Test Benelli 752S

De naam Benelli belooft sportiviteit, traditie en Italiaanse flair. Met de 752S lijkt Benelli er in te slagen aan deze verwachtingen te voldoen. Tenminste, wat betreft het uiterlijk. Duidelijk zien we de stijl terug van de MV Agusta Brutale-serie. Het uiterlijk van de Benelli 752S kan nauwelijks meer Italiaans zijn. Maar zijn de rijprestaties ook zo indrukwekkend? Er zijn motorrijders die een motorfiets puur op zijn prestaties beoordelen en absoluut geen waarde hechten aan het ontwerp. Dat zijn de pragmatici onder ons. Gelukkig zijn ze met weinigen. De meeste motorrijders laten zich leiden door emotie. Voor die grote groep liefhebbers ...
De naam Benelli belooft sportiviteit, traditie en Italiaanse flair. Met de 752S lijkt Benelli er in te slagen aan deze verwachtingen te voldoen. Tenminste, wat betreft het uiterlijk. Duidelijk zien we de stijl terug van de MV Agusta Brutale-serie. Het uiterlijk van de Benelli 752S kan nauwelijks meer Italiaans zijn. Maar zijn de rijprestaties ook zo indrukwekkend? Er zijn motorrijders die een motorfiets puur op zijn prestaties beoordelen en absoluut geen waarde hechten aan het ontwerp. Dat zijn de pragmatici onder ons. Gelukkig zijn ze met weinigen. De meeste motorrijders laten zich leiden door emotie. Voor die grote groep liefhebbers proberen fabrikanten motorfietsen te ontwerpen die zich van de massa onderscheiden. Dat zijn de modellen die het hebben, zonder dat je je vinger erop kunt leggen wat dat het dan is. Zoals de Benelli 752S, waar wel een luchtje aan kleeft. Als je naar het uiterlijk van de nieuwe Benelli 752S kijkt, garandeer ik je meteen een aardige schare fans. De verhoudingen van de motorfiets kloppen gewoon. Maar de keuze voor een stalen buizenframe, bolvormige tank en een kleine koplamp zijn door Benelli niet toevallig gekozen. De motor doet namelijk heel erg denken aan de qua ontwerp succesvolle Brutale-modellen van MV Agusta. Het komt erop neer dat Benelli zich vrij ongegeneerd laat inspireren door succesvolle motorfietsmodellen. Beter goed gestolen dan slecht bedacht, je komt er een heel eind mee. En zolang de merknaam Italiaans is zullen een hoop motorrijders het plagiaat door de vingers zien. Ook al omdat de 752S in basis er toch wel fraai uitziet. Waarom rijden we hem? Van klein speelgoed uit een exotisch land veranderen de modellen van Benelli langzaam in volwassen motoren die er toe doen. De Benelli 752S begeeft zich in het vaarwater van populaire jongens als de Kawasaki Z650, Suzuki SV650 en Yamaha’s MT07. Kan hij de strijd echt aan? Hoogwaardige componenten Een heel groot pluspunt van de Benelli 752S is dat er totaal geen concessies zijn gedaan aan vering en remmen. Aan de voorkant vertrouwt de Italiaanse Chinees (of omgekeerd) op een 50 millimeter Marzocchi UPSD-voorvork met instelbare ingaande en uitgaande demping. De vork reageert hel goed en biedt toch het comfort dat je mag verwachten van een middenklasse naked bike. De achterwielophanging is ook van de goede soort. Kayaba levert de mono-shock met instelbare veervoorspanning. Vooral in korte bochten is de Benelli een heerlijk speelse fiets. Je zit boven op het voorwiel en dat maakt het stuurgedrag alleen maar leuker. Het brede stuur maakt het insturen een fluitje van een cent en geeft volop controle. In een lange snelle bocht corrigeer je hem waar nodig, maar hij blijft stabiel. https://youtu.be/dK70NWnRjGs Bekijk hier de videotest De voorrem van de Benelli 752S is beter te bedienen dan de koppeling. Niet zo gek ook, want het gerenommeerde Brembo mocht de 320mm dubbele remschijven met radiaal opgehangen vierzuigerremklauwen leveren. En dan valt er weinig te klagen. Het drukpunt klopt en de dosering is perfect in orde. Maar de koppeling heeft meer gevoel nodig. Die heeft wel iets van een schakelaar. Het is dus zaak het juiste toerental te kiezen om te schakelen. De versnellingsbak is daarentegen heel soepel waardoor je vliegensvlug door de versnellingen kunt schakelen. TestlocatieHilversum en omstrekenOmstandighedenHardnekkig hogedrukgebied is onze vriendTemperatuurMinstens zes graden boven het gemiddeldeTestkilometers336 Led en TFT Een tft-kleurendisplay zien we weliswaar steeds vaker in de middenklasse, maar is in deze klasse zeker nog niet standaard. De Benelli 752S is er wel mee uitgerust. Overdag is het 4,3 inch display prima af te lezen. Dat gaat er in de nachtmodus met z’n donkere achtergrond alleen maar op vooruit. Een minpunt is wel dat de modusknop op de rechterstuurhelft grote verwachtingen wekt. Na wat gespeel kom je erachter dat je met deze knop slechts kunt schakelen tussen kilometers en mph. En je kan er de tripmeter mee resetten. Aan de andere kant laat het display wel andere zien, waaronder de versnellingsindicator, het brandstofniveau en de motortemperatuur. En die zijn bij sommige concurrenten niet eens aanwezig. Motorblok wil niet los Als het gaat om motorinhoud speelt de Benelli 752S een leidende rol. Met zijn 754cc parallel-twin motorblok speelt hij lekker mee in de competitie van de hogere middenklasse. Maar met 76,8 pk bij 8500 toeren per minuut overtreft hij slechts marginaal zijn rivalen als de Kawasaki Z650, Suzuki SV 650 of Yamaha MT-07. Die produceren allemaal tussen 70 en 75 pk. Ondanks de iets meer dan 100cc extra cilinderinhoud lijkt de Benelli 752S minder potent dan de SV 650 en Z650. Het motorblok van de 752S lijkt afgeknepen. Het lijkt wel te willen, maar ergens wordt het blok ingetoomd. Een herziening van het injectiesysteem zou misschien wat op kunnen leveren. Ook als je kijkt naar de specificaties zou de 752S meer moeten kunnen: vierkleps-technologie en twee bovenliggende nokkenassen. Door die extra 100cc zou de Benelli net wat meer kracht van onderuit moeten geven, maar het komt er niet van. Het geluid die de bescheiden demper produceert is daarentegen weer meer dan prima. Hij ronkt lekker mee met het toerental en klinkt niet onaangenaam hard. Het inlaatgeluid is op sommige momenten zelfs wat harder, maar klinkt helaas niet zo mooi als de symfonie achter je. Koudwatervrees Mochten er nog motorrijders zijn met koudwatervrees dan neemt Benelli die met liefde weg. Het geeft twee jaar garantie op de 752S zonder kilometerbeperking. Ook de onderhoudstermijn hoeft geen enkele reden te zijn voor paniek. Iedere 6000 kilometer mag je naar de dealer voor klein onderhoud en iedere 24.000 kilometer gaat het blok open om naar de klepspeling te kijken. Conclusie De Benelli 752S positioneert zich als een interessant alternatief voor verkoopsuccessen als de Yamaha MT-07, de Suzuki SV650 en de Kawasaki Z650. Visueel springt de Benelli echt in het oog, al is er wel heel driftig gekopieerd. De 752S is behoorlijk sportief uitgelegd zonder overigens de comfortabele rechtop zitpositie geweld aan te doen. Wel is de voorkant van het zadel wat hard. Dat zul je zeker merken als je wat langer op de motor zit. Als je de Benelli enorm op zijn falie geeft, bereikt hij niet helemaal het niveau van de concurrentie. De tweecilinder heeft een goed geluid en duwt goed door bij hoge toeren. Maar de verwachte kracht van onderaf valt wat tegen. Toch moet je het Benelli nageven: op fijn-afstemming legt de 752S het af ten opzichte van zijn populaire concurrenten, maar heel groot zijn de verschillen niet. De Benelli heeft absoluut de potentie om zich te verbeteren!

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

Dus nog geen €5,60 per maand

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

Dus nog geen €7,80 per maand

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?