donderdag 25 april 2024

Getest: BMW R1200RS

Een sporttoerder moet de sport- en de toerliefhebber op zijn wenken bedienen. Het lukt de BMW R1200RS. De toerder roemt het stabiele rijgedrag, het comfort, de windbescherming en het soepele koppelrijke blok. De sporter knalt alle elektronische hulpmiddelen op Dynamic en geniet van een opwindend stuk sturen.

Het 2015-model moet de gewoonste RS in tijden zijn. Geen afwijkende techniek als Telelever, net als de R, GS en RT eindelijk waterkoeling en al zeker geen spraakmakende vormgeving. De machine ziet er heel erg BMW uit. De R en de RS lijken los van de stroomlijnkuip sprekend op elkaar. De koplampen hebben overduidelijke overeenkomsten met de S1000RR. Het ontwerp loopt wat dat betreft niet over van originaliteit, maar er staat al met al wel een knappe motorfiets.

TOPRUITJE
Een strak smoeltje doet het goed om sportieve aspiraties kracht bij te zetten. Maar een sporttoerder is het aan zijn stand verplicht om de praktische kant ook niet uit het oog te verliezen. Dat is gelukt. De praktische kwaliteiten zijn dik voor elkaar, al is een kritische kanttekening op zijn plaats. De zithouding is niet helemaal op maat te maken. Het brede stuur kent slechts één positie en hetzelfde geldt voor de voetstepjes. Toch staat de afstand zadel-voetstep niet helemaal vast, omdat RS-kopers de keuze hebben uit drie zadelhoogtes: 760 mm, 790 mm, of 820 mm. Voor een vierde zadel (840 mm en vlakker van vorm) dient extra betaald te worden. Het schuim in de zadels had overigens best wat harder gemogen. Cardanaandrijving blijft een wonderbaarlijk fijne techniek waar een toerder alleen baat bij heeft en de sporter geen last van ondervindt. Al voegt het systeem wel wat extra gewicht toe, de R1200RS voelt desondanks licht.

Het kuipruitje kent twee standen en laat zich kinderlijk eenvoudig verstellen. Twee posities lijkt weinig, maar het maakt een wereld van verschil of de ruit in de hoge of lage positie staat. Duw het ruitje op de snelweg in de hoge positie en de windbescherming neemt daadwerkelijk toe. Net als de turbulentie, maar die blijft alleszins binnen de perken.

STABIEL TYPE
Het – niet standaard – ESA laat zowel de toer- als de sportcapaciteiten van de R1200RS beter uit de verf komen. Met een druk op de knop verhardt zowel de voor- als achtervering van aangenaam zacht tot sportief hard en strak. Kies er een andere motormapping bij en de transformatie is compleet. Ideaal om relaxed en op pluche te arriveren in een gekende motorhemel als de Eifel of de Harz. Ter plekke gaat met twee drukken op de knop de knop om op standje sportief.

Toch is de RS niet de lichtvoetige bochtenvreter waarop je hoopt. Het is bewust een stabiel type, kijk maar naar de lange wielbasis, de toeristische balhoofdhoek en de naloop. Voor een sporttoerder stuurt de motor gelukkig nog altijd licht genoeg. Het betere draaiwerk op een zakdoek ligt de BMW minder, maar zodra de wegen zich een beetje openen verloopt alles neutraal en voorspelbaar. De RS volgt keurig de lijnen die jij in je hoofd uitzet. Dat bouwt zo’n vertrouwensband op dat de voetsteppen vroeg of laat een keer de grond kussen. Dat zegt niets over de grondspeling, maar alles over het vertrouwenwekkende stuurgedrag.

Rechtdoor gaat de R1200RS als op de spreekwoordelijke rails. Ook bij illegale kruissnelheden zet de kuip je nog goed uit de wind en gaat het rijden gevoelsmatig als vanzelf.

GRETIG EN DIRECT
Het watergekoelde motorblok heeft het in zich om zowel het sportieve als toeristische type te plezieren. Rustig toerend zit je nooit om vermogen verlegen. Onderin geeft de 1170 cc zware tweecilinder direct thuis. De donkerbruine laagtoerige brom verandert razendsnel van toonhoogte als het gas open blijft staan. Het watergekoelde motorblok heeft zoals bekend zin om toeren te draaien. De reactie op het gas is gretig en direct. De R1200RS heeft een gasreactie die er niet om liegt en toch binnen de grenzen van het betamelijke blijft. Het is nét niet te agressief, maar wel super direct. De afgelopen jaren was het stil bij BMW op RS-gebied. Te stil, de nieuwkomer bewijst hoe prettig toer en sport in één motorfiets te vatten zijn.

[justified_image_grid ids=23638,23639,23640,23641]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen