zaterdag 27 april 2024
4.5 van 5

Test Moto Guzzi V85 TT Travel: Easy Rider

Zo rond de eerste schakelbeurt van drie naar vier, word ik overvallen door een gelukzalig gevoel. Alsof niets moet, alles kan en verder geen gedoe. Best snel, maar dat is wat de Moto Guzzi V85 TT Travel met me doet. Op dat kleine stukje weet ik al dat ik me de verdere dag uitstekend zal vermaken.

Tekst: Pieter Ryckaert
Foto’s: Moto Guzzi

‘Een beetje motorjournalist weet het wel na een kwartiertje,’ brulde een oud-collega ooit halfnaakt vanaf het zwembad terwijl hij zijn op testrit vertrekkende collega’s uitwuifde met de hand die géén cocktail omklemde. Hoewel het standaard werkmentaliteit is binnen het motorjournaille, zit er een zin van waarheid in. Soms hoeft het zelfs geen kwartiertje te duren. Na een paar honderd meter weet ik gewoon dat het met de Moto Guzzi V85 TT best wel snor zit. In die korte tijd heb ik geschakeld, gas gegeven en geremd, weet ik dat ik comfortabel zit en dat hij mooi neutraal stuurt. Eén recht stuk en een rotonde zijn genoeg. Maar in plaats van rechtsomkeer te maken om mij lui naast het zwembad te vlijen, schakel ik door naar zijn vijf. Want deze Moto Guzzi smaakt naar meer.

Evolutie

Bij de technische uiteenzetting spreken de Moto Guzzi ingenieurs over een evolutie van de V85 TT. Klinkt goed. Het is evolutie die motoren beter maakt, iets wat ze daar in Mandello del Lario wel eens schijnen te vergeten. Veel van hun modellen duiken ineens op en verdwijnen, om later opnieuw op te duiken. Zie de Stelvio. Maar de V85 TT evolueert dus wel gewoon verder. Met als grootste technische innovatie VVT, waarbij vanaf 6.500 tpm de kleptiming verandert. Het zou gaan om de ideale combinatie tussen koppel onderin en topvermogen hogerop, maar ik roep bovenal emissienormen in als motief. Niettemin pompt de 2024 V85 4 pk meer uit zijn dwarse V-twin dan zijn voorganger (80 pk/7.750 tpm, ondanks de strengere Euro5). Een zogeheten knock sensor moet zorgen voor een betere verbranding en emissie, samen met een extra, derde lambdasonde in de uitlaat. Ook nieuw is het hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole. Als we het dan toch over de elektronica hebben, zijn er ook nog vier rijmodi, inclusief de Off-road modus voor de V85 TT en Travel-versies. De basic Strada lijkt niet bedoeld om stof te happen. De kuipruit heeft een nieuw systeem om hem 70 mm hoger te zetten, maar dat moet wel gewoon handmatig en niet elektrisch, wat aardig lukt.

Dubbeltest: Moto Guzzi V85 TT Travel vs. Suzuki V-Strom 1050XT

Olietanker

De V85 Strada-instapversie ontbeert niet alleen de Off-road modus. Ook de spaakwielen zijn vervangen door drie kilogram lichtere gegoten exemplaren. Alle modellen, dus ook de TT en de Travel, zijn voorzien van een lichter aluminium subframe, een lichtere koplampbehuizing en lichtere remschijven. Volgens Moto Guzzi zijn dit allemaal onderdelen die vrij hoog zitten en daardoor het sturen in positieve zin danig beïnvloeden. De remschijven zitten uiteraard onderin, maar onafgeveerde, draaiende massa weegt nog meer door. En er zit ook een nieuwe, instelbare achterschokbreker op om het stuurgedrag nog verder te perfectioneren. En het werkt, dat kan ik al na één rotonde beamen. Niet dat de vorige generatie stuurde als een olietanker, maar het had iets met vertrouwen te maken. De 2024-versie stuurt in mijn beleving en zonder rechtstreeks vergelijk een stuk neutraler en voelt ook meer in balans qua veerafstelling. Zelfs in de Touring-versie met koffers die ik bemand. Darwin knikt instemmend vanuit zijn graf.

Easy Rider

En ook het blok lijkt me een stuk soepeler te draaien. De VVT, knock-sensor en Lambda-sondes doen dus schijnbaar hun werk. Waarbij de overgang in kleptiming na 6.500 tpm niet voelbaar is. Heel erg netjes allemaal. Ik voel me dus zoals eerder aangehaald meteen in mijn sas op de TT, ook wanneer we de snelweg opdraaien. Ik pas makkelijk de kuipruit wat aan en cruise dan door het Zuid-Spaanse woestijnlandschap met een soort Easy-Rider-gevoel zoals ik het maar zelden ervaar. De windbescherming is goed en het V-twin blok dreunt aangenaam een eind weg. Ik zou er niets op tegen hebben helemaal door te rijden tot de Lage Landen. Of gewoon drie rondjes Spanje. Er zijn krachtiger allroads, er zijn ook comfortabelere allroads, maar er zijn er weinig die een aangename rust op mij neer laten dalen.

Gedwee

Zoals elke Moto Guzzi rijd je ook de V85 TT op koppel. Het vermogen in de hogere regionen opzoeken heeft enkel auditief merkbare gevolgen. Je kan hem op bochtige wegen een hele dag in zijn vier laten staan. De soepele vermogensafgifte brengt je zonder horten of stoten op je bestemming. Mocht je die al hebben. De V85 TT is zo meegaand als maar kan. Maar ook op tempo verrast de Moto Guzzi positief. Na het mooi ronden van perfect kronkelende kustwegen keren we na de middagstop terug richting hotel. De voorrijder legt behoorlijk de zweep erop en we volgen met zijn allen gedwee.

Met een tempo dat je gerust mag omschrijven als ‘behoorlijk stevig’, suizen we van bocht naar bocht en de V85 kwijt zich vastberaden van zijn taak. Geen enkele keer geeft het rijwielgedeelte te kennen dat het welletjes is. De remmen worden stevig aangesproken, maar houden zich kranig, zonder fading of andere tekenen van opgeven. De V85 houdt niet echt van erg snel en slordig schakelen, maar zolang je zelf wat zorg aan de dag legt, hebben we ook daar niets te klagen. We staan versteld van de sportieve kwaliteiten, die we op de vorige generatie nooit hebben ervaren, omdat daar het vertrouwen toch minder onbezorgd aanwezig bleek. Het Easy Rider-gevoel is intussen wel weg, maar de glimlach is des te breder.

Conclusie test Moto Guzzi V85 TT Travel

Wanneer we afstappen ben ik ontzettend positief verrast. Waar de Moto Guzzi V 85 TT me initieel een soort gelukzalig gevoel van totale onthaasting bracht, blijkt er toch vuur in zijn onderbuik te zitten als je dat wil. Of als het gewoon even moet. Elk minpuntje dat ik kon bedenken van de vorige generatie is weggewerkt of aangepakt, met een erg goede motor tot gevolg. Waarbij je de gebruikelijke verzachtende opmerking ‘voor een Guzzi’ helemaal kan vergeten…

Pluspunten Moto Guzzi V85 TT Travel

  • Koppelrijk blok
  • Easy Rider-gevoel
  • Stuurgedrag

Minpunten Moto Guzzi V85 TT Travel

  • Met zorg schakelen
veervoorspanning en uitgaande demping
Technische gegevens Moto Guzzi V85 TT Travel
MOTOR
Type luchtgekoelde V-twin, DOHC
Cilinderinhoud 853 cc
Boring x slag 84 x 77 mm
Compressieverhouding 10,5:1
Koppeling enkele droge plaat
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging cardan
PRESTATIES
Maximaal vermogen 80 pk (58 kW) @ 7.750 tpm
Maximaal koppel 82 Nm bij 5.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor tractiecontrole, 4 rijmodi
Rijwielgedeelte hellingshoekgevoelige ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen buizenframe
Vering voor 41mm USD-telescoopvork
Stelmogelijkheden voorspanning en uitgaande demping
Vering achter monoshock
Stelmogelijkheden
Veerweg v/a 170/170 mm
Rem voor twee 320mm remschijven met radiale vierzuiger remklauw
Rem achter een 260mm remschijf met tweezuiger remklauw
Banden v/a 110/80-R19, 150/60-R17
PRIJZEN
Nederland V85 TT: €15.399 – V85 TT Travel: €16.399
België V85 TT: €13.499 – V85 TT Travel: €14.999
MATEN EN GEWICHTEN
Zithoogte 830 mm
Gewicht 230 kg (rijklaar)
Tankinhoud 23 liter
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (4)

m
mdm
22/03/2024

V85TT karakterfiets , die km,s vreet en stuurt als een mes !

Totaalscore(5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (4 van 5)
niet merkvaste motorrijder (sedert 46 jaar). was nooit begeestert door italo machines, terwijl er bij mijn maten 40 jaar geleden wel 3 met een guzzi rondreden, en nooit problemen hadden(ik met mijn japanners ook niet). in 2022 werd het tijd om een mooie karakterfiets als de Guzzi V85TT te kopen (bij VRA ). ik was na de nwe Triumph Rocket 3R van de hemel terug met de voeten op de grond. dit is weer echt motorrijden ! en i.d. qua sturen en remmen heeft de Moto Guzzi V85Tt van niemand lessen te leren. er word sportief gereden, en toch verbruikt hij géén druppel olie . ze deden hun huiswerk goed in Mandello del Lario (waar ik dan ook direkt op bezoek geweest ben om het 100 jarige bestaan mee te maken.) de ritjes van 500 km +- in de hoge venen en ardennen zijn ontstressend en voldaan rijd je met deze machine terug naar huis savonds. prijs/kwaliteit + een cardan ! ideale reismoto ook. mijn volgende? terug een Guzzi denk ik (elke 2 jr. een nwe moto voor mij).
K
Kamikanis
22/03/2024

Mijn eerste Guzzi.

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (4 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (5 van 5)
Voor mij direct het zelfde gevoel dat ik zo richting Mandello wilde vertrekken.
GS
Gerard Smit
22/03/2024

Prima de luxe!

Totaalscore(5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (5 van 5)
Voordat ik deze motor kocht heb ik er lang over nagedacht! Inmiddels 8 maanden in mijn bezit en 12.000km verder kan ik zeggen , een heerlijke motor met veel motorbeleving , zorgvuldig afgewerkt en nog steeds een eyecatcher!
CS
C. Stans
22/03/2024

V85TT guarda d,onore 2023

Totaalscore(4 van 5)
Motorblok (4 van 5)
Stuureigenschappen (4 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (3 van 5)
Afwerking (4 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (4 van 5)
Ik vind deze een goede toermotor. Goede zithouding. Vering goed verstelbaar. Passagier goede zit. Display goed leesbaar en instel mogelijkheden.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

niet merkvaste motorrijder (sedert 46 jaar). was nooit begeestert door italo machines, terwijl er bij mijn maten 40 jaar geleden wel 3 met een guzzi rondreden, en nooit problemen hadden(ik met mijn japanners ook niet). in 2022 werd het tijd om een mooie karakterfiets als de Guzzi V85TT te kopen (bij VRA ). ik was na de nwe Triumph Rocket 3R van de hemel terug met de voeten op de grond. dit is weer echt motorrijden ! en i.d. qua sturen en remmen heeft de Moto Guzzi V85Tt van niemand lessen te leren. er word sportief gereden, en toch verbruikt hij géén druppel olie . ze deden hun huiswerk goed in Mandello del Lario (waar ik dan ook direkt op bezoek geweest ben om het 100 jarige bestaan mee te maken.) de ritjes van 500 km +- in de hoge venen en ardennen zijn ontstressend en voldaan rijd je met deze machine terug naar huis savonds. prijs/kwaliteit + een cardan ! ideale reismoto ook. mijn volgende? terug een Guzzi denk ik (elke 2 jr. een nwe moto voor mij).Voor mij direct het zelfde gevoel dat ik zo richting Mandello wilde vertrekken.Voordat ik deze motor kocht heb ik er lang over nagedacht! Inmiddels 8 maanden in mijn bezit en 12.000km verder kan ik zeggen , een heerlijke motor met veel motorbeleving , zorgvuldig afgewerkt en nog steeds een eyecatcher!Ik vind deze een goede toermotor. Goede zithouding. Vering goed verstelbaar. Passagier goede zit. Display goed leesbaar en instel mogelijkheden.Test Moto Guzzi V85 TT Travel: Easy Rider