woensdag 19 juni 2024

Test 2023 Harley-Davidson FXBR Breakout 117: dragster met vitaminen

De 2023 Harley-Davidson FXBR Breakout 117 is een atypische machine: een buitengewoon motorblok met een cilinderinhoud van bijna twee liter, een hels koppel van 167 Nm vanaf 3.500 tpm en een gigantische 240mm-achterband! Dankzij de standaard tractiecontrole, die al het vermogen moeiteloos op de weg zet, heb je het gevoel alsof je met een dragster rijdt. Heb je voldoende sterke armen? Lees dan vooral verder.

TestomstandighedenHeldere hemel
Temperatuur25-30 graden
TesttrajectDroog, redelijk asfalt

Tekst: Laurent Cortvrindt
Fotografie: Harley-Davidson

Om de nieuwe 2023 Harley-Davidson-cruisers te ontdekken, trok ik naar Santa Barbara , in Californië, om het deprimerende grijze weer in Europa te vergeten. We waren vooral benieuwd naar de nieuwe Breakout. En die was onmogelijk te negeren op de grote parkeerplaats bij ons hotel. In zijn Baja Orange-kleurstelling (optie € 620,-), die ongebruikelijk is in het huidige aanbod, springt hij in het oog van alle voorbijgangers. De Breakout is typisch zo’n motor die er geweldig uitziet met zijn lange en slanke chopperlijnen, enorme achterband, dubbele uitlaat aan de rechterkant en vooral zijn chroom dat schittert in de zon. Over smaken en kleuren valt niet te twisten, maar persoonlijk spreken de briljante styling en de aandacht voor detail mij erg aan.

Nieuwigheden

De chromen afwerking van de achterspatbordsteunen, zijkappen, demperbeschermers, richtingaanwijzers, spiegels, Heavy Breather-inlaat en wielen zijn enkele van de nieuwigheden van dit 2023-model. Een duidelijke stilistische verandering ten opzichte van de vorige, veel soberder Breakout. Chroom is ook te vinden op de prachtige 26-spaaks gegoten aluminium wielen met glanzend zwarte afwerking en bewerkte details. Een kunstwerk gecreëerd door de ontwerpers van Milwaukee op basis van de wielen van andere modellen uit het gamma. Maar dat is niet alles. De 2023 Breakout verbetert niet alleen in stijl. Luisterend naar de beoordelingen van klanten – zowel positief als negatief – heeft Harley-Davidson het roer omgegooid door dit model een grotere brandstoftank te geven. Met een inhoud van 18,9 liter brandstof vergroot hij de actieradius aanzienlijk en vermindert hij de dagelijkse, en dus snel vervelende, ritjes naar het tankstation die je met het oude model steeds moest maken. Het nieuwe stuur is gemaakt van gepolijst roestvrij staal. Het is 1,9 cm langer dan het vorige model, waardoor het beter in de hand ligt en het rijgedrag verbetert. En in tegenstelling tot wat je zou denken, is het manoeuvreren met de Breakout bijzonder gemakkelijk. Zelfs een U-bocht op een smalle weg is eenvoudig dankzij de bruikbare stuuruitslag. Ook goed om weten is dat cruisecontrol standaard is, net als tractiecontrole. Met een knop op de stuurbediening kan die laatste ook uitgeschakeld worden.

Gratis armverlenging

Het hart van de 2023 Harley-Davidson FXBR Breakout 117 is de indrukwekkende Milwaukee-Eight 117 V-twin, met het ultieme koppel en de grootste cilinderinhoud onder het productieaanbod van Harley-Davidson. En inderdaad, 1923 cc, 167 Nm vanaf 3.500 tpm en meer dan 100 pk zijn waarden die in veel auto’s niet zouden misstaan. Dus stel je voor wat zo’n krachtbron kan doen met een kwart van het gewicht om aan te drijven. Het is simpel, de Breakout 117 is meer een dragster dan een cruiser. In elke versnelling, vanaf 2.000 tpm, trekt zijn tweecilinder als een dolle. En wanneer de snelheidsmeter de 3.000 toeren nadert, moet je je stevig vasthouden aan het stuur. Een beetje bisceps is niet overbodig, anders zie je je armen met 10 cm verlengen bij elke acceleratie onder volle belasting. Maar wat een genot! Het is gewoon verslavend en je wilt meer zodra de weg zich voor je opent. Met zo’n expressief blok is het onmogelijk om de verleiding te weerstaan en even volgas te geven. Voor de lol, en alleen voor de lol, want naarmate de snelheid toeneemt, drukt de wind meer en meer op je borst.

Twijfeltest Harley-Davidson Nightster vs. Sportster S: welke sportieve Harley moet je hebben?

Bochtenwerk met een handleiding

Voordat ik aan de rit begon, was ik bang voor een vermoeiende zitpositie. Maar dat is het niet. Het zadel is vrij comfortabel en ook goed verzonken. Met de naar voren geplaatste voetsteunen staan de benen vrij ontspannen en na 200 km rijden voelde ik geen vermoeidheid. Alleen de Heavy Breather-luchtinlaat is een beetje ongemakkelijk voor de rechterknie. Aan de andere kant is de bodemvrijheid in de bochten niet uitzonderlijk en schrapen de voetsteunen al snel over het asfalt. In de eerste bochten kan de enorme 240mm-brede achterband vreemd aanvoelen doordat de motorfiets naar buiten wordt getrokken. Gelukkig krijg je snel de maat van het beest te pakken en in geval van overdreven optimisme, kun je jezelf helpen door in te leunen als een racer. Wat het chassis betreft, is het niet verrassend dat de achtervering een bescheiden veerweg heeft en de geest geeft bij grote compressies. Deze kan worden aangepast aan het gewicht van de rijder om de best mogelijke demping te bieden. Het instrumentarium blijft net als bij het vorige model minimalistisch. Het 2,14-inch LCD-scherm op het stuur levert je de meest essentiële informatie (snelheid, versnelling, kilometerteller, twee tripmeters, motortoerental, klok en brandstofmeter).

Conclusie 2023 Harley-Davidson FXBR Breakout 117

Sinds deze testrit droom ik ervan een Breakout in mijn garage te hebben. Vooral vanwege het plezier dat deze Harley biedt, zonder de noodzaak om stratosferische snelheden te bereiken. Maar ook voor het plezier van mijn ogen, die volgens mij nooit moe zullen worden van het aanschouwen van deze extravagante cruiser. En dan vooral in deze Baja Orange-kleurstelling.

Pluspunten 2023 Harley-Davidson FXBR Breakout 117

  • Fenomenaal motorblok
  • Verbeterde actieradius en handling
  • Geweldige uitstraling

Minpunten 2023 Harley-Davidson FXBR Breakout 117

  • Banden- en voetsteunvreter
  • Vermijd de snelweg
  • Stevig prijskaartje

Eerste indruk 2023 Harley-Davidson Low Rider ST

Hoewel onze dag vooral in het teken stond van de Breakout, hebben we ook op de Low Rider ST gereden. Qua comfort heeft de Low Rider ST een fundamenteel andere houding, met voetsteunen die aanzienlijk dichter bij elkaar staan en vooral zorgen voor hoger geplaatste knieën. Dit wordt wellicht niet gewaardeerd door grote rijders, vooral niet op lange afstanden. Aan de andere kant ben je op de Low Rider ST beter beschermd tegen weer en wind dankij de kopkuip die elke druk op de borst wegneemt. In bochten is de Low Rider ST zeer dynamisch. Je kunt de motor meer overhellen voordat je het asfalt raakt, waardoor je een stevig tempo kunt aanhouden. Tot slot wordt ook het praktische nut niet vergeten, want er zijn twee gemakkelijk te openen harde zijkoffers voor een rugzak, laptop, regenpak,…

2023 Harley-Davidson Low Rider ST.

2023 Harley-Davidson Heritage Classic

Na de Breakout en de Low Rider ST was het tijd om terug te gaan naar de tekentafel met de Heritage Classic. Een klassieker getekende motorfiets, maar wel een die uiteindelijk mijn voorkeur heeft. Minder spectaculair qua uiterlijk en minder demonstratief qua pure prestaties, verleidt de Heritage Classic me toch dankzij zijn tijdloze lijnen en vooral zijn opmerkelijke veelzijdigheid. Als je het tempo wilt opvoeren, gaat hij er moeiteloos in mee. Moet je de snelweg op? De grote voorruit biedt voldoende bescherming. Als je het platteland intrekt voor een rustige rit, kun je de voorruit makkelijk verwijderen. En de Heritage Classic kan ook wat spullen meenemen in de twee standaard gemonteerde koffers. Een echte allrounder dus.

2023 Harley-Davidson Heritage Classic.

Bijschriften details

1- Belangrijkste wijziging: de brandstoftank is nu groter.

2- De zitpositie is onverwacht comfortabel.

3- Het chroom is terug. En hoe!

4- De nieuwe velgen zijn geïnspireerd op de vorige modellen.

5- Het dashboard blijft minimalistisch.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen