vrijdag 6 december 2024
4.5 van 5

Test 2025 Ducati Multistrada V4 S: glad gepolijst

Op de lange weg richting de voorstelling van de 2025 Ducati Multistrada V4 S, zat ik me af te vragen wat er ook alweer te verbeteren valt aan Ducati’s vlaggenschip, zoals ze het zelf noemen. En hoewel ik behoorlijk wat tijd in het zadel heb doorgebracht van zijn voorganger, één keer zelfs een uur of elf aan een stuk, moest ik het antwoord schuldig blijven. En toch heeft Ducati naar eigen zeggen veertig zaken aangepast aan de Multistrada V4 S.

Ik herinner de Ducati Multistrada V4 S als praktisch, ruim, geweldig afgewerkt en ‘gaand als de spreekwoordelijke brandweer.’ Voeg daar ook nog ‘uiterst verfijnd’ aan toe. Dat was mijn belangrijkste opmerking na het rijden van de eerste V4 S, komende van de brute 1260 L-Twin van voor 2021. Dat was een motor die me bij de eerste streep gas naar de keel greep en de grip daar vrij stevig behield. De eerste V4 S beschikte over een veel zachtere inborst, tot je met behoorlijk veel gas de ‘6’ op de toerenteller aantikte, waarna je min of meer in het World Superbike-territorium verzeild raakte. Op wat in wezen een allroader zou moeten zijn. Maar je had het allemaal iets meer zelf in de hand, zeg maar.

Wereldprimeur

Wat is er nieuw? De styling is subtiel aangepakt met een iets andere kleurstelling op de zijpanelen, terwijl het frame nu dezelfde kleur als de achterbrug (die voor 1 mm hoger staat) heeft gekregen, wat een ‘homogener’ gevoel geeft. De snavel heeft een licht aangepaste vorm, met het radarsysteem geïntegreerd. Als je de ‘Radar’-versie aanschaft tenminste, maar daarover later meer. De zij- en topkofferbevestigingen zijn 25 mm naar achteren geplaatst om de passagier meer beenruimte te geven. Ik heb nooit zelf achterop een Mult V4 gezeten, maar nogal wat klanten vonden dat een probleem. Opgelost dus. En ook de bagagedrager is steviger gemaakt, zodat een eventuele topkoffer ook wat meer ruggensteun geeft aan de passagier. Het blok is nog steeds de massieve 170 pk/124 Nm van het 1158cc V4 met zestien met veren bediende kleppen. Nog steeds geen desmodromische klepbediening op het Gran Turismo V4-blok dus. Nieuw is de uitlaat, die lichter is geworden én iets rauwer klinkt. Al valt dat naar Ducati-normen reuze mee, want de boel diende uiteraard wel Euro5+-gekeurd te zijn. Het systeem waarmee de twee achterste cilinders uitvallen is bijgewerkt om sneller én vlotter te werken, wat het verbruik met 6% naar beneden heeft gehaald. De nieuwe gesmede wielen, die wij op de weg hebben gebruikt, besparen twee kilo, terwijl de gespaakte adventure-wielen ook drie kilo lichter zijn dan de wielen die beschikbaar zijn voor de 2024-editie. De schijfrem achter is groter (280 mm) dan voorheen en voorzien van een nieuwe remklauw en hoofdremcilinder. Een andere grote verandering, die een wereldprimeur lijkt te zijn, is de opname van een gecombineerd remsysteem (CBS) dat in beide richtingen werkt. Net als bij een bestaand CBS stuurt het intrekken van de voorrem enige remdruk naar het achterwiel. In ABS-modus 3 wordt bij het bedienen van de achterrem een kleine hoeveelheid druk naar het voorwiel gestuurd.

Test Ducati Multistrada V4 S Grand Tour: nieuwe GS? Nee, nieuwe GT!

Verrukt

Waarbij we naadloos overgaan naar het hoofdstuk ‘Elektronica.’ De 2025 V4 S is geavanceerder dan ooit, daar waar de Multistrada al op topniveau speelde. De elektronische, semi-automatische Marzocchi Skyhook-vering kreeg een nieuwe ‘strategie’ voor hobbeldetectie om kuilen glad te strijken. Het optionele radarsysteem, waarmee Ducati debuteerde in 2021 heeft nu een botsingswaarschuwing, naast de al bestaande functies dodehoekdetectie en radarondersteunde cruisecontrol. De nieuwe, automatische verlagingsfunctie (enkel op de S-versie) maakt op- en afstappen, evenals voet aan grond zetten een stuk makkelijker. Het systeem verlaagt de motorfiets tot 30 mm wanneer de snelheid onder de 10 km/u zakt en duwt de motorfiets weer omhoog wanneer je harder rijdt dan 50 km/u. Het inzakken gebeurt heel snel, het omhoog duwen heb ik nauwelijks gevoeld. Je kan de Multistrada ook handmatig laten zakken door de veringsknop op de linker stuurhelft in te drukken. Je kunt deze functie alleen stilstaand gebruiken en zowel de minimale voorspanning als het automatisch zakken zijn alleen beschikbaar op de S-versies van de Multistrada V4. Nog een elektronische update is Ducati Vehicle Observer (DVO), die niet minder dan zeventig sensoren koppelt aan de IMU van de motorfiets en ABS, tractiecontrole en wheeliecontrole regelt op basis van hoe de motorfiets wordt bereden. Kortom, als je hard rijdt, worden ABS, tractioncontrol en de wheeliecontrol van de motor geoptimaliseerd voor de manier waarop je rijdt, terwijl de Skyhook-vering zich ook aanpast op basis van omstandigheden en rijstijl. De Multistrada denkt dus te allen tijde mee, zeg maar. De gebroeders Ducati die ooit begonnen in de elektronica voor ze motorfietsen ging bouwen, zouden de Multistrada verrukt gadeslaan. Iets wat ik niet deed, want het weer in Italië was van Bijbelse, slechte proporties, met dodelijke overstromingen en bodemverschuivingen. Geen weer om als een dolle te gaan jagen en al helemaal niet op een motor met 170 pk. Maar mijn vrees bleek ongegrond. Het zijdezachte karakter van de Multistrada maakte dat ik met vol vertrouwen ging rijden, temeer er ook een nieuwe ‘Wet’ modus te selecteren viel. Maar ook in ‘Road’ en ‘Sport’ viel alles goed te behappen. Ik had de motorrem kunnen bijstellen, mocht dat nodig zijn geweest, maar ik kende geen enkel hachelijk momentje. Tot ik letterlijk geen hand meer voor ogen zag door de regen en dichte mist. Het ‘Forward Collision’ systeem ging een paar keer af, wat toch voor een veilig gevoel zorgde, terwijl mijn spiegels me waarschuwden als mijn achterligger wat te dicht naderde.

Uitgekiend

Ik zou willen zeggen dat de Multistrada V4 S nog scherper en strakker stuurt. Het moet haast wel, mits de lichtere wielen en het 1 mm hogere scharnierpunt voor wat minder ‘squat’ of inzakken zorgt bij het accelereren, waardoor de Multi nu op gas beter de bocht rondt. Maar het weer en de gladde wegen boden geen gelegenheid. Het comfort zit in elk geval snor, met een erg uitgekiende elektronische vering die je over de weg laat glijden en ook zaken als het traploos instelbare windscherm. Dat doe je handmatig en mechanisch, maar zo makkelijk dat je je afvraagt wat andere merken soms in godsnaam bedenken om het zo moeilijk te maken. Dat we dat van een Italiaanse motorfiets noteren, zegt veel, zo niet alles over hoe hard Ducati aan de Multistrada V4 S heeft gewerkt. Ik kan ook zeggen dat de Multistrada V4 S goed is afgewerkt, doordacht en verfijnd aanvoelt, terwijl de weinig keren dat het gas erop kon de prestaties nog steeds verbluffend zijn. Kritiek die ik opving was dat het de Multistrada V4 (S) wat aan sensatie en karakter ontbrak. En in vergelijking met de BMW R 1300 GS, om maar eens zijn belangrijkste concurrent te noemen, heeft hij niet die punch onderin. Dat is nog steeds zo, maar de Multistrada is op zijn beurt qua motorkarakter vele malen comfortabeler. En als je even een paar versnellingen terugtrapt met de onfeilbare quickshifter, minstens even snel als het om de knikkers gaat.

Wat als het geen BMW GS mag zijn? Test Ducati Multistrada V4 S vs KTM 1290 Super Adventure S vs Triumph Tiger 1200 GT Pro

Conclusie test 2025 Ducati Multistrada V4 S

Veel meer kan ik voorlopig niet concluderen. Enkel dat de Ducati Multistrada V4 S een ongelooflijke dijk van een motorfiets is, met hier en daar nog wat kleine ruwe randjes eraf gepolijst. Ruwe kantjes waarvan ik niet wist dat ze bestonden. Laat staan dat ik ze heb weten te vinden. Ik blijf het een nagenoeg perfecte motor vinden. Die nu dus nog iets perfecter is geworden. Al had er wat mijn portemonnee betreft ook wel wat meer van de prijs gepolijst mogen worden. Maar goed, nagenoeg perfectie kost nu eenmaal geld. Standaard betaal je voor de Multistrada V4 €24.590,- De V4 S, met zowat alle elektronica en elektrisch instelbare veren start vanaf €29.390. De Rally met spaakwielen begint op €32.690 en dan komen er nog de V4 Pikes Peak en RS met 17-inch voorwiel voor respectievelijk €37.890 en €45.090.

Foto’s: Ducati

Ducati Multistrada V4 S Rally
We konden ook nog een stuk rijden met de V4 Rally, het adventure-model met spaakwielen. Daarmee deden we ook een kilometer of tien offroad. Ook daar toont de Multistrada zich een enorm vertrouwenwekkende motor, rekening houdend met het rijklare gewicht van 231 kg (229 kg voor de S-versie). Maar opnieuw was opletten de boodschap, gelet op het beestenweer. Het systeem met de vering die inzakt werkt ook hier feilloos en helpt enorm als je ergens moet halthouden en afstappen omdat een collega zich wat heeft verkeken op de doorweekte, half weggespoelde grondpaden…
2025 Ducati Multistrada V4 S Rally.

Technische gegevens 2025 Ducati Multistrada V4 S

MOTOR
Type V4 Gran Turismo, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 1158 cc
Boring x slag 83 mm x 53,5 mm
Compressieverhouding 14,0:1
Koppeling Hydraulisch bediende natte multiplaat
Transmissie Zesbak
Eindoverbrenging Ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 170 pk @ 10.500 tpm
Maximaal koppel 123,6 Nm @ 9.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor Rijmodi, traction control, wheelie control, radar, motorrem
Rijwielgedeelte Cornering-ABS, DRL’s, bochtverlichting, vehicle hold control
RIJWIELGEDEELTE
Frame Aluminium monocoque
Vering voor 50 mm USD voorvork
Stelmogelijkheden Elektronisch
Vering achter Monoshock
Stelmogelijkheden Elektronisch
Veerweg v/a 170 / 180 mm
Rem voor Twee 330mm-schijven met radiale vierzuigerremklauw
Rem achter Een 280mm-schijf met tweezuigerremklauw
Banden v/a 120/70 ZR19 – 170/60 ZR17
PRIJZEN
Nederland € 29.390
België € 25.590
ALGEMEEN
Rijklaar gewicht 229 kg
Tankinhoud 22 l
Wielbasis 1.566 mm
Zithoogte 840-860 mm
Balhoofdhoek 24,2°
Naloop 100,6 mm

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (1)

18/11/2024

Na 25 jaar BMW GS Adventure overgestapt naar de Duc en wild enthousiast

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (2 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (5 van 5)
Prachtige motor, niet enkel om naar te kijken. Zeer wendbaar en heel vlot om mee te rijden. In vergelijking met de BMW andere rijstijl gezien ander koppel. De BMW kan in 5de versnelling vanuit 30 km vertrekken, dit doe je niet met de Duc. Ook de ketting bij de DUC is aanpassen t.o.v. de BMW. maar voordeel is dan weer het gewicht waardoor de Duc veel handelbaarder is.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Prachtige motor, niet enkel om naar te kijken. Zeer wendbaar en heel vlot om mee te rijden. In vergelijking met de BMW andere rijstijl gezien ander koppel. De BMW kan in 5de versnelling vanuit 30 km vertrekken, dit doe je niet met de Duc. Ook de ketting bij de DUC is aanpassen t.o.v. de BMW. maar voordeel is dan weer het gewicht waardoor de Duc veel handelbaarder is.Test 2025 Ducati Multistrada V4 S: glad gepolijst