vrijdag 26 april 2024

Vijf volgers testen de veelzijdige Kawasaki Versys 650

De nieuwe Kawasaki Versys 650 mocht eerder al rekenen op de nodige lof van redacteur Jelle. Maar wat vinden onze lezers van deze voor 2022 opgefriste hoogpotige alleskunner uit Kobe? In Hilversum zijn vijf lezer uitgenodigd om daar antwoord op te geven.

Fotografie: Andrew Walkinshaw

Terwijl we buiten in een prachtig voorjaarszonnetje rondom vijf hagelnieuwe testexemplaren ons klaar maken voor een rit rond de Vinkeveense Plassen, vertel ik de vijf deelnemende lezers wat er zo ongeveer nieuw is aan de 2022 Versys 650. Een 4,3 inch TFT- kleurenscherm, de ‘good old’ 650cc-paralelltwin voldoet nu aan euro5 uiteraard, alle verlichting LED, uitschakelbare tractioncontrol met twee standen, nieuwe styling, Bridgestone-rubber. Maar verder vooral nog heel herkenbaar een Versys. Oh ja, met Kawasaki’s ‘Rideolagy The App’ kun je via Bluetooth de motor verbinden met je telefoon en zo informatie over je ritten verzamelen. In deze lezerstest laten we dat achterwege. Deze Versys heeft dus geen rijmodi. Is dat erg? Nee, totaal niet, want met 67 pk en 61 Nm aan koppel heb je simpelweg ook geen vermogen dat direct om elektronische afroming vraagt als het een keertje plenst. Gewoon vertrouwen in je pols en de gasreactie van je motor goed leren aanvoelen. Maar goed, dat is mijn mening en we zijn nu vooral benieuwd naar de mening van het groepje lezers.

Kawasaki Versys 650

‘De Kawasaki Versys 650 ‘checks all the boxes’, maar heeft mijn hart niet gestolen.’

Curriculum Vitea
Axel Vrachtdoener, 28 jaar
Huidige motor: Triumph Speed Triple 1050
Bouwjaar: 2008

Axel rijdt bewust een naked om zichzelf letterlijk en figuurlijk wat af te remmen. ‘Boven de 150 km/u maakt de rijwind het onprettig.’ Dat was gebukt achter het ruitje van zijn gifgroene ZX-6R wel anders. Die deed hij maar weg nadat er te veel geld richting Leeuwarden bleef gaan. De Versys ziet Axel als serieuze kandidaat om als woonwerkfiets aan te schaffen. Qua specificaties en aankleedmogelijkheden voldoet de Versys volledig aan zijn wensen. Toch heeft deze Kawa Axels hart nog niet helemaal gestolen. De 650cc-paralleltwin is daar met name debet aan. ‘Ik vind het blok wat tam en de vibraties zijn wennen. Iets minder “aan uit” zou ook wel fijn zijn, maar ik ben alleen vier en drie cilinders gewend.’ Gaat het hem worden? Axel is er nog niet uit. ‘Het is geen ja en het is nog geen nee. De vering vind ik nu te veel op comfort gericht, maar die is aan te passen.’ Er volgt nog een proefrit op een Triumph Tiger 660 en Axel maakt daarna een keuze waarbij het in hoofd en hart goed moet voelen. ‘De Triumph is duurder, maar ik wil de motor helemaal aankleden met onder andere toerruit en koffers en dan scheelt het niet zoveel meer’, licht hij toe. We wensen Axel veel wijsheid toe bij het maken van zijn keuze.

Test 2022 Voge 500DSX: ‘Is het een Ducati?’

‘Je keert dit ding op een luciferdoosje.’

Curriculum Vitea
Roel Hamelink, 44 jaar
Huidige motor: Yamaha XJR1300
Bouwjaar: 2001

