donderdag 25 april 2024

Getest > Triumph Street Triple R

De doelstelling bij de ontwikkelingen van de nieuwe Street Triple R was om de motor nog beter en leuker te maken dan zijn voorganger. Met de hoogte waarop de oude Street Triple R de lat had achtergelaten, moesten ze dus op jacht naar perfectie.

 

Dat vraagt om meer dan zomaar een update van de bestaande machine. Het belangrijkste wapenfeit, en de aanstichter van vele andere wijzigingen, is het vervangen van de twee in de kont gepositioneerde uitlaten door de enkele laaggelegen pot. Hierdoor verplaatst het zwaartepunt en wordt de balans tussen de voor- en achterzijde van de machine veel gunstiger. De lage uitlaat gaat echter niet samen met de oude swingarm dus is er een nieuwe ´banaavormige´ gemaakt. Vanwege het ontbreken van de twee uitlaten krijgt het kont een restyling en dat maakt de weg vrij voor een nieuw aluminium subframe. Daarnaast zijn de velgen ingeruild voor lichtere exemplaren. In totaal is de Street zes kilo lichter.

 

Maar ook de perfecte driepitter moet nog perfecter kunnen volgens Triumph. Zeker niet de manier waarop het zijn vermogen levert, maar de machine moet dankzij nieuwe gasklephuizen zuiniger worden bij lage toeren. En de eerste versnelling is langer om gemakkelijk om gemakkelijker met stadse omstandigheden te dealen. Tot nu allemaal wijzigingen die op papier tot betere prestaties leiden, maar de werkelijkheid kan weerbarstig zijn. 

 

MINDER SPEELS

Na een paar kilometer in het zuiden van Spanje stellen we al vast dat het compacte blok niets van zijn perfectie heeft verloren. De gasreactie is onder alle omstandigheden zijdezacht, de vermogensopbouw is akelig gelijkmatig en de bak schakelt als een zonnetje. En inderdaad past de langere eerste beter binnen de bebouwde kom omdat je er langer gebruik van kunt maken en minder gehaast hoeft over te schakelen. De keerzijde is dat het wel wat van het enthousiasme wegneemt en de motor niet meer zo speels het voorwiel van het asfalt tilt als voorheen. Een voordeel voor de beginner, een nadeel voor de wildebras. En beide typen motorrijders zullen het goed kunnen vinden aan boord van deze nieuwe Triumph, en niet alleen motorisch.

 

Het inlaatgeluid is toegenomen dankzij de nieuwe airbox waardoor je als rijder midden in het geluid zit. De machine jankt meer dan verrukkelijk vanonder de tank als je drie-in-lijn aan het werk zet. Daardoor is het een genot om de motor lekker uit te wringen terwijl van trillingen in de machinekamer nauwelijks sprake is.

 

STABIELER OP DE WIELEN

Het rijwielgedeelte is erg eenvoudig aan te sturen, al was de vorige iets lichtvoetiger, maar daarvoor in de plaats is de machine wel nog stabieler geworden als je ‘m op lijn hebt gebracht. Vervolgens doorloopt de Street Triple R de bocht mooi neutraal, trekt niet in het stuur en houdt zijn lijn op de millimeter nauwkeurig. Vol vertrouwen attaqueer je elke willekeurige bocht. De volledig instelbare vering is ondertussen perfect aan het werk en is zelfs in staat om onder behoorlijke hellingshoeken de oneffenheden nog vlak te strijken. Maar ook remmen terwijl je in de bocht ligt, wordt niet afgestraft. De machine stuurt gewoon door zonder op te richten.

 

De ongewijzigde rempartij toont aan dat veranderingen ook niet nodig waren. De kracht is absoluut goed en doseerbaarheid perfect. Je wordt overstelpt met gevoel en twee vingers aan het hendel zijn ruimschoots voldoende. Een hele hand zal vooral bij het aangrijpen teveel kunnen zijn want het systeem is behoorlijk gretig.

 

MULTITALENT

Ondertussen is de zithouding lekker ontspannen en ‘in control’. Het stuur fijn breed en zover naar voren dat het bovenlichaam licht voorover helt, het zadel comfortabel en op een keurige afstand ten opzichte van de steps. Enige minpuntje dat we aan kunnen merken is ten aanzien van de zitpositie is de windbescherming. Door de lager positie van de koplampen, waarmee ook het optionele flyscreen lager staat, wordt je behoorlijk door de wind gegeseld als je harder dan 130 km/h rijdt. Eigenlijk duik je automatisch in elkaar als je langdurig harder gaat rijden. Anderzijds ziet de machine er zo wel potenter uit en rijden op de snelweg is eerlijk gezegd ook niet helemaal waar je de Street Triple voor aanschaft.

 

Met deze machine, die dus op bijna alle vlakken erg goed presteert, moet je buiten de bebouwde kom op zoek naar uitdagende stuurwegen, dan zal –ie je op geen enkele moment teleurstellen.

 

GEMAAKT VOOR

Eigenlijk voor iedereen die van motorrijden houdt maar wel tegen een beetje wind kan.

 

Je kunt ermee raggen en toeren door de natuur maar in de stad houdt –ie net zo gemakkelijk stand.

 

MOTOR

Uiterst soepel en beheersbaar maar desondanks zeer krachtig en speels als je wilt.

 

REMMEN

Vriendelijk, heerlijk krachtig en subliem te doseren.

 

STUREN

Heeft iets ingeleverd qua lichtvoetigheid maar is erg stabiel en messcherp.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen