Test: Aprilia Dorsoduro 900 vs. Ducati Hypermotard 950

Bijna jaar op jaar vergelijken we de Dorsoduro en Hypermotard met elkaar. In de vergelijking van vorig jaar – toen de Dorsoduro 900 volledig vernieuwd werd – won de Hypermotard 939. Inmiddels is de Ducati op veel vlakken vernieuwd. De vraag is dan ook: Kan de Aprilia daar nog overheen? Of komt hij op een hellend vlak door die vernieuwing die de Hypermotard heeft doorgemaakt?

Aprilia Dorsoduro 900

Is ontstaan als direct antwoord op de Hypermotard en gaf dat twee jaar geleden nog eens toen hij vernieuwd werd. Maar hoe houdt hij stand bij het tegenantwoord?

Ducati Hypermotard 950

Beter op ieder vlak en makkelijker rijdbaar, dat heeft Ducati de Hypermotard geprobeerd te maken. Maar is daarbij het echte gevoel van een supermoto wel in stand gebleven?

Meten is Weten

De Hypermotard weet uit hetzelfde motorblok als zijn voorganger vier pk en 1 Nm koppel meer te persen. Op papier dan, want het exemplaar dat wij konden testen heeft er iets meer moeite mee om aan die fabrieksgegevens te tippen. Zowel qua koppel als vermogen red hij het net niet, maar dat is met zulke kleine verschillen dat het hem vergeven is. De Dorsoduro heeft er veel meer moeite mee. Iets meer vermogen maar een stuk minder koppel.

Wat betreft het verbruik zijn beide machines niet al te vriendelijk voor de portemonnee. Met de Dorsoduro kom je volgens onze metingen gemiddeld 205 kilometer van huis met een volle tank van twaalf liter. De Hypermotard bleek tijdens onze kilometers nagenoeg even dorstig. Voordelig is de 14,5 liter tank waardoor je net geen vijftig kilometer verder van huis komt dan met de Aprilia. Overigens is die brandstofvoorraad wel een anderhalve liter kleiner geworden dan voorheen. Daardoor heb je dan wel mooier zicht op het buizenframe van de Ducati, maar voor de actieradius is het jammer.

Vergelijk Aprilia Dorsoduro 900 vs Ducati Hypermotard 950

Wat betreft het gemeten gewicht verraste het ons dat de Dorsoduro de lichtste van de twee is. Die ziet er namelijk net wat ranker uit dan de Hypermotard. Dat bewijst maar weer dat je een boek niet op zijn kaft moet beoordelen. Volgens de gegevens die we bij de verzekering hebben opgevraagd, kan het financieel ook een heel stukje lichter zijn om voor de Aprilia te gaan. Dat is echter redelijk afhankelijk van je persoonlijke situatie en woonplaats. Check, als je geïnteresseerd bent, vooral eens hoe het plaatje er voor jou uit kan zien. Dat kan gemakkelijk via www.motornl-verzekering.nl.

Conclusie

Supermoto’s zijn een enorme bron van rijplezier. Maak je ze een heel stuk groter dan is het de bedoeling dat het rijplezier gelijk blijft en slechts het comfort beter wordt. Precies dat proberen Aprilia en Ducati al jaren te doen met hun grote supermoto’s.

De Dorsoduro 900 is met zijn grotere cilinderinhoud beter dan ooit te voren in staat om in de buurt te komen van de Hypermotard. Toch blijft het veelal bij in de buurt komen. Zeker nu Ducati haar Hypermotard onlangs heeft vernieuwd. De Hypermotard 950 werd daarbij krachtiger en liep zo opnieuw verder uit op de Dorsoduro. Wat betreft elektronica heeft de Ducati een verder voorsprong genomen want een IMU is vanaf dit jaar standaard op een Hypermotard. Ja, zelfs het standaardmodel heeft zo’n meetsysteem gekregen. Het is niet gereserveerd voor de extremere SP-uitvoering.

Wat dat betreft is het voor de Dorso erg lastig om erop en erover te gaan. Zou Aprilia echt haar spierballen laten zien dan zou de prijs onwijs toenemen en wint de Ducati onderaan de streep alsnog. Een lastig parket. Goed om te zien dat ze in Noale daarom steeds meer een andere kant op sturen met de Dorsoduro. Want hoewel de Hypermotard het motorblok uit een allroad leent, is de Dorsoduro gezegend met het comfort dat bij zo’n toermachine hoort. Geen poging meer om een hardcore supermoto te zijn maar juist een comfortabel, betaalbaar alternatief voor wie wel dat soort looks zoekt maar niet afgebeuld thuis wil komen na een ochtend rijden.

Op de vraag of de Aprilia zich dus op een hellend vlak bevindt nu de Ducati opnieuw de leiding stevig in handen heeft is het antwoord absoluut: ja. Maar of ze daar bij Aprilia nog zo extreem mee bezig zijn zoals ze dat waren toen de Dorsoduro bedacht werd, als antwoord op die verdomde Hypermotard, dat lijkt niet meer zo te zijn.

Tekst: Tom van Appeldoorn
Fotografie: Shot Up Productions

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL