maandag 24 juni 2024

Test 2024 BMW R 1300 GS: heerlijke brok techniek

Samen met de honderdste verjaardag als motorbouwer viert BMW dit jaar de geboorte van de zesde generatie van de GS. In de voorbije 43 jaar liepen er goed een miljoen GS’en van de band en de laatste 13 jaar was de GS ononderbroken de best verkochte motorfiets in Europa en ver daarbuiten. En nu schakelen de Duitsers nog een versnelling hoger. Hou je vast voor de nieuwe R1300GS!

TestomstandighedenAfwisselend zonnig en bewolkt
TemperatuurTussen 14 en 24 graden
TestlocatieMálaga, Spanje

Foto’s: BMW

Wat begon als de R 80 G/S groeide via de R 100 GS, de R 1100 GS, de R 1200 GS en de R 1250 GS uit tot de nieuwe en spectaculaire R 1300 GS. Spectaculair omdat BMW resoluut koos voor een drastische vernieuwing. Geen boutje of schroefje bleef ongemoeid. De R&D afdeling begon letterlijk met een wit blad. Rond dat witte blad een team van ervaren en jonge ingenieurs, aangestuurd door CEO Marcus Schramm. Schramm leidde BMW Motorrad de afgelopen vijf jaar naar ongeziene succescijfers en voorzag als kroon op z’n werk een zeer stevig budget voor de ontwikkeling van een machine die een bijzonder plekje moet verwerven in het kleurrijke boek van de motorgeschiedenis. Letterlijk enkele dagen voor ’s mans pensionering mochten we rijden met het resultaat.

Triumph Tiger 900 GT Pro vs. Triumph Tiger 1200 GT Pro: een kluwen van klauwen

Er vloeide de voorbije weken en maanden al veel inkt over de nieuwe GS. Collega Peter Aansorgh liet u al kennismaken met heel wat technische lekkernijen. Maar nu is het dus eindelijk zo ver: we gaan rijden met de meest geanticipeerde machine van de laatste jaren. Plaats delict: Malaga. Zoals gewoonlijk worden we de avond voor de testdag verwelkomd op een technische presentatie. CEO Marcus Schramm neemt even het woord. Hij geeft inzicht in het belang van dit nieuwe model. BMW heeft immers een belangrijk deel van z’n succes te danken aan de GS en dat wil hij zo houden. Ook na z’n definitieve vertrek naar z’n villa in Griekenland. Daarom gaf hij carte blanche aan z’n ontwikkelingsteam. Die opdracht werd met de glimlach en applaus aanvaard. En die strijdlustige houding voel je ook tijdens de presentatie. Een voor een komen de specialisten aan het woord en allen stralen ze een zelfzekerheid uit die ik nooit eerder opmerkte tijdens een presentatie. Het verlangen om met de machine te rijden werd er alleen maar groter door.

Stuk ranker

De volgende ochtend staat er een klein legertje GS’en klaar voor ons hotel. En om stipt 8 uur krijg ik de sleutel van ‘mijn’ GS. Een witte standaard R 1300 GS, onder meer voorzien van het optionele elektrisch verstelbare windscherm. In m’n ooghoek zie ik de R 1300 GS Trophy’s staan waarmee we in de namiddag het terrein zullen induiken. En voor het eerst in 43 jaar stel ik bij mezelf een soort van hongerigheid vast die geen enkele andere GS eerder bij me heeft opgewekt. Wat een verschil!  Het industriële en naar mijn gevoel nooit echt afgewerkte design van de vorige versies wordt vervangen door een veel slankere en dynamische lijn. De evolutie van een kleine mobilhome naar een verfijnde machine die snelheid, kracht en passie uitstraalt. Zalig. Die indruk wordt nog versterkt eens je plaatsneemt op het zadel. Dit is een totaal andere machine dan z’n voorganger. Alles voelt compacter aan en is dat ook. Hoewel de wielbasis met 1.518mm zelfs langer is dan bij de R 1250 GS is de machine een stuk ranker. De zitpositie is daardoor anders, maar voortreffelijk en toch ook weer herkenbaar GS. Die herkenbaarheid is er ook wanneer je de volledig nieuwe boxer sleutelloos wakker maakt. Hoewel hij wat rauwer en uit de compacte einddemper zelfs iets luidruchtiger klinkt dan z’n voorganger zijn er toch weer dat typische boxergeluid en die kleine beweging wanneer je gas geeft. De herkenbaarheid is compleet, en dit op een fiets die geen enkel onderdeel gemeen heeft met z’n voorganger.

Krachtpakket

We starten op een koude, natte ondergrond voor een ritje van zo’n 130 km. Uit de vier mogelijke rijmodi (Eco, Rain, Road, Enduro) kies ik de eerste kilometers voor Rain. Gelukkig klaart het snel op en wordt de ondergrond steeds beter waardoor we met de modusknop op de rechter stuurhelft vlot naar de Road-modus kunnen overstappen. Meteen wordt duidelijk wat deze nieuwe GS in z’n mars heeft. 149 Nm bij 6.500 opm aan koppel en 145 pk bij 7.750 opm zijn overweldigend. Maar het is vooral de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven die indruk maakt. Reeds vanaf 1.500 toeren is er meer dan 100Nm beschikbaar en dat voel je. De nieuwe GS ist ein Kraftpaket! Bij gelijk welk toerental in gelijk welke versnelling is de gasreactie indrukwekkend. Steeds reageert de boxer vol enthousiasme en zonder enige twijfel of aarzeling. Je kan probleemloos in zesde versnelling bij 60 km/u het gas openen en in één ruk Airbusgewijs gestuwd worden naar een top van zo’n 225 km/u.  Indrukwekkend. Hoe sportiever je rijdt, hoe beter de boxer tot z’n recht komt. Dat geldt ook voor de quickshifter. Die durft bij deellast in de eerste drie versnellingen weleens missen maar doet het uitstekend wanneer er iets sportiever wordt gereden. De versnellingsbak, die nu een plaatsje kreeg onderin het blok in plaats van erachter, is ook heel herkenbaar GS. Wat wil zeggen dat er resoluut geschakeld moet worden en dat het schakelen zelf niet boterzacht verloopt. Dat zou volgens de aanwezige ingenieurs te maken hebben met de specifieke dynamica van een boxerblok gecombineerd met cardanaandrijving. Gelet op de perfecte versnellingsbakken van hun viercilinders ben ik berijd dit te geloven.

Duidelijke feedback

Door de combinatie van een 12 kg lager rijklaar gewicht (waarvan 1 liter minder tankinhoud …) en de veel compactere bouw zijn ook de stuureigenschappen van de nieuwe GS aanzienlijk verbeterd. Hoewel het uitgaande model ook steeds verraste door zich ondanks z’n aanzienlijke omvang kinderlijk eenvoudig te laten rijden legt de nieuwe 1300 ook daar de lat weer een stukje hoger. Het totaal nieuwe rijwielgedeelte presteert over heel de lijn voortreffelijk. Door de langere achtervork en de hertekende Evo Telelever voorvering stuurt de nieuwe GS niet alleen heel gemakkelijk maar is hij ook bijzonder stabiel. En de stabiliteit gaat niet ten koste van de handelbaarheid bij lage snelheden. De werking van de nieuwe elektronisch gestuurde vering mag toegevoegd worden aan het lijstje van geslaagde vernieuwingen. Standaard kan je voor de vering kiezen tussen Road en Dynamic. In de Road-setting krijg je een hoog comfort maar krijg je ook iets te weinig respons van de voorband. Dat verandert wanneer je kiest voor Dynamic. De GS voelt dan meteen een stuk sportiever aan en stuurt messcherp met een heel duidelijke feedback. Elke instelling kan je vervolgens nog eens verder verfijnen (-2 tot +2) waardoor je zeker een instelling vindt die bij jou rijstijl en de rijomstandigheden past.

