donderdag 18 april 2024

Getest > Aprilia Tuono V4 R APRC

De komende vijftig dagen plaatsen wij op MOTOR.nl elke dag een introductie van een onlangs gepresenteerde motorfiets. Gratis! Vandaag heeft de Aprilia Tuono V4 R APRC de eer het spits af te bijten in deze nu al spraakmakende serie. Morgen de BMW F800GS maar nu eerst beheerste waanzin uit Italië.

Naakte hoogvermogende motoren zijn tegenwoordig ‘helemaal vet’. Is dat erg? Welnee, dit is 2012. Als je kind of je neefje iets vet vindt, is het ‘te gek‘ en ’gaaf’. Tijd om onze vocabulaire eens bij te spijkeren met de vette krachtpatser Aprilia Tuono V4 R APRC. Trendgevoelige Europese motorfabrikanten zetten de laatste tijd stevig in op naakt. De belangstelling voor supersportmotoren loopt namelijk flink terug. Toch valt er – ook in het naked-segment – nog genoeg lol te beleven.

Aprilia heeft de uitermate vette V4 van de RSV op de schappen liggen die het in de Tuono V4 R APRC monteert. In het veeleisende berggebied rond het Oostenrijks/Zwitserse Silvretta-massief komt deze waanzinnige naked goed tot zijn recht. Hij verloochent zijn racy afkomst geen moment en hij verrast je met pure adrenalinekicks door de manier waarop hij de haarspeldbochten uitknalt. Denk niet dat dit niet voor jou is weggelegd, want je wordt bijgestaan door een keur aan elektronische beschermengelen.

Knokken geblazen
Het dotje gas dat de Aprilia automatisch geeft na het indrukken van de startknop klinkt verslavend lekker. Zo lekker, dat volwassen mannen letterlijk bedelen of zij de Italiaan mogen starten. “Toe, toe, mag het, aaaah mag het?” Geen idee waar het goed voor is, maar wat een fantastische uitvinding. Deze sportieve genen van deze wildebras zijn van kilometers afstand te herkennen. Toch resulteert dat niet in een onmogelijke opgevouwen zithouding. De eerste keer dat je op de motor plaats neemt, staan de voetsteps voor een naked gevoelsmatig te ver naar achteren.

Verwacht ook geen wonderen van het strak gelijnde kuipje. Op legale snelwegsnelheden gaat het allemaal nog wel, maar daarboven knokken helm, schouders en armen met de rijwind. Tere motorrijders knokken misschien ook met de harde vulling van het zadel. Kilometervreters zullen dat laatste echter alleen maar toejuichen.

Superstrak
Bij het opschakelen kan de linkerhand met dank aan de quickshifter ferm om het handvat gekneld blijven. Tijdens de kogelharde acceleratie is dat geen overbodige luxe, elk beetje grip is welkom. Ongemerkt gebruik je het systeem toch vaker dan verwacht, gewoon omdat het kan en zo lekker voelt. Ook al omdat het opschakelen onder volle belasting geen onrust in het rijwielgedeelte brengt. Bij de Aprilia voel je geen behoefte om ook maar ergens aan de vering te schroeven.

De vering van Sachs staat straf zonder dat het oncomfortabel aanvoelt, maar wel resulteert in een superstrak weggedrag. Het brede stuur maakt het insturen tot een fluitje van een cent. Kort kap- en draaiwerk of lange snelwegopritten verteert hij allemaal even makkelijk en goed. De verbinding tussen stuur en wegdek is verbazingwekkend direct. Onder hellingshoek nog iets verder insturen doe je zonder blikken of blozen. Wat kan je gebeuren aan boord van deze sportieveling onder de nakeds?

Onder controle
Met 176 opgegeven paardenkrachten is de Tuono de sterkste naked van dit moment. Iedereen die zo’n volle paardenstal als krankzinnig beschouwt, geven we volkomen gelijk. Toch leidt die explosieve cocktail niet tot problemen door het elektronische vangnet dat Aprilia inbouwt. Het APRC waakt als een digitale beschermengel over het lot van de bestuurder.

De afkorting staat voor Aprilia Performance Ride Control en het complete softwarepakket bestaat uit: ATC, AWC, ALC en AQS. Die afkortingen staan dan weer in chronologische volgorde voor: Aprilia Traction Control, Aprilia Wheelie Control, Aprilia Launch Control en Aprilia Quick Shift. Duizelt het u reeds beetje van deze woordenbrij? In de praktijk valt het allemaal wel mee en bewijst alle elektronica gewoon zijn nut. Wil je het heft liever in eigen hand nemen? Met een eenvoudige druk op de knop bepaal je zelf of het systeem later ingrijpt.

Iedereen die zo’n volle paardenstal als krankzinnig beschouwt, geven we volkomen gelijk.

Gemaakt voor
Blitskikkers die ook op een naked het onderste uit de kan willen. Je hoeft niet onder te doen voor Biaggi.

Motor
Steelt ieders hart met zijn heerlijke gebrul. Zelfs wanneer je ’m alleen maar start. Wel een dorstige jongen, met een minimaal verbruik van 1:13.

Adrenalinekoning
Opgewonden standje dat vooral in het snellere werk goed tot z’n recht komt. Supersportief en subliem sturend rijgedeelte. Groot pluspunt is de aanwezige elektronica, de meerprijs van € 1200 echt wel waard.

Bekijk hier de technische gegevens (en die van 10.000 andere motoren!)

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen