zaterdag 20 april 2024

Getest: Zero DS ZF11.4

Het grote manco van de huidige generatie elektrische voertuigen is de actieradius die ze je voor kunnen schotelen. Dat is bij deze Zero DS niet anders: op de snelweg komt de DS (met de grootste accu) zo’n 98 kilometer ver en bij gecombineerd gebruik claimt de fabrikant je 132 kilometer te kunnen verplaatsen. En op is op, wat tot een fikse laadtijd van een kleine acht uur leidt, je hebt immers geen alternatieve brandstof waar je op terug kunt vallen. Kortom ook deze Zero is nog geen vervanging voor de normale motorfiets waarmee je als hobbyrijder het ganse land kunt doorkruisen en zelfs de landsgrenzen geen beperking vormen.

Nee, de Zero DS is beperkt tot stadsfiets of woon-werkpartner, mits je binnen de genoemde range werkt. Met dit vrij zakelijke idee in gedachten stappen we op de allroadachtige DS. Maar als we op pad gaan voelt deze elektrieke machine allesbehalve zakelijk, eerder uitdagend en speels.

Niet onwennig
Nadat ik de sleutel in het contact omdraai, geeft het dashboard een voorzichtig teken van leven, maar verder blijft het stil, akelig stil. Toch is de Zero ready-to-go, hetgeen de groene lamp boven op het dashboard duidelijk lijkt te willen maken. En ja hoor, als ik aan het gashendel draai, rolt de DS soepel en haast geruisloos van de plek. Het wordt je wel bijzonder gemakkelijk gemaakt zo zonder koppeling en met een perfect te doseren elektromotor; het voelt niet eens onwennig. Het maakt daarbij niet uit of je kiest voor de zuinige ecostand of de sportmodus.

De machine beschikt over volwassen afmetingen en je zit er bovendien lekker op. Het stuur is breed, het zadel stevig en de knieën sluiten mooi aan op het aluminium frame, terwijl ze niet al te ver hoeven knikken als de voeten op de ruwe crossachtige steps staan. Zelfs de spiegels bieden goed zicht naar achteren. 

Meteen koppel
Ook als ik wat meer gas geef, reageert de machine netjes op mijn vraag. Niet te abrupt maar ook niet te traag versnelt de elektromotor en elke gewenste snelheid wordt moeiteloos en zonder enige twijfel ten uitvoer gebracht. Heel erg bruikbaar en je voelt geen moment de noodzaak om te schakelen, wat je overigens ook niet hoeft te doen omdat er geen versnellingen aanwezig zijn. Op de uitgaande as van de elektromotor zit een klein tandwiel die middels een getande riem is verbonden met een groot tandwiel ter hoogte van het achterwiel, zo simpel kan het zijn.

Ik betrap mezelf er ondertussen op dat ik me prima vermaak en ervan geniet om dit blok vooral in de sportstand aan het werk te zetten. Het is zelfs zo leuk dat ik het geluid, waarop je normaal vaak koerst en waar een groot deel van de beleving van de motor vandaan komt, helemaal niet mis. Lekker op het gas de bocht uit speren; de versnelling die je dan krijgt voorgeschoteld is indrukwekkend goed. Daar hoef je met een benzinemotor met hetzelfde vermogen geen wedstrijdje mee aan te knopen, want er wordt feilloos gehakt van je gemaakt. Een elektromotor heeft immers het volledige koppel ook bij lage toeren ter beschikking, en dat merk je.

Lichtvoetig
Daarbij beschikt de Zero DS over een soepel sturend rijwielgedeelte wat natuurlijk ook meewerkt aan deze flitsende beleving. Lichtvoetig laveer je de 179 kilo’s door de bochten waarbij het heel voorspelbaar en neutraal aanvoelt. Zelfs als je gaat kappen en draaien op de vierkante meter, wat zeker in de stad goed van pas komt, kun je met de DS zeer goed uit de voeten. 

De vering van de DS is standaard vrij stug en dat past wel bij het gooi-en-smijtwerk, maar op minder mooi asfalt krijg je daar wel de keerzijde van gepresenteerd in lijf en leden. Zowel aan de voor- als aan de achterkant zijn de veerelementen instelbaar, dus daar kun je nog wel wat aan doen. Ondanks het goede gevoel tijdens het rijden, klinkt de voorvork niet al te robuust: bij het inveren is er een ‘knak’ waarneembaar en als je stilstaand de vork in de veren duwt, merk je dat er eerst een flinke weerstand moet worden overwonnen. Maar zoals gezegd stuurt de DS eenvoudig en kun je er heel sportief de hoek mee om.

Terugwinning
Erg veel rekening hoef je daarbij niet te houden met het feit dat er niet veel motorrem op zal treden als je het gas sluit. De motor gaat namelijk energie terugwinnen op het moment dat je het gas sluit waardoor je wel gewoon afremt. In de ecostand kun je de energieterugwinning bij ‘gas los’ zelfs nog laten toenemen. Daarvoor moet je wel beschikken over een smartphone en de gratis app downloaden waarmee je de motor elektronisch kunt beïnvloeden. Pak je vervolgens het remhendel erbij, dan neemt de energieterugwinning verder toe waardoor je harder afremt, maar ook het enkelzijdige remsysteem treedt in werking.

In de praktijk voelt de vertraging van deze combinatie zo natuurlijk dat ik pas na uitleg van de importeur weet dat het zo werkt. De totale remkracht van het remsysteem is meer dan voldoende en met twee vingers doseer je het eenvoudig. ABS zit er nog niet op, omdat de motor met een hoog voltage werkt en ABS slechts met 12 volt en dat is lastig te combineren; op dat vlak wordt nu ontwikkeld.

Echt motorplezier
Op het eenvoudige maar duidelijke dashboard zie ik helaas dat de beschikbare energie door mijn enthousiaste gebruik behoorlijk is geslonken en dat brengt me weer terug in het hier-en-nu. Tijd om de balans op te maken.

Het staat voor mij onomstotelijk vast dat deze Zero DS in staat is om hetzelfde ‘motorplezier’ te bieden als een normale benzinemotorfiets. Het grote voordeel van de stille kracht is dat je stiekem op rondwegen kunt gaan scheuren, je verschijnt qua geluid zeker niet op de radar, noch van de mensen in de omgeving, noch van oom agent. Maar ook als woon/werk-transportmiddel kan-ie prima door. Tijdens je werk laad je ‘m weer bij en dan kun je op de terugweg je zorgen weer lekker kwijt rijden. Natuurlijk is een elektrische scooter met zijn windbescherming en bergruimte dan praktischer, maar niet iedereen wil een scooter. Dit ziet er wel gewoon stoer uit. Helaas moet je er wel flink voor betalen want 15.995 euro is niet niks voor een motorfiets die nog niet volledig kan opboksen tegen zijn benzineconcurrent.

Foto’s: Lucas Verbeke, MOTO73.

[justified_image_grid ids=19396,19397,19398,19399,19400]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen