Triumph 1200 Thruxton R 2016

‘Ve-ver-verliefd! Tot over mijn oren. Ondersteboven dat-dat-nog kan!’ Die tekst van ‘Circus Custers’ blijft maar in mijn hoofd hangen. Ik zing het zo hard als ik kan in mijn eigen helm. Immers niemand kan me horen, en daarom durf ik dat. Ik scheur volledig vrij-en-blij op de rug van de moderne klassieker Triumph Thruxton R over een Portugese kustweg. De laatste stralen warm gekleurd zonlicht van deze mooie dag voorzien de omgeving van een gouden randje. In dit stukje zuidelijk Europa is de lente reeds begonnen. Lammetjes dartelen in de wei en in datzelfde gevoel dartel ik met de Thruxton R lekker mee.

Tekst Annemiek van der Kolk

‘Wroummmmm’, de dikke vette brom van de parallel twin met een inhoud van 1200 CC’s volgen me op de voet. Ik kan het geluid maar net voor blijven. Mooie klassieke vette klappen die komen uit een volledig nieuw en modern blok. Een blok dat voldoet aan alle eisen van deze moderne tijd.

Even terug naar het begin

In de jaren ’60 van de vorige eeuw was de Triumph Bonneville T120 de eerste productiefiets welke standaard 120 mijl per uur reed. De T120 werd in die tijd veelvuldig gebruikt als basis voor het zelf bouwen van een caféracer. Modificaties als clipons, lange smalle tank, afgezaagde spatborden en hoge uitlaten werden toegepast. Triumph zelf vernoemde haar gemodificeerde T120 naar het circuit waar zij vele records vestigde: Thruxton.

De looks

Zoals je zelf op het beeldmateriaal kunt zien, zijn de looks van de helden-motor uit de jaren ’60 prachtig mooi behouden gebleven.

Stuart Woods is head-engineer van Triumph. Hij dartelt met zijn 52 jaar als een retro-puber zo blij, om ons journalisten-gilde heen: ‘Kijk nou toch eens hoe mooi de lijn van de uitlaten is. Van voor tot achter in 1 vloeiende beweging, overal dezelfde diameter en zonder lelijke overbodige bochten. Het pijpje naar de katalysator is volledig onzichtbaar weggewerkt. Alsof de katalysator niet bestaat. Maar ondertussen voldoet de Thruxton wel aan de moderne Euro 4 emissie. Lage uitstoot van CO2. En met een brandstof verbruik van ruim 1:21 is hij zuinig in gebruik. En dan is zo’n uitlaat nog maar een van de vele details waar we ons suf over gepiekerd hebben, aldus Stuart. Dit om de retro-looks van de Thruxton perfect te houden, zonder aan performance in te dammen.

Het is leuk om te merken dat het enthousiasme van Stuart zo aanstekelijk werkt. Zo wijst iemand anders naar de koelribben op het kleppendeksel, terwijl de motor voorzien is van een kleine radiator die daadwerkelijk voor de koeling zorgt. En iemand anders valt het mooie wegwerken van de injectie op. Nergens zijn stekkertjes of draadjes te vinden.
Nieuw op een productie-fiets is de Monza-tankdop, die openspringt als je op een knopje drukt. Onder de Monza-dop zit de daadwerkelijke tanktop weggewerkt, welke overigens gewoon op slot kan. De band over de tank geeft ook een authentieke look als, en tevens functie van, snelle race-release van de brandstoftank. Zomaar wat fijne details van een echte retro-endurance fiets.

Genoeg over vroeger

Tot vandaag heeft Triumph er 4 jaar over gedaan om de klassieke Thruxton te moderniseren naar de huidige maatstaven van 2016. Feitelijk is de motor zoals reeds gezegd, compleet nieuw en is deze voorzien van de modernste technieken.

Een druk op de startknop zet de parallelle twin in beweging. Het geluid van het 8-kleps blok met een inhoud van 1200 CC’s doet mijn huid veranderen tot kippenvel. Een paar opwaarts gebogen omgekeerde megafoon uitlaten zorgt voor een donderend volle bas-sound. Het doet het kind in me ontwaken, en onder elk bruggetje of door elk tunneltje daagt het me uit om even ‘onnodig’ aan de gaskraan te draaien. ‘Wroummmmm.’ Heerlijk!

Het maximale vermogen van 97 Pk’s ligt bij 6.750 toeren. Het maximale koppel van 112 Nm ligt bij 4.950 toeren. Vermogen en koppel zijn gekoppeld aan de elektronische gasklepregeling. Ze zijn instelbaar door middel van 3 rijmodi. Zo is het bijvoorbeeld prettig om bij nat-wegdek ‘rain’ in te stellen en om rustig te rijden door de stad of over de B-wegen van het platte land ‘road’. Uiteraard bevindt zich op een café RACER ook een stand die ‘sport’ heet. Deze geeft een snellere respons op het gas.

Het vermogen wordt heel mooi gelijkmatig afgegeven. Iets wat heel goed voelbaar is tijdens het rijden en ter bevestiging terugkomt in de grafiek van de koppelkromme. Nergens is een dip te zien in de afgifte. De Thruxton is in verhouding bruut en voorspelbaar.

Handels van zowel koppeling als rem zijn verstelbaar. De assistent-koppeling zorgt voor een vederlichte bediening van het handel. Het op- en terugschakelen van de 6 versnellingen zou ik dagenlang vol kunnen houden, zonder kramp te krijgen in mijn (kleine) handen.

