Getest > BMW R1200RT

Een compromis kan nooit uitblinken in meerdere disciplines. De BMW R1200RT doet desondanks zijn uiterste best om het tegendeel te bewijzen door sportiviteit en comfort heel geloofwaardig te combineren. Hij doet dat zelfs onwaarschijnlijk overtuigend.

De BMW R1200RT oogt met zijn massieve voorkomen als een toermachine, maar de boxer verraste reeds menig motorfiets met zijn prestaties. Als een opgeblazen Beier die – in traditionele lederhose – deelneemt aan het WK Atletiek en daar flink wat afgetrainde collega’s op de tienkamp het nakijken geeft. Om het maximale uit de test en de motor te halen, nemen we ‘m mee op een lang weekend langs de Moezel. We gooien de standaard gemonteerde ruime koffers vol met een verschoninkje en gaan rap oostwaarts. Op de vele ‘racebanen’ die het Moezelgebied rijk is, hopen we het kleine jongetje terug te vinden, dat droomt van een wereldtitel wegrace.  Op slechts een middag rijden van Nederland waant de gemiddelde Nederlander zich diep in het buitenland. De Moezel meandert in schoonheid tussen Cochem en Bernkastel-Kues. De plaatselijke wijnboeren laten geen centimeter onbenut van de steile wanden langs de rivier. Overal zie je lange rijen wijnranken, behalve op werkelijk loodrechte kale rotsen.

De gemiddelde leeftijd van de Moezeltoerist ligt – laten we het netjes houden – vrij hoog. Je gaat je zowaar weer helemaal jong en jeugdig voelen! Toch zijn we ook wel weer zo belegen dat we op de heen- en terugweg het comfort van de BMW weten te waarderen. Hij heeft zadelverwarming, handvatverwarming, elektronische vering, een in hoogte verstelbaar zadel, radio, automatisch uitschakelende knipperlichten, een multicontroller, ingebouwde bandenspanningmeter en cruise-control. Na het indrukken van de startknop vóél je de R1200RT onder je tot leven komen. De boxer heeft nog altijd zijn kantelmoment, maar het blijft binnen de perken. Hetzelfde geldt voor het geluid. Het twee-in-een-uitlaatsysteem beschikt over een elektronische klep die het ware boxergeluid naar boven moet halen, maar de tweecilinder blijkt toch niet zo’n schreeuwlelijk. Gevoelsmatig klinkt hij bescheidener dan de met dezelfde klep uitgeruste GS.

Gaten rem je met de RT bij sportief gebruik (dat is geen misbruik) eenvoudig dicht. Veel kracht vragen de remmen niet en doorknijpen is ook daadwerkelijk doorremmen. Het Telelever voorkomt daarbij dat de motor diep in de veren duikt. Niet alleen de remmenwinkel presteert scherp, eigenlijk kun je hetzelfde zeggen van de hele motorfiets. Voor maximaal rendement zetten we het elektronische veersysteem ESA op standje Sport. De Comfort- of Normal-positie komen nog wel een keer als de jongetjes in ons zijn uitgespeeld. Het ligt niet aan het ESA-systeem, want dat blinkt uit in gebruiksgemak. Een druk op de knop levert echt een andere motor op. In Sport-stand geef je in bochten weinig tot niets toe op snellere motoren. Wring je de laatste druppel uit de RT, dan komt er toch wat beweging in de machine, maar verontrusten doet het nooit. Het Paralever-systeem helpt cardanreacties effectief naar de andere wereld. Bij de R1200RT zoek je nooit, alles zit exact waar handen, voeten en billen het verwachten. Het levert een geweldige zithouding op.

Langzaam maar zeker dringt de gedachte zich op dat de doordachte R1200RT zich sowieso op weinig foutjes laat betrappen. Het zadel staat garant voor vele comfortabele snelwegkilometers en dankzij een 25-liter benzinetank kun je dergelijke marathonritten ook daadwerkelijk maken. De ontspannen zithouding en royale windvrije plek achter het windscherm vormen een ideale pleisterplaats voor (beroeps)chauffeurs. Het motorblok heeft voldoende paardenkrachten en koppel in huis om ook twee man en hun bagage snel naar illegale snelheden af te schieten. En hoewel een tweecilinder boxer meer leeft dan een viercilinder, mat dit blok zijn bestuurder beslist niet af. Andersom is het al net zo min het geval.

Voor maximaal rendement zetten we het ESA-systeem op Sport. De Comfort- of Normal-positie komen nog wel een keer als de jongetjes in ons zijn uitgespeeld.

Gemaakt voor
Jonge honden die van een lekker potje sturen houden. Zou je niet zeggen, he? Snap je eindelijk ook waarom je die smerissen nooit kon afschudden…

Motor
Topklasse boxer, die inmiddels véél meer is dan alleen voetverwarming. Tot 7200 tpm heb je beduidend meer koppel dan de meeste concurrenten. Maar je bent dan ook gezegend met twee twinspark vierklepskoppen van de HP2 Sport. What’s in a name?

Onverwacht genoegen
Alle vooroordelen over de RT kunnen we naar het rijk der fabelen verwijzen. De toerkolos blijkt geheel onverwacht een fuifnummer. Rijklaar weegt-ie 259 kilo, maar dat weerhoudt hem niet van een potje hard vlammen. Je kunt hem daarbij hoogstens een beetje gebrek aan communicatie verwijten.

Bekijk hier de technische gegevens (en die van 10.000 andere motoren!)

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.