vrijdag 29 maart 2024

Getest > Kawasaki ER-6n

Kawasaki maakt een forse blunder door de vernieuwde Kawasaki ER-6n neer te zetten als stadsfiets. Daarmee doen ze deze heerlijke alleskunner vreselijk tekort. ‘Feel the beat of the city’, klinkt misschien goed als reclamekreet, maar deze twin danst veel beter op andere muzieksoorten. En nog lekker ook.

Natuurlijk is het makkelijk om vanaf de zijlijn commentaar te leveren op de marketingdivisie van Kawasaki. De beste stuurlui staan zoals altijd aan wal. Uiteindelijk moet je op elke motorfiets om verkooptechnische redenen een stempeltje drukken en een groottoerist of allroad is het inderdaad niet. Maar met hippe kwalificaties als ‘urban’ en reclamefilmpjes van een langs wolkenkrabbers rijdende yup doe je de ER-6n geen recht.

Deze motorfiets is tot veel meer in staat. Ondanks zijn kleine buitenmaten en geringe longinhoud is het een serieus leuke kompaan. Niet alleen binnen de stadsgrenzen, maar juist daarbuiten op de provinciale wegen en zelfs snelwegen. Ook doorgewinterde motorrijders hebben volop plezier op de bescheiden ER-6n. Dat was eigenlijk al zo op zijn voorganger uit 2009 en op het eerste model uit 2006. Inmiddels is hij weer helemaal bij de tijd, met frisse lijnen en tal van details die je ook op de dikke Z1000 vindt.

Kawasaki maakte vooral veel werk van het hertekenen van het frame en de swingarm. In vergelijking met het eenvoudig ogende buizenframe van het vorige model, oogt het nieuwe dubbele buizenframe indrukwekkender. De balhoofdhoek is met 25? een graadje steiler dan voorheen en de naloop groeide met 6,5 mm tot 110 mm. Een enkele balk vormt de basis van het nieuwe achterframe. De maximale belading stijgt hierdoor van 180 naar 200 kilo en de balk maakt een lekker smal achterframe mogelijk. De nieuwe – eveneens in dubbele buis uitgevoerde – swingarm volgt de sierlijk gebogen lijnen van het frame en daardoor vormt het rijwielgedeelte een mooi geheel. De afstand tussen de voetsteunen nam dankzij het nieuwe frame af, zodat de voeten makkelijker bij de grond kunnen. Het stuur werd dan juist weer 20 mm breder.

Juist het stuur leidt tot verbazing als je voor het eerst op een ER-6n gaat zitten. Dit zogenaamde brede exemplaar voelt namelijk nog altijd vreselijk smal. De zithouding op de motor kun je omschrijven als compact, maar desondanks voelt het niet oncomfortabel. Als je al wilt zeuren, is het over de positie van de voetsteunen die je knieën in een stevige hoek dwingen. Dat leidt overigens niet direct tot verkrampte toestanden, want een 250 km lange rit zit je moeiteloos uit. Aan de voorzijde is het zadel weliswaar bewust smal gehouden, maar de vulling is hard genoeg om het urenlang vol te houden.

Bovendien kun je moeiteloos een stukje verschuiven op het zadel. De ER-6n stuurt – op z’n zachtst gezegd – nogal makkelijk in. In de eerste bochtenserie zie je de binnenzijde van de berm dus sneller dichterbij komen dan je lief is. Noem het speels, zenuwachtig of kwikzilverig, maar het snelle sturen went naarmate de kilometers verstrijken. Binnen de stad – het beoogde terrein voor deze machine – smijt je hem daardoor moeiteloos tussen twee auto’s of een stel paaltjes door. De injectie werkt bovendien lekker direct en op ongewenst horten en stoten of slecht oppakken kun je de ER-6n niet betrappen. Dit kleintje verteert net als dikke koppelkanonnen probleemloos pure martelmethodes, zoals het in zes rijden met tweeduizend toeren op de teller.

En daarom kun je ook gerust een dijkje pikken. Dit is het soort wegen waarop de Kawasaki echt danst. Zonder enige fysieke inspanning slinger je de twin van links naar rechts. Eenmaal gewend aan het snelle insturen biedt de machine daarbij volop vertrouwen. Het behapbare motorvermogen, het geringe gewicht, het toegankelijke formaat en het stijve frame werken nauw samen om dat gevoel van vertrouwen vast te houden.

Dit kleintje verteert net als dikke koppelkanonnen probleemloos pure martelmethodes, zoals het in zes rijden met tweeduizend toeren op de teller.

Gemaakt voor
Gevorderden. Maak niet de fout door hem in een hokje te proppen en hem het stempel beginners- of stadsfiets op te drukken. Daarmee doe je hem zwaar tekort. Met een overtuigend rijwielgedeelte en motorblok is de ER-6n veel breder inzetbaar als echte rijdersfiets voor een aangename prijs.

Motor
De twee cilinders produceren een lekkere roffel en het aanstekelijke inlaatgeluid benadrukt de toch al sportieve prestaties nog verder. Mede dankzij de verbindingspijp tussen de – gegroeide – voorbochten rollen de 72 pk zo makkelijk en laagtoerig uit het blok dat de noodzaak voor een zwaar kanon direct naar de achtergrond verdwijnt.

Precisie-instrument
Je prikt de motor precies daar waar je hem wilt hebben en de motor verwart snel sturen niet met het naar binnen vallen in de bocht. Al met al zijn ‘speels’ en ‘neutraal’ de woorden die de lading op stuurgebied dekken.

Technische gegevens

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen