16.9 C
Nederland
dinsdag 17 mei 2022

Test Honda ADV350: kleine offroad-scooter gedraagt zich groots

Weinig franje en veel inhoud. Dat gaat helemaal op voor Honda’s nieuwe incarnatie van hun tweewielige SUV, de ADV350. De offroad-motorscooter kost net geen 7.500 euro, rijdt onberispelijk op de weg en is niet bang voor een stukje offroad.

Na een uitgebreide testrit van pakweg 170 km op Sicilië, kunnen we met zekerheid stellen: de nieuwe Honda ADV350 mag je net zo goed omschrijven als een tweewielige SUV als de grotere en duurdere X-ADV. Deze Honda-scooter veranderde in 2017 de regels van het spel en vond het concept van de motorscooter opnieuw uit. De ADV350 is net zo’n karaktervolle tweewieler die weliswaar met een kleinere cilinderinhoud perfect past in Honda’s succesformule, met iets andere ingrediënten, maar met uitstekende rijeigenschappen. De ADV350 heeft veel inhoud, kost precies goed en is klaar om elk soort terrein aan te kunnen.

Test 2022 BMW CE 04: Kunst met karakter

Veel zitruimte

Als je de ADV350 bekijkt, zoek je natuurlijk naar overeenkomsten met de grotere X-ADV. De rijpositie doet sterk denken aan die grote offroad-scooter. Ook de ADV350 heeft een hoog en breed stuur dat onmiddellijk een comfortabel gevoel van controle geeft. De ADV350 levert ook een andere rijsensatie dan je zou verwachten van een scooter met deze cilinderinhoud. De aandacht voor detail in de cockpit is top, het LCD-display ingetogen en helder, maar volledig en overzichtelijk. De Honda beschikt over weinig franje en heeft het uiterlijk van een tweewieler die vooral functionaliteit uitstraalt. De knoppenclusters op het stuur zijn goed geplaatst en zien er robuust en goed geconstrueerd uit, beter dan je in het algemeen zou verwachten. De ADV350 heeft een smart key en dat duwt de scooter gevoelsmatig richting premium-segment. Er is ook Bluetooth-connectiviteit, maar die werkt momenteel alleen met Android-smartphones.Elektronica en dan vooral op het gebied van veiligheid is aanwezig. De tractiecontrole, die je kunt uitschakelen, is op twee niveaus in te stellen en is, ondanks het feit dat er minder dan 30 pk wordt verwerkt, op zijn taak toegerust. Ondanks het gladde asfalt als gevolg van de ietwat lage temperaturen, die bepaald niet zomers waren, reageerde de ADV350 altijd onberispelijk op het opendraaien van het gashendel, zonder ooit het gevoel van kalmte te verliezen dat al vanaf de eerste meters merkbaar is.Het windscherm kun je vanuit het zadel, maar stilstaand, in drie standen verdeelt over 133 mm verzetten. Langere rijders zullen er op de snelweg meer last dan gemak van hebben, hoewel de laagste stand beter bevalt dan de hoogste. De aerodynamische bescherming is als je langer bent dan 1m90 niet optimaal. Een klein minpuntje dat gecompenseerd wordt door de beenruimte, zelfs als je niet van het formaat jockey bent. Je kunt je goed bewegen in het getrapte zadel, er is voldoende beenruimte en zelfs na vele kilometers in het zadel voel je niet de behoefte de benen te strekken.

Opwindend

Een 350cc-scooter als opwindend bestempelen lijkt vloeken in de kerk, maar de waarheid is dat je op de ADV350 vaak vergeet dat je op een scooter rijdt. Geen enkele concurrent in dit segment is in staat om je dezelfde rijsensaties te leveren, zijn wendbaarheid is ongeëvenaard en Honda’s keuze om de ADV350 uit te rusten met een upside-down voorvork voel je bij elke afgelegde meter. De ADV gaat vlot de bocht door, met een wendbaarheid die soms bijna verontrustend is. Dat is een gevolg van een mix van een hoger dan gemiddelde zitpositie en omdat de ingenieurs van Honda de plaatsing van radiator en brandstoftank zeer laag hebben gehouden.De ADV350 evenaart natuurlijk niet het gevoel dat de grotere X-ADV biedt, maar als je dan toch een vergelijk wilt maken met een scooter uit de Honda-familie: de Forza 350 delft toch echt het onderspit. Wat rijeigenschappen betreft is de ADV een duidelijke stap voorwaarts ten opzichte van de Forza, die wel het 330cc-eSP-blok heeft geleverd. De ADV350 doet alles wat de Forza ook doet, maar kan veel meer. Een grindweg, een licht zandpad; de ADV350 doet er niet moeilijk over. De vering reageert adequaat, maar niet te strak. Zelfs niet op het ruwste asfalt, dat toch wel kenmerkend is voor het wegdek op Sicilië. De lange veerwegen hebben een toegevoegde waarde die de ADV350 tot een prima reisgezel maakt voor alledaagse ritjes.Minder tevreden zijn we over de remmen. De remkracht van de achterrem lijkt krachtiger dan die van de voorrem. In werkelijkheid is het totale remvermogen meer dan voldoende om de 186 kilo – inclusief volle tank – van de ADV350 tot stilstand te dwingen. Misschien zouden meer agressievere remmen de algehele balans van de ADV350 in gevaar hebben gebracht, want met de huidige remmen gedraagt de Honda zich offroad wel beter.

Uiterst praktisch

Wie gaan deze nieuwe interpretatie van de tweewielige Honda SUV leuk vinden? Waarschijnlijk zal het agressieve uiterlijk ook rijders bekoren die deze categorie tot nu toe links hebben laten liggen. Zoals gezegd biedt de ADV350 veel van hetzelfde als de X-ADV, maar tegen een veel lagere prijs. Op de ADV350 heb je nooit het gevoel dat je op een slome scooter rijdt, ook niet in vergelijking met de veel sterkere X-ADV.De ADV350 heeft veel potentieel, heeft evenwichtige rijeigenschappen en is uiterst praktisch in het dagelijks gebruik. De Honda heeft een groot bagagevak onder het zadel waarin makkelijk een integraalhelm past en – niet minder onbelangrijk – kent een laag brandstofverbruik. Mocht de bagageruimte niettemin te kort schieten, heeft Honda als accessoire een Smart Box-topkoffer in de catalogus staan. De ADV350 blijkt een goede reisgezel voor wie een tweewieler zoekt waarmee je alles kunt doen, ook met je portemonnee in het achterhoofd. Het is een geweldige ‘stadsfiets’, maar heeft ook zeker geen hekel aan uitstapjes buiten de stad. De Honda is comfortabel genoeg om zelfs voor veeleisende ritten gebruikt te worden en biedt een laadvermogen dat zelfs bij toermotorfietsen vaak ontbreekt. Offroad kun je doen wat geen enkele andere scooter van deze cilinderinhoud kan. Als het waar is dat de X-ADV Honda’s bestverkochte model in Europa is (44.000 stuks sinds 2017) zijn we er vrij zeker van dat deze nieuwe incarnatie dat succes zal evenaren en in 2022 de nieuwe best-seller zal zijn.

Conservatief uiterlijk

Hoewel de ADV350 nog steeds een middelzware scooter is, slaagt de Honda er toch in om te allen tijde een premium gevoel over te brengen. En dat is een groot compliment aan Honda. Maar hebben we dan helemaal niets aan te merken? Voor het gevoel had de ADV350 iets dichter tegen de X-ADV mogen schurken. De strakke, gestroomlijnde lijnen van deze 750cc-scooter zijn gewoon mooier. Het ontbreekt de ADV350 zeker niet aan persoonlijkheid, maar het uiterlijk is iets conservatiever. Misschien heeft Honda daartoe besloten om beide scooters wat beter te duiden. In ieder geval zijn de vele raakpunten wel duidelijk zichtbaar. Ook zijn we niet gecharmeerd van de remprestaties op het vlak van pure kracht. Maar dan zoeken we misschien wel naar een minpunt in iets dat eigenlijk een onmiskenbaar kenmerk is van een lichte offroad-scooter. Ook is de bescherming van het windscherm is niet geweldig, maar feit is dat deze crossover-scooter op de snelweg, ook op hoge snelheden, nog heel stabiel rijdt.

Prijzen en kleuren

De ADV350 kost € 7.499,- (België € 6.599,-). Je kunt kiezen uit de kleuren Silver Metallic, Carbonium Grey Metallic en Carnelian Red Metallic.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen