat

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?