Technologische voorzieningen

Uiteraard mag op een moderne motorfiets van deze tijd ABS niet meer ontbreken. De radiale remklauwen met de dubbele schijfremmen horen gewoon op een moderne caféracer. Qua poetsen vragen ze extra aandacht, maar ze combineren natuurlijk heel fraai in de 17 inch spaakwielen.

Traction Controle is ook van de partij en voldoet uitstekend. Zo hoef je niet bang te zijn dat als je onverhoopt te snel en te veel terugschakelt met deze dikke 1200-twin, het achterwiel stil komt te staan. De TC zorgt ervoor dat, mocht je dit gebeuren, het achterwiel netjes rond blijft draaien en je volledig de controle over je motorfiets blijft behouden. Je kunt overigens ABS als TC ook uit zetten.

On(be)denkbaar op een motorfiets van een halve eeuw terug is de USB-oplader, deze vinden we bij de Thruxton op het balhoofd. Al even modern is de LED-verlichting. In de koplamp is de allernieuwste DRL toegepast, welke weinig stroom vraag en een grote duurzaamheid geniet.

De twee overzichtelijke ronde klokken op het dashboard zijn goed afleesbaar, ook bij fel zonlicht. Je kunt er o.a. verschillende triptellers in aflezen, de versnelling, de tijd, resterende actieradius, benzinemeter, e.a.

Handling

Tijdens het rijden met de Thruxton, merk je dat het geen lichtgewicht is. De ‘R’ weegt 203 kilo leeg en de ‘gewone’ doet daar nog een extra schepje van 5 kilo bovenop. Het frame is geheel nieuw ontwikkeld en samen met de vering, welke volledig instelbaar is op de ‘R’, is wel een prima handling verkregen. Voor en achter is de Thruxton uitgerust met 17 inch spaakwielen. Ze zijn voorzien van Pirelli-rubbers. Op de ‘R’ zijn dat type Diablo Rosso Corsa en op de ‘gewone’ Thruxton zijn dat de Angel GT. Met een breedte van 120 om het voorwiel en een maat van 160 achter, zijn het vrij smalle banden. Ze zorgen voor een direct instuur gedrag. Ze hebben niet echt een retro-look, maar hebben ook wél weer die gewilde kwalificaties van deze tijd.

Ik heb tijdens de testrit tussen en met het drukke Portugese zondagsverkeer gereden. Rond het toeristische Sintra reden veel bussen met dagjesmensen en campers met o-zo-geliefde pensionada’s. Vol galop langs de kant van de weg joggers en in vol ornaat al trappend op de weg mountainbikers. Voorzichtigheid geboden en ogen tot in je achterhoofd goed open in al deze drukte! Met andere woorden, de snelheid tijdens de testrit met de Thruxton lag vrij laag. Ik kan me voorstellen dat als de snelheid iets hoger ligt, de motor ook wat lichter gaat aanvoelen. Daarbij stond de vering vrij stug afgesteld voor de weg met zijn vele oneffenheden. Als de vering wat soepeler en de achterkant ietsje hoger zal worden afgesteld, zal dat de handling alleen maar verder ten goede komen. Kwestie van goed afstellen dus, voor het verkrijgen van de perfecte handling.

2 soorten Thruxton, 3 inspiratiekits en 160 accessoires

De Thruxton kent 2 uitvoering. De ‘gewone’ en de ‘R’. De ‘R’ is iets hoger gespecificeerd en luxer uitgevoerd dan de ‘gewone’. De Thruxon R kost in Nederland 15.900 euro en dat is 3.000 euro meer dan de standaard versie. Het verschil zit hem o.a. in het feit dat de ‘R’ meer RVS onderdelen heeft. Zo is de uitlaat van de ‘R’ van voor-tot-achter van RVS. De uitlaat van de standaard versie is verchroomd. Daarbij is de ‘R’ uitgerust met Brembo remklauwen, volledig instelbare dubbele Öhlins achtervering en heeft deze een volledig instelbare Showa voorvork.

Voor de standaard Thruxton kun je kiezen uit de kleuren zwart, wit en racing groen. De ‘R’ is er in rood, zwart en metallic grijs.

Triumph heeft 3 complete inspiratiekits voor de Thruxton: Track-Racer, Café Racer en een Performance-raceset. In een tijd van onderscheiden en verpersoonlijken wil je natuurlijk je eigen handtekening aan de Thruxton geven. Hiervoor heeft Triumph maar liefst 160 originele accessoires waaruit je kunt kiezen.

Dit vindt Annemiek

Time flies, we zijn alweer aangekomen in 2016. Tijd van Hipsters en teruggrijpen naar die-goeie-oue-tijd vieren hoogtij! Echter met dien verstande dat we van alle gemakken voorzien willen zijn. Zelf sleutelen laten we liever aan die enkele echte freak over. Het draait uiteindelijk in deze hectische tijden om het voluit genieten van onze spaarzame vrije tijd. Probleemloos starten en rijden met één druk op de knop. En al helemaal zonder vervelende olie-lekkage’s, alwaar de Engelse motoren vroeger bekend om konden staan. De modernste technieken in een zgn. oud-jasje. Dát is iets wat het Engelse Triumph perfect snapt. Zo is de service-interval vergroot van 10.000 naar 16.000 kilometers, om nog eens wat te noemen. Met een historie van heb ik jou daar herleven de oude caféracer-tijden met deze moderne en fraaie Thruxton en Thruxton R. En ik?! Ik ben geloof ik zowaar verliefd!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL