zaterdag 5 oktober 2024

Test 2024 Kawasaki KX450: Factory Feeling

Test 2024 Kawasaki KX450. Laten we beginnen met het hart van de motor. Net als bij de rest van de KX-serie is het blok volledig opnieuw ontworpen. De brandstof wordt nu met minder weerstand naar de cilinder gevoerd dankzij een vernieuwde brandstofpomp met een druk van maar liefst 350 kPa (in vergelijking met 300 kPa in 2023). De lucht stroomt nu veel rechter door de inlaatkamer en heeft een betere airflow gekregen. Deze verbeterde, snellere luchtstroom zorgt voor betere prestaties bij elk toerental, zowel bij lage toeren als bij hoge toeren.

Tekst: Nicky Kenis

Hoewel we in 2024 met iets minder pk’s moeten werken, is dit absoluut geen minpunt voor de KX450. We merkten dat er veel aandacht is besteed aan het bruikbare vermogen. Dit voel je al bij lage toeren, waarbij je minder snel het idee krijgt dat het blok hapert. De KX450 levert soepel een breed koppel af, wat ideaal is voor rijders die graag schakellui rijden. Zelfs op hogere toeren is er nog steeds veel koppel beschikbaar, waardoor je langer vol gas kunt geven zonder op te hoeven schakelen. De Kawasaki heeft een brede powerband en het vermogen bouwt soepel op, zonder agressief te zijn. Toch ontbreekt het de 450cc-motor nergens aan kracht. De 2024 KX450 is een perfect voorbeeld van bruikbare kracht. Romain Febvre liet de mogelijkheden van de Kawasaki vorige seizoen al overtuigend zien. Dit maakt de KX450 tot een motor die geschikt is voor iedereen: veel kracht, maar nooit verrassende of (te) agressieve reacties. Dit resulteert ook in minder vermoeidheid voor de rijder en een betere controle over de motorfiets.

Dankzij de centrale plaatsing van de uitlaat loopt deze aan de binnenkant van het frame, waardoor er geen hitteschild meer nodig is. Dit zorgt voor verhoogde veiligheid en vermindert de kans om tijdens het starten of bij het neerzetten van je benen langs de motor een BBQ-geur op te snuiven.

Mappings 

Laten we nog even teruggaan naar het vermogen van de motor. De 2024 Kawasaki KX450 wordt geleverd met twee standaard mappings die je links op het stuur kunt kiezen: Standaard en Mild. Naast deze voorgeprogrammeerde mappings kun je zelf aanpassingen maken via de Kawasaki Rideology App om de motor af te stemmen op jouw rijstijl of behoeften op het circuit. Je kunt bijvoorbeeld de brandstoftoevoer verhogen na het installeren van een nieuwe uitlaat. Daarnaast kun je met de app ook de onderhoudsintervallen volgen en raadplegen, zodat je geen enkele olieverversing mist.

Chassis

Het aluminium frame heeft verschillende aanpassingen ondergaan. Het bevestigingspunt van de achterveer is lager geplaatst om ruimte te maken voor de inlaatbox van de motor. Hierdoor is de achtervering 32 mm korter, maar functioneert ie nog steeds foutloos.

Voor de uitlaat, die nu centraal en recht uit het motorblok komt, heeft Kawasaki het neerwaartse Y-stuk van het frame met 125 mm verhoogd. Dit betekent dat het frame met minimale aanpassingen ook geschikt is voor een tweetaktmotor. Een droom die werkelijkheid kan worden…

Aanpasbare ergonomie

De ergonomie van de motor kun je aanpassen. De voetsteunen kun je 5 mm lager plaatsen en het stuur kun je in vier verschillende standen zetten. Er zijn twee gaten in de bovenste kroonplaat waarmee je je houding nog verder kunt afstellen op basis van je persoonlijke wensen. Ook de positie van de stuurbeugels kun je aanpassen om ze dichter bij of verder van elkaar te plaatsen.

Door de combinatie van het chassis en het blok is de KX450 zeer wendbaar, met veel gevoel in het voorwiel en veel grip. Hij weegt droog 108 kg, iets meer dan de gemiddelde 450cc-motor, maar tijdens de test merkten we niets van dat gewicht. Vooraan heeft de
Kawasaki-crosser nieuwe Brembo-remmen, terwijl achteraan Nissins zijn gebruikt.

Zacht en stevig

De Showa-voorvork heeft een nieuwe afstelling gekregen op basis van feedback van Febvre en andere rijders, waardoor de KX450 geschikt is voor een breed scala aan circuits. Tijdens het rijden op Rocco’s Ranch bij Barcelona voelden we direct hoe goed deze voorvork alle hobbels absorbeert zonder het gevoel van veercomfort te verliezen. De standaardafstelling voelt comfortabel zacht en tegelijkertijd stevig en stabiel aan. Met slechts een paar klikken in de hardere richting kun je de demping aanpassen om landingen van sprongen beter op te vangen. Dit is natuurlijk persoonlijk, snellere rijders willen misschien nog meer inkomende demping, terwijl amateurrijders de standaardafstelling misschien te stug vinden. Belangrijk is dat de ophanging standaard goed afgesteld staat en dat kleine aanpassingen meteen een bruikbare afstelling opleveren voor iedereen.

De crossmotor is ook slanker dan het vorige model en dat merk je. Het vernieuwde plastic heeft ook als voordeel dat het luchtfilter zonder gereedschap toegankelijk is. Met een simpele klik kun je het paneel verwijderen en kun je het filter eruit schuiven zonder dat je een schroef hoeft los te draaien. Handig en slim ontworpen.

Wat Kawasaki ook goed heeft gedaan, is het vervangen van de harde, zwarte handvatten door ODI-grips die je eenvoudig kunt demonteren en monteren. Een eenvoudige, maar geslaagde upgrade voor het contactpunt tussen machine en rijder.

2024 Kawasaki KX450

Tractiecontrole

Voor nog meer controle op het circuit heeft Kawasaki voor het eerst Kawasaki Traction Control (KTRC) geïntroduceerd, die je met een simpele druk op de knop kunt activeren. Er is voorzien in twee standen, afhankelijk van de situatie op het circuit en de gekozen mapping. We hebben deze instellingen uitgebreid getest op Rocco’s Ranch. Het is geweldig hoe eenvoudig en effectief tractiecontrole het verschil kan maken tussen het verkennen van de omgeving of je ideale rijlijn vasthouden. Vooral wanneer het circuit glad is, zoals tijdens onze eerste twee sessies waarin er net wat regen was gevallen. De tractiecontrole gaf ons vertrouwen om vol gas te gaan op een glad circuit, waardoor we harder reden dan we voor mogelijk hadden gehouden. Het werkt dus echt goed.

Test 2022 Stark Varg: gamechanger?

Starthulp

Laten we ook niet vergeten dat er een starthulp beschikbaar is! Met een module links op het stuur kun je de launch control activeren door twee knoppen tegelijkertijd in te drukken. Hiermee wordt een aparte mapping geactiveerd die ervoor zorgt dat je efficiënt kunt starten wanneer extra tractie nodig is bij het starthek. Hierdoor wordt overmatig doorslippen van het achterwiel beperkt en de tractie geoptimaliseerd. De samenwerking tussen KTRC, ontsteking en de juiste hoeveelheid brandstof zorgt ervoor dat je optimaal kunt starten bij het vallen van het starthek tot aan de eerste bocht.

Dag en nacht 

We hebben met de 2024 Kawasaki KX450 zowel overdag als ‘s nachts gereden op Rocco’s Ranch. Denk nou niet meteen dat er ook een enduro-versie van de Kawasaki bestaat met verlichting; er was gewoon verlichting aanwezig langs de baan. Normaal gesproken zeggen ‘ze’ dat je ‘s nachts sneller rijdt omdat obstakels minder zichtbaar zijn, maar met de nieuwe KX450 reden we zowel overdag als in het donker even snel. Dit komt door het uitstekende frame, de uitstekende ophanging en het blok dat iedereen optimaal kan benutten. Dit is geen wilde motor die je moet zien te temmen, maar een crossmotor die dankzij slimme ontwikkelingen zeer beheersbaar is en het beste in elke rijder naar boven haalt. Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat Kawasaki erin geslaagd is om met de 2024 KX450 de kwaliteiten van een fabrieksmotor te transplanteren in een productiemodel. Dat moet voor de vele amateur-crossers toch tot betere wedstrijdresultaten moeten leiden.

Conclusie test 2024 Kawasaki KX450

De 2024 Kawasaki KX450 biedt met zijn bruikbaar vermogen een soepel accelererende crossmotor. Het centraal geplaatste uitlaatsysteem draagt bij aan de veiligheid en vermindert warmteoverdracht. Het aluminium frame zorgt voor wendbaarheid en uitstekende grip, terwijl de aanpasbare ergonomie en gemakkelijke toegang tot de luchtfilter het gebruiksgemak vergroten. Met standaardmappings en aanpassingsmogelijkheden via de Rideology App, evenals toevoeging van Kawasaki Traction Control, biedt de KX450 meer controle op het circuit. Al met al is de Kawasaki 2024 KX450 een veelzijdige en goed afgeronde keuze voor motorcrossers die zowel prestaties als gebruiksgemak nastreven.

Prijzen

Nederland€ 10.249,-
België€ 10.249,-
2024 Kawasaki KX450
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen