Getest > Kawasaki Z1000SX

De Kawasaki Z1000SX laat zich niet makkelijk in een hokje plaatsen. Je zou denken dat het een sporttoerder is, afgaand op de kunststof kuipdelen. Ook onderhuids valt er weinig te klagen, dankzij een potent blok met ruim voldoende koppel. Goede ingrediënten voor een enerverende toertocht, zou je zeggen. Wordt het duim omhoog of duim naar beneden?

‘Sporttoer’ is een mix van twee eigenschappen die mijlenver uit elkaar liggen. Een fiets die daartussen moet schipperen barst van de concessies en weet op geen enkel punt echt potten te breken. Motorfabrikanten worstelen al jaren met deze spagaat en daarom vind je in het sporttoersegment motorfietsen in allerlei soorten en maten. Sommige geënt op sportiviteit, andere neigend naar comfort. De Z1000SX lijkt heel duidelijk in de eerste categorie te vallen, met 138 pk bij 9600 toeren per minuut en flinke laagtoerige spierballen. Het lijkt een ideale reisfiets voor levenslustige mensen. Toch schuilt er onder de scherp gesneden kuip een heel ander karakter. Een lichtelijk recalcitrant karakter, mogen we wel zeggen. De sportieve toon wordt ook doorgezet in het rijwielgedeelte. De Kawa heeft een upside-down-voorvork, kent uitgebreide veringverstelling en vraagt om een redelijk sportieve zit van de berijder. De groene rakker heeft zelfs een radiale bevestiging van de remklauwen én een radiale rempomp!

Ondanks de eerder genoemde laagtoerige spierballen blijven de 1043 cc’s van de Z1000SX het best bij de les door het Kawasaki-blok op toeren te houden. In de zesde versnelling heb je constant de neiging om nog eventjes op te schakelen, ondanks de relatief lange eindoverbrenging. De gretigheid waarmee hij in toeren klimt verraadt de bloedband met zijn naakte broertje Z1000, de woesteling van de familie. Wel heeft de Z1000SX op deze manier in elk toerengebied vermogen voorhanden om even snel ergens voorbij te schieten. Toch is het geen onverdeeld genoegen om deze zogenaamde toerfiets de sporen te geven. Samen met een flinke peut vermogen werkt het blok er namelijk ook een portie trillingen uit bij hoge toeren. Dat merk je terug in de handvatten, tank en voetsteps. Het is een vermoeiende factor op langere ritten. Ook het zicht in de spiegels wordt erdoor vertroebeld.

Qua comfort en langeafstandskwaliteiten schiet deze moderne gladiator duidelijk tekort. Neem je de ‘kale aangeklede’ Kawasaki mee naar de arena van de buitenwegen, dan laat hij je zien dat daar zijn terrein ligt. De gasreactie is gewillig en de twee extra tandjes op het achtertandwiel weten niet te voorkomen dat de voorpartij nog altijd al te graag het luchtruim kiest. In de eerste twee versnellingen is het zaak om gedoseerd te rijden en je rechterpols in bedwang te houden.  Toch lukt dit wel omdat het blok erg soepel is en het zonder mokken accepteert wanneer je het wat rustiger aan doet. Alles gaat vloeiend en relaxed. Tenminste, op motorisch gebied. Wanneer je aan het sturen slaat is het minder relaxed. De Kawa flitst de bocht in, wil maar al te graag op één oor en bereikt zonder inspanning van de berijder hellingshoeken die voor een ‘sporttoerder’ wel erg sportief zijn. Het is leuk rijden met de Z1000SX wanneer je een bijpassende rijstijl aan de dag legt. Doe je het wat rustiger aan, dan gaat het ook prima, maar de SX zelf lijkt altijd meer te willen.

Ben je op zoek naar de thrills van een dikke naked bike, maar heb je behoefte aan wat kuipwerk en de mogelijkheid om bagage mee te nemen, dan is de Kawasaki je op het lijf geschreven. Maar het toersegment, daar moeten we de Kawasaki maar niet toe rekenen. En dat zal iedere SX-rijder opvatten als een compliment; geheel terecht. Want een fantastische motor is het, maar je moet er wel van houden.

De Kawa bereikt zonder inspanning van de berijder hellingshoeken die voor een ‘sporttoerder’ wel erg sportief zijn.

Gemaakt voor
Voorrijders. Rustig met een groep meetokkelen is niet de sterkste kant van deze groene rakker. De constante dadendrang van motor en rijwielgedeelte halen een streep door rustig toeren. Neem ‘m gewoon mee om bochtige buitenwegen te verkennen. Is leuker voor de Z1000SX en voor jou.

Motor
Lekkere vierpitter met vermogen over het hele toerenbereik. Trilt echter bij hogere toerentallen en plaatst zich daarmee buiten het echte toersegment. De lange gearing is niet bij machte om de gretigheid van het ‘geleende’ Z1000-blok te beteugelen.

Brutus
De Z1000SX is geen toersportmotor en zelfs geen sporttoerfiets. Het is een brute naked bike, hetgeen wordt verhuld door het nodige kuipwerk. Vergeet het hele toerverhaal. Wat overigens niet zegt dat de SX geen goede fiets is. Alleen de remmerij zou een stuk beter kunnen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?