Getest: Honda CB500X

Het is wat platvloers om onmiddelijk met een verkoopprijs binnen te vallen, maar in het geval van de Honda CB500X kunnen we er niet omheen draaien: € 6999 is wat je voor deze allroad, standaard met ABS, moet neertellen. Het is ook onmiddelijk z’n grootste troef. Een allroad voor dit geld, met ruime zithouding en een superzuinig motorblok, het klinkt als een droomfiets. Maar, eerlijk is eerlijk, er zijn wat betreft deze CB ook wel een paar noten die we kunnen kraken.

De paralleltwin van Honda legt heel acceptabele waarden op tafel: 471cc, 48 pk bij 8500 toeren en 43 Nm bij 7000 toeren. Hierdoor is de CB exact geschikt voor het A2-rijbewijs, geen gedoe met terugtunen en papieren rompslomp dus. Dat het geheel dus zeker niet op topvermogen is ontwikkeld is goed te merken. De vermogensafgifte is héél geleidelijk en van een piek is gevoelsmatig nauwelijks sprake. Het motorblok is soepel en hoewel de 48 pk’s niet genoeg zijn voor de nodige bombarie, kun je er op B-wegen meer dan voldoende mee uit de voeten. En ach, ook op de snelweg kun je nog flink te hard rijden en draai je het gas echt voluit open, tik je zo de 160 aan.

Aan boord zit je inderdaad ruim, maar een typische allroad-zit is het niet. Je ziet nét iets meer gedrongen, en ook de windbescherming is niet fantastisch. Let wel: wel goed, maar niet fantastisch. En ja, je kunt het ruitje wel minimaal verstellen, maar dat is echt omslachtig. Het stuurgedrag is echt heel flitsend. Vederlicht zelfs. Voor iemand die van stevig sturen houdt is dit fijn, maar qua neutraliteit blinkt het rijwielgedeelte niet uit. Zeker in hele lange bochten vraagt de CB om een beetje correctie.

De gang er uit halen is ook simpel, want de enkele remschijf verricht goed werk. Ja, je leest het goed: een enkele remschijf. Het grappige hierbij, trouwens, is dat de achterremschijf qua diameter precies in de voorremschijf past. Hierdoor kunnen beide remschijven uit één stuk ijzer vervaardigd worden.

Om nog maar even op het budget en het prijskaartje terug te komen: ook qua verbruik vreet de CB niet uit je portemonnee. We haalden met gemak 1:27, en 1:30 is met wat moeite zelfs haalbaar. De benzinetank is 17,3 liter groot, dus je actieradius is lekker ruim. 

Conclusie? De CB500X voldoet op alle fronten, maar besef jezelf wel dat ‘ie niet voor niets zo goedkoop is. Gelukkig is de budgettaire insteek in het zadel nauwelijks merkbaar, maar aan het dashboard, de kale aankleding en het gebrek aan ergonomische stelmogelijkheden kun je één en ander wel aflezen. Dit is vanzelfsprekend geen luxe allroadmotor die je fluitend door Europa stuurt, maar een 35kW-motorfiets die gericht is op de beginnende motorrijder of de motorrijder die budgettaire overwegingen belangrijk vindt. En daarin slaagt de CB met verve.

Meer zien? In het album hieronder kun je raak klikken:

[justified_image_grid ids=18825,18826,18827,18828,18829,18830,18831,18832]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?