vrijdag 3 mei 2024

Straatje om met BMW R NineT: Beemer met 719 opties

Voor je gelijk door de titel van dit artikel van je stoel pleurt… Er zijn geen 719 accessoires om op een BMW R NineT te schroeven. Het is de benaming van een serie BMW-accessoires, waarvan ‘slechts’ vier op deze Fiets van Dienst. En over een van die opties kun je nog discussiëren, want een anti-diefstam alarm zou op alle nieuwe motoren in deze prijsklasse standaard moeten zijn.

Foto’s: Harry© en Buuv’ Vera

Een van de vele verhalen, die ik altijd met enige scepsis heb aangehoord, is die over een nieuwe motor. Maar dan ook echt gloednieuw. Ik ken het alleen van horen zeggen, want zelf heb ik nimmer een echt nieuwe motor gekocht of bezeten. Tot ik de BMW R NineT op mocht halen bij BMW Fleetservices in Berkel-Rodenrijs met slechts 10 km op de teller. En inderdaad, je krijg dus echt een ‘heel apart gevoel van binnen’ wanneer je op een gloednieuwe motor stapt. Maar wat ontbrak is het gevoel dat deze motor echt van mij zou zijn, want helaas moest ze een week later weer ingeleverd worden. ‘Zij’? Ja, hoe vreemd het ook moge klinken, de meeste motoren, die ik zelf heb gehad of heb mogen rijden, zijn veelal vrouwelijk. En deze fraai aangeklede 719 dame met al haar charmante accessoires is dat zeker. Je kunt overal met haar aankomen, zonder enige gene. Ze kan los gaan op een ruig feest maar evenzo goed zit je samen met haar gedecideerd te dineren in de Librije. Hoe was dat liedje ook alweer? I’m a bitch, I’m a lover, I’m a child, I’m a mother, I’m a sinner and a saint’… En dat is de essentie van deze NineT; ze is van alles wat.

Low budget: Savage Caféracer

ALS EEN BILJARTLAKEN

Maar Miss NineT is in de eerste plaats een motorfiets en die koop je niet (althans in het algemeen) om in een hoekje van je huiskamer neer te zetten om er alleen maar naar te kijken. Dus zijn we samen maar een straatje om gegaan. Vanwege de kilometrage van slechts de standaard rollerbanktest op de klokken, werden de gebruikelijke hoog/laag oefeningen maar één keer gedaan: 50 km/u in 6e versnelling met krap 1500 toeren op de teller is wel het minimum waar je Frau Beemer nog (met gedoseerd gas geven) uit kan trekken. En de top? Die heb ik uit respect voor het nog cellofaanverse blok maar voor gezien gehouden, want zoveel maagdelijkheid moet je natuurlijk met respect benaderen. Voor je het weet heb je een slechte naam. Dat was dus een keertje even de 160 aantikken en erachter komen dat er gevoelsmatig nog heel wat artikel-5 potentieel te ontdekken valt.

De powerband is tot ongeveer 4500 toeren als een biljartlaken zo vlak, met in bijna elke versnelling ongeveer dezelfde afgifte. Maar daarboven gaat deze dame los…  Ongeveer vanaf je rechter knieschijf, waar de inlaat naar het luchtfilter begint stijgt een geluid op als van een hardcore feest. Wat dat geluid betreft kun je wel stellen dat BMW’s altijd hun karakter hebben behouden. Je krijgt een schop tegen je achterste en samen met de R NineT storm je een figuurlijke feestzaal binnen where it’s time to Rock ’n Roll!

BMW R NineT

GEEN DRANKORGEL

Het mooist rijdt deze schoonheid bij 3000 toeren, waarbij je keurig netjes en heel snelheid-politiek-correct, net rond de 100 km blijft hangen. Nooit gedacht dat ik zoiets nog eens zou durven zeggen, maar de werkelijk naadloze en – bij die snelheid – nauwelijks waarneembare loop van het blok is zelfs op de snelweg rustgevend. Zonnetje op je helm, nauwelijks wind, de geur van gras & diesel. Op deze manier met de R NineT op stap lijkt bijna (durf ik dat te zeggen?) op elektrisch rijden. (ja, ik durf het…). En om eerlijk te zijn, op het moment dat we deze BMW mochten proberen kon je op een liter benzine bijna een hypotheek krijgen. En ook al is madame R NineT geen drankorgel met een verbruik tussen de 1 op 16 en 1 op 19, je gaat aan de pomp echt wel serieus nadenken over het elektrische alternatief.

Wesley’s Twin Cam Street Glide: van 103 naar 124

GOUWÂH VOORVORK

Wat valt er verder nog te vertellen? De remmen zijn van Brembo en dus beheerst fantasties goed. De andere kant is het dan weer vreemd – of jammer zo u wilt –  dat het zadel niet met dezelfde toverspreuk is gemaakt als bij de BMW R18. In dat zadel rij je zonder problemen naar Gibraltar en terug. Op deze R NineT is een lege tank een goed gekozen ogenblik om uit het zadel te komen. Dan mag je nog blij zijn dat je de bestuurder/ster ben, want wie op het minieme stukje duozadel moet bivakkeren heeft het helemaal niet makkelijk. Of je Verkering moet zo’n klein gooi-en-smijtmeisje zijn. 

De trillingsdempers aan de stuureinden zullen best wel nodig zijn, anders zet BMW ze er niet op. Led-verlichting rondom, maar dat is bijna standaard tegenwoordig. De adaptieve koplamp (die met de bocht mee schijnt) is dan weer optie 719. Of-tie ook echt verschil maakt weet ik niet, want ik moet van mijn eega altijd voor donker thuis zijn. Hoe de Batllax-en van Bridgstone het doen in de regen kunnen we je gelukkig niet vertellen, maar op fatsoenlijk droog wegdek geven ze volop vertrouwen. Ook als je toevallig even wat door de 100 km grens schiet. Die banden zitten trouwens op een paar heel erg mooie contrast-cut wielen. Ja, je raakt zo onder de indruk van het geheel dat je dit detail bijna over het hoofd zou zien. En de cijfertjes op de klokjes blijven wazig klein als je aan de verkeerde kant van een leesbril zit. Waarmee het bewijs is geleverd dat de term ‘oudere jongere’ eindig is.

Oh, wacht effe, ik zou het bijna vergeten… Welke (lelijk woord) heeft ooit bedacht dat een UPSD voorvork goudkleurig moet zijn? Kijk nou zelf… Er staat een maagdelijke schoonheid in een haute couture van geborsteld aluminium, flitsende pinstiping, stemmig zwart, knetterend rood en opgesmukt met een partij accessoires van de bovenste plank en dan duwt iemand er een gouwâh voorvork in. Ik zou Frau R NineT er niet voor laten staan, maar je ziet gewoon dat dat goud wringt ten opzichte van de rest van de samensmeltende kleurenpracht. Stel je nou eens voor dat die voorvork gewoon zwart zou zijn. Of grijs. Of knalrood voor mijn part. Da’s toch veel mooier?

THE SKY IS THE LIMIT

Maar los van deze persoonlijke overwegingen is dit weer een typische BMW waar je ongemeen hebberig van wordt. En het leuke is dat iedereen met een standaard R NineT wel ‘een kant’ op kan die bij zijn/haar eigen stijl past. Als ik het voor het zeggen had ging ik voor de High Performance look met hoogwaardige componenten van carbon, titanium en aluminium en een setje extravagante sportuitlaten.

En dat is nou de kracht van de Option 719: je kunt er alle kanten mee op. Van exclusieve lakken en diverse gefreesde onderdelen tot verwarmde handvatten, cruisecontrol, dagrijverlichting, DTC en nog veel meer. The sky is the limit!

Dan praat je over een bedrag aan opties van € 2.721,-

Een standaard R NineT kost in NL € 20.700,- en in België € 17.990,-

OPTION 719 ACCESSOIRELIJN

De titel ‘719’ is door BMW gecreëerd om tegemoet te komen aan de individuele wensen van haar klanten. Wil je een puristisch-elegante, authentiek-robuuste of individueel-sportieve uitstraling? Dan kun je kiezen tussen ‘gewone’ accessoires en/of de exclusieve ‘Option 719’ accessoirelijn die uit 44 onderdelen bestaat. Sommige daarvan zijn specifiek gemaakt voor een van de NineT modellen (Pure, Scrambler, Urban G/S, R NineT 100 years), maar ze passen in principe op elk van die verschillende modellen. Het voert te ver om hier de volledige BMW 917 prijslijst af te drukken, maar laten we deze motor even als voorbeeld nemen. De 917 opties hier zijn:

• Spuitwerk Night black matt/Aluminium matt € 1.340,-

• Adaptieve bochtverlichting € 240,-

• Comfort pakket € 836,- (Handvatverwarming en cruise control)

• Anti diefstal alarm € 305,-

BMW R NineT technische specs.

MOTORBLOK
Type: lucht/oliegekoelde boxer twin
Cilinderkoppen: 4 kleps met 2 bovenliggende nokkenassen
Cilinderinhoud: 1170 cc
Compressieverhouding: 12,0 : 1
Carburatie: digitale elektronische inspuiting
Vermogen: 80 kW (109 pk) bij 7.250 t/min
Koppel: 116 Nm bij 6.000 t/min
Transmissie: 6-bak met cardan
Koppeling: hydraulische enkelvoudige droge plaat

RIJWIELGEDEELTE
Frame: 4-delig met meedragend motorblok
Voorvork: UPSD 46 mm
Balhoofdhoek: 63,2 graden
Naloop: 107,9 mm
Achterbrug: enkelzijdig, aluminium
Achtervering: paralever monoshock, regelbaar
Wielbasis: 1487 mm
Banden: 120/70 ZR 17 voor en 180/55 ZR 17 achter
Remmen: dubbele schijven met 4-zuiger remklauwen en ABS voor, enkele schijf met 2-zuiger remklauw en ABS achter

OVERIGE
Zithoogte onbeladen: 805 mm
Tankinhoud: 18 ltr. (ca. 3 ltr. reserve)
Rijklaargewicht: 221 kg
Topsnelheid: meer dan 200 km/h
Brandstofverbruik: 1 op 19,6

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (1)

29/11/2023

R Nine T 2014

Ik kocht hem uit de folder en ja, alles wat hierboven staat klopt. De aandachtspuntjes: 1. de achtervering is feitelijk geschikt voor rijders vanaf 75 kg. Voor lichtere chauffeurs is een lagere voorspanning nodig dan mogelijk. 2. Met de opmerking over het bijgeleverde zetel ben ik het helemaal eens; ik heb er een dikker exemplaar op gezet om wat hoger te zitten. 3. Voor velen is het geluid van de Akra's fantastisch. Voor mij is de herrie met geopende uitlaatklep teveel van het goede. Maar toch, de eindconclusie is: rijdt fantastisch, remt en schakelt idem. Mijn versie was karig, zoals eigenlijk bij deze motor hoort. Geen kuip, geen kermisverlichting, geen koffers, maar wel een uitermate prima basis-fiets. Standaard de beste!

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Ik kocht hem uit de folder en ja, alles wat hierboven staat klopt. De aandachtspuntjes: 1. de achtervering is feitelijk geschikt voor rijders vanaf 75 kg. Voor lichtere chauffeurs is een lagere voorspanning nodig dan mogelijk. 2. Met de opmerking over het bijgeleverde zetel ben ik het helemaal eens; ik heb er een dikker exemplaar op gezet om wat hoger te zitten. 3. Voor velen is het geluid van de Akra's fantastisch. Voor mij is de herrie met geopende uitlaatklep teveel van het goede. Maar toch, de eindconclusie is: rijdt fantastisch, remt en schakelt idem. Mijn versie was karig, zoals eigenlijk bij deze motor hoort. Geen kuip, geen kermisverlichting, geen koffers, maar wel een uitermate prima basis-fiets. Standaard de beste!Straatje om met BMW R NineT: Beemer met 719 opties