vrijdag 19 april 2024

Test Benelli 752S

De naam Benelli belooft sportiviteit, traditie en Italiaanse flair. Met de 752S lijkt Benelli er in te slagen aan deze verwachtingen te voldoen. Tenminste, wat betreft het uiterlijk. Duidelijk zien we de stijl terug van de MV Agusta Brutale-serie. Het uiterlijk van de Benelli 752S kan nauwelijks meer Italiaans zijn. Maar zijn de rijprestaties ook zo indrukwekkend?

Test Benelli 752S

Er zijn motorrijders die een motorfiets puur op zijn prestaties beoordelen en absoluut geen waarde hechten aan het ontwerp. Dat zijn de pragmatici onder ons. Gelukkig zijn ze met weinigen. De meeste motorrijders laten zich leiden door emotie. Voor die grote groep liefhebbers proberen fabrikanten motorfietsen te ontwerpen die zich van de massa onderscheiden. Dat zijn de modellen die het hebben, zonder dat je je vinger erop kunt leggen wat dat het dan is. Zoals de Benelli 752S, waar wel een luchtje aan kleeft. Als je naar het uiterlijk van de nieuwe Benelli 752S kijkt, garandeer ik je meteen een aardige schare fans. De verhoudingen van de motorfiets kloppen gewoon. Maar de keuze voor een stalen buizenframe, bolvormige tank en een kleine koplamp zijn door Benelli niet toevallig gekozen. De motor doet namelijk heel erg denken aan de qua ontwerp succesvolle Brutale-modellen van MV Agusta. Het komt erop neer dat Benelli zich vrij ongegeneerd laat inspireren door succesvolle motorfietsmodellen. Beter goed gestolen dan slecht bedacht, je komt er een heel eind mee. En zolang de merknaam Italiaans is zullen een hoop motorrijders het plagiaat door de vingers zien. Ook al omdat de 752S in basis er toch wel fraai uitziet.

Waarom rijden we hem?

Van klein speelgoed uit een exotisch land veranderen de modellen van Benelli langzaam in volwassen motoren die er toe doen. De Benelli 752S begeeft zich in het vaarwater van populaire jongens als de Kawasaki Z650, Suzuki SV650 en Yamaha’s MT07. Kan hij de strijd echt aan?

Hoogwaardige componenten

Een heel groot pluspunt van de Benelli 752S is dat er totaal geen concessies zijn gedaan aan vering en remmen. Aan de voorkant vertrouwt de Italiaanse Chinees (of omgekeerd) op een 50 millimeter Marzocchi UPSD-voorvork met instelbare ingaande en uitgaande demping. De vork reageert hel goed en biedt toch het comfort dat je mag verwachten van een middenklasse naked bike. De achterwielophanging is ook van de goede soort. Kayaba levert de mono-shock met instelbare veervoorspanning.

Vooral in korte bochten is de Benelli een heerlijk speelse fiets. Je zit boven op het voorwiel en dat maakt het stuurgedrag alleen maar leuker. Het brede stuur maakt het insturen een fluitje van een cent en geeft volop controle. In een lange snelle bocht corrigeer je hem waar nodig, maar hij blijft stabiel.

Bekijk hier de videotest

De voorrem van de Benelli 752S is beter te bedienen dan de koppeling. Niet zo gek ook, want het gerenommeerde Brembo mocht de 320mm dubbele remschijven met radiaal opgehangen vierzuigerremklauwen leveren. En dan valt er weinig te klagen. Het drukpunt klopt en de dosering is perfect in orde. Maar de koppeling heeft meer gevoel nodig. Die heeft wel iets van een schakelaar. Het is dus zaak het juiste toerental te kiezen om te schakelen. De versnellingsbak is daarentegen heel soepel waardoor je vliegensvlug door de versnellingen kunt schakelen.

Testlocatie
Hilversum en omstreken
Omstandigheden
Hardnekkig hogedrukgebied is onze vriend
Temperatuur
Minstens zes graden boven het gemiddelde
Testkilometers
336

Led en TFT

Een tft-kleurendisplay zien we weliswaar steeds vaker in de middenklasse, maar is in deze klasse zeker nog niet standaard. De Benelli 752S is er wel mee uitgerust. Overdag is het 4,3 inch display prima af te lezen. Dat gaat er in de nachtmodus met z’n donkere achtergrond alleen maar op vooruit. Een minpunt is wel dat de modusknop op de rechterstuurhelft grote verwachtingen wekt. Na wat gespeel kom je erachter dat je met deze knop slechts kunt schakelen tussen kilometers en mph. En je kan er de tripmeter mee resetten. Aan de andere kant laat het display wel andere zien, waaronder de versnellingsindicator, het brandstofniveau en de motortemperatuur. En die zijn bij sommige concurrenten niet eens aanwezig.

Test Benelli 752S

Motorblok wil niet los

Als het gaat om motorinhoud speelt de Benelli 752S een leidende rol. Met zijn 754cc parallel-twin motorblok speelt hij lekker mee in de competitie van de hogere middenklasse. Maar met 76,8 pk bij 8500 toeren per minuut overtreft hij slechts marginaal zijn rivalen als de Kawasaki Z650, Suzuki SV 650 of Yamaha MT-07. Die produceren allemaal tussen 70 en 75 pk. Ondanks de iets meer dan 100cc extra cilinderinhoud lijkt de Benelli 752S minder potent dan de SV 650 en Z650. Het motorblok van de 752S lijkt afgeknepen. Het lijkt wel te willen, maar ergens wordt het blok ingetoomd. Een herziening van het injectiesysteem zou misschien wat op kunnen leveren. Ook als je kijkt naar de specificaties zou de 752S meer moeten kunnen: vierkleps-technologie en twee bovenliggende nokkenassen. Door die extra 100cc zou de Benelli net wat meer kracht van onderuit moeten geven, maar het komt er niet van.

Het geluid die de bescheiden demper produceert is daarentegen weer meer dan prima. Hij ronkt lekker mee met het toerental en klinkt niet onaangenaam hard. Het inlaatgeluid is op sommige momenten zelfs wat harder, maar klinkt helaas niet zo mooi als de symfonie achter je.

Koudwatervrees

Mochten er nog motorrijders zijn met koudwatervrees dan neemt Benelli die met liefde weg. Het geeft twee jaar garantie op de 752S zonder kilometerbeperking. Ook de onderhoudstermijn hoeft geen enkele reden te zijn voor paniek. Iedere 6000 kilometer mag je naar de dealer voor klein onderhoud en iedere 24.000 kilometer gaat het blok open om naar de klepspeling te kijken.

Benelli 752S

Conclusie

De Benelli 752S positioneert zich als een interessant alternatief voor verkoopsuccessen als de Yamaha MT-07, de Suzuki SV650 en de Kawasaki Z650. Visueel springt de Benelli echt in het oog, al is er wel heel driftig gekopieerd. De 752S is behoorlijk sportief uitgelegd zonder overigens de comfortabele rechtop zitpositie geweld aan te doen. Wel is de voorkant van het zadel wat hard. Dat zul je zeker merken als je wat langer op de motor zit. Als je de Benelli enorm op zijn falie geeft, bereikt hij niet helemaal het niveau van de concurrentie. De tweecilinder heeft een goed geluid en duwt goed door bij hoge toeren. Maar de verwachte kracht van onderaf valt wat tegen. Toch moet je het Benelli nageven: op fijn-afstemming legt de 752S het af ten opzichte van zijn populaire concurrenten, maar heel groot zijn de verschillen niet. De Benelli heeft absoluut de potentie om zich te verbeteren!

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen