Getest: BMW R nineT

De R nineT tilt de wereld van retro’s in zijn eentje naar een hoger plan. Deze boxer rijdt, remt, presteert en stuurt beter dan wat we gewend zijn in dit genre. Helaas brengt hij het prijsniveau ook omhoog. Bijna 17 mille voor een kale fiets – hoe mooi ook – is een boel geld.

Pleehouding
Het prijskaartje is het grootste minpunt aan deze motorfiets. Verder presteert hij op bijna alle vlakken goed. Alleen de zithouding voelt wat vreemd omdat hij zo sterk leunt op klassieke modellen. De ouderwetse plaatsing van de voetsteunen dwingt de bestuurder in een pleehouding. De plaatsing van de steunen maakt het lastig om je schrap te zetten tegen het motorisch geweld. Bovendien zijn de knieën door het lage zadel en de hoog geplaatste voetsteunen oncomfortabel stevig gebogen.

Niks retro
Het woord retro gebruiken voor deze BMW is eigenlijk incorrect. De R nineT is in tegenstelling tot andere classics veel meer een moderne motorfiets. Dat leidt tot verwarring. Op basis van het nostalgische uiterlijk doe je aannames over het rijgedrag waar je na de eerste meters op moet terugkomen. De meeste classics schotelen je een aangenaam, maar tam ritje voor. Het – op zich prettige – retrogevoel verdwijnt zodra je de startknop indrukt. Wat nou klassiek? Deze machine stuurt, remt en rijdt als een moderne motorfiets. Dit gaat veel harder vooruit, staat veel sneller stil en stuurt veel strakker dan elke andere retro.

Machtig mooi geluid
Van een soepel geveerde deinende retro is geen sprake. De R nineT is straffer dan gewoonlijk afgeveerd, tegen het sportieve aan bijna. Wat je aan comfort mist, krijg je dubbel en dwars terug aan stuurprecisie. Voor de verandering gaat deze classic niet schrapend en zwalkend door bochten, maar lekker strak. Het begeleidende uitlaatgeluid is op en top boxer. De klep in het uitlaatsysteem en de Akrapovic werken perfect samen. Waar voorheen Italiaanse motorfabrikanten op mysterieuze wijze hun uitlaatsystemen wettelijk kregen goedgekeurd, geldt dat nu voor BMW. Waanzinnig dat de (standaard) Akrapovic binnen de geldende geluidsnormen blijft.

Boxerraket
Net als andere retrofietsen heeft het blok twee cilinders, maar daar houdt de vergelijking wel zo’n beetje op. Dat komt niet door de eigenwijze blokconfiguratie, maar door de – net zoals bij de remmen – indrukwekkende prestaties. Het blok komt met 110 pk, voor 222 rijklare kilo’s, goed voor de dag. Het is ook de manier waarop het zijn vermogen afgeeft. Waar de meeste retro’s puur op bullig vermogen onderin zijn ontwikkeld, gaat deze boxer ook bovenin door en door. Vanaf 3000 tpm trekt de Duitser er al stevig aan, maar vanaf daar gaat het in een streep door tot aan het rode gebied.

Boenderfiets
De R nineT is absoluut de mooiste, puurste en daardoor leukste motorfiets die BMW de afgelopen jaren vervaardigde. De vergelijking met de meeste retro’s snijdt geen hout. Puur op basis van zijn kwaliteiten maakt de R nineT gehakt van de Bonneville, W800 en V7. Dit is een retro die zowaar over enige grondspeling beschikt en waarmee je vol vertrouwen kunt boenderen.

Foto’s Emma Balt

[justified_image_grid ids=19870,19871,19872,19873,19874,19875,19876,19877,19878,19879]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.