Intuïtieve bediening

Onze machine is helaas niet uitgerust met het nieuwe Adaptive Vehicle Height Control. Zoals gemeld was onze testfiets wel voorzien van de optionele elektrisch verstelbare ruit en bijhorende winddeflectoren en die zorgen samen voor uitstekende windbescherming. Zoals vrijwel alle andere instellingen wordt ook de verstelbare ruit bediend door een interface van twee knoppen en het bekende scrollwiel op de linker stuurhelft en het overzichtelijke dashboard. Je hebt dus geen afzonderlijk knopje voor de instelling van de ruit. Daarvoor ga je eerst naar een menu op het dashboard, waarna je de functie ‘windshield’ selecteert. Is dat gebeurd, dan kan je met de pijltjesknop de hoogte regelen. Eenzelfde werkwijze is er voor de instelling van bijvoorbeeld de (standaard) handvatverwarming, de zadelverwarming, de vering en nog tal van andere instellingen. Gelukkig kan je deze functies ook vooraf ‘toewijzen’ aan de pijltjesknop, zodat je niet voor elke aanpassing naar het keuzemenu moet. Wie zich bij de aankoop van een R 1300 GS even laat gaan in de optiepakketten (naar schatting 80% van alle GS’s worden ‘fully loaded’ verkocht) krijgt een haast oneindige lijst van instelmogelijkheden van zowel de motor als het rijwielgedeelte. Technische lekkernijen die zich door de goede en duidelijke menustructuur allemaal vlot en intuïtief laten bedienen. Mooi!

Na onze eerste rit van 130 km op de openbare weg is de tussentijdse balans overweldigend positief. De GS is opnieuw een comfortabele, vlot sturende en bovenal snelle machine. We reden vooral over bochtige bergwegen en daar voelt de GS zich als een vis in het water, ondanks de soms wat mindere kwaliteit van het wegdek. Dat laat alvast het beste vermoeden voor de off-road test na de lunch.

Techniek 2024 BMW R 1300 GS: tot op het laatste moertje ontleed

Trophy maakt indruk

Het kwik is ondertussen opgeklommen naar een heerlijke 24 graden. De standaard GS wordt omgeruild voor de prachtige R 1300 GS Trophy. Ik heb het geluk dat mijn testmachine is voorzien van de optionele sportvering. Die zorgt voor 20 mm meer veerweg aan de voor- en achterkant en is een stukje stugger dan de standaard vering. Je zit ook een stuk hoger en dat geeft je nog meer dat ‘King Of The Road’ gevoel dat zo kenmerkend is voor een GS. Onze gids is Kelly. Ze spreekt vijf talen en is gecertificeerd en professioneel BMW lesgever en reisbegeleidster. Ik schat haar 1 meter 68 en een kleine 60 kg. Maar van bij de eerste meters wordt duidelijk waarom BMW haar gekozen heeft om ons de weg te wijzen: deze tijger in zakformaat kan namelijk een behoorlijk stukje sturen! De omvang en kracht van de GS maken op haar geen indruk. De kraan gaat meteen tegen de stuit waardoor de 19 inch Metzeler Karoo’s het zwaar te verduren krijgen. Maar geholpen door de fijne elektronica geven ze geen krimp. Na enkele kilometers houden we halt. Kelly vraagt om de rijmodus Enduro te selecteren omdat we vanaf nu off-road gaan. In deze stand wordt elke brutaliteit van de dikke boxer onderdrukt en wordt de tussenkomst van de tractiecontrole tot een minimum beperkt. Gelet op de ondergrond die bestaat uit los zand en dikke keien opteer ik er voor om de tractiecontrole en het ABS deels uit te schakelen. En daardoor ontstaat het meest bijzondere moment van deze test: het besef dat het haast onwezenlijk is hoe gemakkelijk je met deze 1300 cc grote en 237 kg zware machine het terrein in kan. Geholpen door de compactere omvang, de uitmuntende vering, en vooral het lage zwaartepunt maakt de GS indruk. Veel indruk!

2024 BMW R 1300 GS

Opmerkelijk oordeel

De spagaat die deze machine maakt is uniek. Ook wat de remmen betreft overigens. Die 310 mm schijven met voor het eerst Brembo Monoblocs (wel met het BMW-logo op de buitenkant en het Brembo-logo aan de binnenzijde … een eis van BMW) presteerden in de voormiddag uitmuntend en doen dat hier, tussen de keien en het losse zand eveneens. Perfect te doseren onder alle omstandigheden dus. Wanneer we stapvoets in mul zand moeten laveren tussen enkele jonge sparren valt een opmerkelijk verdikt: dit doet de GS beter dan mijn persoonlijke Ténéré 700. En daarmee is veel, zo niet alles gezegd. Als een machine die dit kan ook in staat is om je tegen hoge snelheid in alle comfort naar de andere kant van de wereld te brengen, dan weet je dat ze in München een klein wonder verricht hebben. Met de haast eindeloze optielijst kunnen al die kwaliteiten nog aangescherpt worden. Comfort en bagagemogelijkheden (keyless koffersysteem met verlichting en USB aansluiting  …), maar ook rijdynamiek of specifieke looks; alles is te upgraden en dus te koop. Gelukkig heeft BMW ook in de optielijst gekozen voor verandering. Je kan je motorfiets van je dromen nu samenstellen zonder dat je verplicht wordt de dure optiepacks te kopen. Ze zijn er wel, maar vrijblijvend.

Conclusie test 2024 BMW R 1300 GS

Zijn de hooggespannen verwachtingen na deze eerste rijtest ingelost? Jazeker. En wel op een manier die duidelijk maakt dat ook deze zesde generatie het helemaal gaat maken. Is de GS perfect. Neen. Daarvoor zijn de versnellingsbak en de quickshifter net niet goed genoeg. Maar voor het overige is het moeilijk om deze nieuwe GS op fouten of gebreken te betrappen. Dat er voor een machine met zo veel mogelijkheden betaald moet worden, daar kan je niet omheen. De goedkoopste basisversie start bij € 23.250,-. Dan heb je bijvoorbeeld een handmatig te verstellen windscherm met slechts twee standen. De prachtige Trophy gaat de deur uit voor € 24.237,-. De populaire Triple Black kost € 24.199,- en voor € 26.482,- heb je de groene en af fabriek rijk uitgeruste Option 719 Tramuntana. Ga je even aan de slag met de handige BMW Configurator dan zal je zien dat deze bedragen snel kunnen oplopen. Maar kies je de uitrusting van je GS doordacht, dan staat tegenover die stevige investering

Pluspunten 2024 BMW R 1300 GS

  • Design
  • Motorprestaties
  • Technische lekkernij

Minpunten 2024 BMW R 1300 GS

  • Luidruchtige versnellingsbak
  • Werking quickshifter bij deellast
MOTOR
Type vloeistofgekoelde tweecilinder boxermotor, DOHC
Cilinderinhoud 1300 cc
Boring x slag 106.5 x 73 mm
Compressieverh. 13,3:1
Koppeling natte multiplaat
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging cardan
PRESTATIES
Maximaal vermogen 145 pk @ 7.750 tpm
Maximaal koppel 149 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor Dynamic Traction Control (4 standen, 2 extra optioneel), Front Wheel Lift Suppression, Engine Braking Torque (MSR), Hill Start Control (HSC)
Rijwielgedeelte BMW ABS Pro, Dynamic Brake Control ((DBC), Dynamic Suspension Adjustment (DSA), Adaptieve hoogteregeling,  Active Cruise Control (ACC), Lane Change Warning (SWW), Front Collison Warning (FCW), Dynamic Brake Control (DBC), Dynamic Suspension Adjustment (DSA)
RIJWIELGEDEELTE
Frame tweedelig frame, vooraan staal, achterframe aluminium
Vering voor Evo Telelever
Stelmogelijkheden volledig regelbaar / elektronisch regelbaar
Vering achter Evo Paralever
Stelmogelijkheden volledig regelbaar / elektronisch regelbaar
Veerweg v/a 190/200 mm
Rem voor dubbele 310mm-schijven met vierzuigerklauwen
Rem achter enkele 285mm-schijf met dubbelzuigerklauw
Banden v/a Metzeler Karoo (Trophy) Metzeler Tourance Next 120/70-R19, 170/60-R17
PRIJZEN
Nederland € 23.250,-; € 24.237 (Trophy); € 24.199 (Triple Black); € 26.482,- (Tramuntana)
België € 20.150,- € 21,043,- (Trophy), € 21.061,- (Triple Black), € 23.053,- (Tramuntana)

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen