Getest > MV Agusta F4RR Corsacorta

De nieuwste MV Agusta F4 is al net zo’n driftkikker als de man die het motormerk op de kaart zette. Graaf Domenico Agusta nam alleen genoegen met het beste en die filosofie is nooit veranderd. De RR Corsacorta neemt genadeloos de leiding dankzij een radicaal korteslagblok en een hoogwaardige afwerking.

De typeaanduiding ‘Corsacorta’ verwijst trots naar de korte slag van het motorblok. Je kunt het ook ‘Superquadro’ noemen, zoals Ducati. Hoewel MV Agusta en Ducati nu goede sier maken met korteslagmotoren, heeft deze techniek zich in de racerij al dik veertig jaar geleden bewezen. Giacomo Agostini sleepte met zijn MV Agusta 350 “Bialbero” (DOHC) driecilinder maar liefst vier kampioenstitels in de wacht. Zijn fiets had een boring/slagverhouding van 1,19:1 en leverde 68 pk bij 14.000 tpm, omgerekend een litervermogen van 195 pk/l. Het zijn waarden die akelig dicht in de buurt komen bij die van de Corsacorta, gezegend met een boring/slagratio van 1,55:1. Anno 2012 krijg je de volle 195 pk, met een snufje extra power en een hele schep emotie op de koop toe. Geen enkele supersport kan tippen aan 201 pk bij 13400 tpm!

De MV-technici in Varese hebben werkelijk alle technische verwennerij uit de kast getrokken die ze maar konden vinden. Öhlins zorgt voor de vering en demping, terwijl Brembo het anker uitgooit. De kostbare TTX-schokdemper aan de achterzijde heeft voor zowel de in- als uitgaande demping een zeer gemakkelijk te bedienen stelknop en ook nog eens een eenvoudige hoogteverstelling. De fraaie monoblocs worden volledig aangestuurd door Brembo-materiaal; tot aan het speciaal vervaardigde remhendel aan toe. De eveneens kostbare NIX-voorvork van Öhlins betreft een zeer fraaie 43-millimeter-upside-down, uiteraard volledig, maar ook gemakkelijk instelbaar. De velgen zijn van gesmeed aluminium en daardoor bijna een kilo lichter dan die van de standaard F4. En voor de echte sleutelfreaks: ook de balhoofdhoek van de F4RR is instelbaar! Voor al dat lekkers tast je overigens diep in de buidel, à raison van € 25.900. Dat is even slikken, maar er is gelukkig ook een ‘budgetmodel’ met maar één R. Daarvoor betaal je een schappelijke € 21.500. Behalve de extra R mis je dan ook de Öhlins-spulletjes en lever je wat topvermogen in.

Een heel korte druk op de startknop is genoeg, waarna de motor zelf een scheutje gas bij geeft en het blok zelfs stationair draaiend indruk maakt. Het buldert wat door de airbox, die nu over variabele inlaatkelken beschikt, terwijl ook de nieuwe vier-in-twee-in-één-in-vier-uitlaatpartij zich best laat gelden. Beneden de 6000 toeren gebeurt er niets indrukwekkends, maar daarboven wordt het motorblok echt wakker. Zeker wanneer je de 10.000 toeren bereikt en de inlaatkelken omhoog schuiven, is de acceleratie adembenemend. Het bijzondere is dat de vermogensopbouw maar doorgaat totdat de toerenbegrenzer ingrijpt, terwijl bij iedere andere motorfiets de trekkracht duidelijk afneemt wanneer de toerentellernaald het rode gebied nadert.

Extreem? Echt wel. Hoogtoerig? Ja, maar toch is het niet zo dat er bij lage toerentallen echt geen trekkracht voorhanden is. Het is moeilijk te vergelijken, maar de vermogenscurve zal bij lagere toerentallen niet veel afwijken van de gewone F4. Vanaf 10.000 toeren is dat wel even anders. Het gaat allemaal in zo’n rap tempo dat de kick onwaarschijnlijk is en er mede door het fraaie en wilde in- en uitlaatgeluid een ongekende beleving ontstaat. Vooral wanneer je verwacht dat het blok wel eens kan gaan afbouwen maar het juist nog extra aanzet en doorduwt tot aan de toerenbegrenzer, is de sensatie groot. De F4RR is gemaakt voor het circuit, maar als je ermee op straat durft te rijden, ben je verzekerd van een onophoudelijke kick!

Zeker wanneer je de 10.000 toeren bereikt en de inlaatkelken omhoog schuiven, is de acceleratie adembenemend.

Gemaakt voor
Beeldenstormers. Hiermee beuk je alle supersports van hun voetstuk, als je het tenminste kunt betalen. De machine laat een verpletterende indruk achter op iedereen die hem ziet, hoort en berijdt

Motor
Helemaal in lijn met de huidige trend van korteslagmotoren. Dankzij de moderne techniek blijven de warmteverliezen en het brandstofverbruik van zo’n ‘overvierkante’ configuratie binnen de perken. Voordelen: ruimte voor enorme titanium kleppen; hogere toerentallen omdat de zuigers minder ver op en neer gaan en een betere massacentralisatie omdat het blok compacter blijft

Niet zeuren
De zit is erg op de polsen gericht en het zadel is voorzien van een millimeter demping, waarna je kont dus als op een plank zetelt. Geen probleem, enig comfort aan boord van zo’n extreme fiets hadden we niet verwacht en we gaan er niet op letten ook.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?