16.9 C
Nederland
maandag 16 mei 2022

Film > F3 nu echt aanstaande

Hij komt, hij komt. Dat weten we al een tijdje. Maar de vraag is natuurlijk wanneer… Wanneer weten we hoe ´ie rijdt en uit welk hout de motor is gesneden? Dat laatste laat MV ons alvast weten. De motoren worden namelijk op de meest moderne manier geassembleerd. Elke F3 bestaat uit zo’n 1200 onderdelen die stuk voor stuk worden gecontroleerd voor, tijdens en na assemblage.

Het blok heeft een ‘unieke’ tegengesteld draaiende balansas, met als voordeel dat het gyroscopische effect al een stuk wordt opgeheven waardoor de handling een stuk lichter wordt. Dit hele systeem wordt nog eens extra minutieus gecontroleerd. Eenmaal geassembleerd worden de blokken per stuk nog eens onderworpen aan een serie tests en metingen, waaronder starten, opwarmtijd, vermogen en koppel.

Zo wordt elk blok minstens een half uur getest voordat het in het nieuwe trellisframe wordt gehangen. De assemblagelijn is ook hypermodern, waarbij uitgegaan wordt van het ‘just in time’ principe. Daarmee worden de benodigde onderdelen pas op het laatste moment aan de lijn toegevoegd, waardoor elke motor volgens bestelling opgebouwd kan worden.

Tijdens de opbouw worden ook alle aandraaimomenten en gebruikte onderdelen genoteerd, zodat niet alleen altijd te achterhalen is wanneer een motor is gemaakt, maar ook met welke onderdelen (uit welke batch) en hoe goed ze vastzitten. Tot slot wordt ook de afgebouwde motor nog eens getest op een pijnbank om te zien of alle bewegende delen van het rijwielgedeelte ook naar behoren en correct werken. Dus mocht er iets zijn, dan is in no time achterhaald waar het euvel zou kunnen zitten.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Vorig artikelIt giet oan!
Volgend artikelGetest > Kawasaki Z1000SX

Gerelateerde artikelen