Roel (44) uit Zoetermeer rijdt vrijwel dagelijks naar zijn werk op de Research & Development-afdeling van een groentezadenveredelaar. Hij is 1 meter 96. Een groot deel daarvan bestaat uit zijn benen. Dat heeft zijn weerslag op Roels zithouding op de Kawasaki Versys 650. ‘Voor mij zouden de stepjes wat lager moeten of het zadel wat hoger. De zithouding voelt voor mij nu wat raar. En de spiegels staan ver terug. Overigens zijn het wel fijne spiegels, want ik zag alles goed.’ Met het verstelbare ruitje op de hoogste stand kreeg Roel alsnog de wind van voren. Hij rekent het de Versys niet aan. ‘Dat heb ik wel vaker’, merkt de verticaal gezegende Roel droogjes op. Los van de wat onwennige zithouding heeft Roel het prima naar zijn zin op de speelse Kawa. ‘Je kunt dit ding keren op een luciferdoosje joh. Echt een perfect ding om kruipdoor-sluipdoor te rijden in de bebouwde kom. Voor de snelweg zou-ie voor mij misschien nog wat meer power kunnen hebben, maar verder vind ik dit echt een prima motor.’ Dat over smaak zeker wel te twisten valt, blijkt wanneer Roel besluit: ‘De looks zijn goed. Ik zou wel gaan voor de groene of helemaal zwarte variant, dat grijs rode doet me denken aan een lesmotor.’ Laat dat nou net – naast de groene – mijn favoriete kleurstelling zijn van vandaag.

‘Dit stuur zo licht, net een fiets!’

Curriculum Vitea
Marouane Kharbach, 24 jaar
Huidige motor: Suzuki GSX-R600 SRAD
Bouwjaar: 2000

Marouane is de benjamin van het stel. Deze beveiliger uit Rotterdam is de rust zelve en kijkt de hele dag met licht dromerige pretoogjes naar de Kawasaki Versys 650. Normaal gesproken geeft hij een Suzuki GSX-R600 SRAD uit 2000 de sporen (met zo’n voluptueus achterste). Maar alleen op dagen als vandaag. ‘Ik ben echt een mooi weer rijder.’ De Versys bevalt hem bijzonder goed. ‘De zithouding is heel fijn, de motor heeft voldoende koppel en is daarnaast bijzonder wendbaar. Dit stuurt zo licht, het lijkt net een fiets’, vertelt Marouane met een dikke smile op zijn gezicht. ‘Het voelt gewoon als een heel degelijke motor. De vering is goed en het zadel zit heerlijk’, vervolgt hij. Desgevraagd kan hij ook nog een paar kleine kritiekpuntjes opnoemen. ‘Ik mis cruise control en verschillende ride modi hadden ook wel gekund wat mij betreft.’ Het mag de pret niet drukken want Marouane is duidelijk om. ‘Ik zou zo m’n auto inruilen en hier mee gaan rijden bij wijze van spreken. Ik wil nu wel echt een Versys 650 aanschaffen ja. Het liefst deze nieuwste en anders wellicht het vorige type.’

‘Niet echt mijn ding, maar mooi compact en perfect voor toerritten.’

Curriculum Vitea
Marc Blijboom, 66 jaar
Huidige motor: KTM 950 Adventure
Bouwjaar 2004

Marc is bijna toe aan zijn pensioen en werkt nu nog twee dagen per week als vrachtwagenchauffeur. Marc is vandaag de oudste en waarschijnlijk ook de avontuurlijkste. Omdat zijn zoon zijn KTM Adventure 950 uit 2004 mee heeft, is Marc vanochtend vanuit IJsselstein komen rijden op zijn Suzuki DRZ-400. Nog niet zo lang gelden heeft hij zelf het blok van deze vrij zeldzame crosser met kentekenplaat gereviseerd. Marc is dan ook motorman in hart en nieren, met voorliefde voor rijden op het onverhard. Zo reed hij ooit de Trans Pyrenees waarbij hij grotendeel over onverharde bergwegen van de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee reed. Een rondje Albanië op een KTM 690 staat ook op zijn palmares. Marc rijdt dus normaal op wat meer hardcore fietsen, vanwaar dan zijn interesse in deze Kawasaki Versys 650? ’Ik zag de eerste Versys zo’n vijftien jaar geleden op de beurs en vond het gelijk een interessant ding. Deze lezerstest was een leuke manier om er eens een te proberen.’ Het blijkt niet de motor voor offroad-enthousiasteling Marc. ‘Ik mis een 21-inch voorwiel en qua zithouding zit ik liever wat meer op, dan in een motor.’ Toch ziet hij wel waarom iemand anders er een zou willen hebben. ‘Het is mooi dat het allemaal zo compact is. Het is wat mij betreft ook een fantastische motor voor toerritten. Met een mooi hoorbaar, maar niet te hard geluid.’

‘Wat voelt dit soepel! De Kawasaki Versys 650 staat bij mij met stip op nummer één!’

Curriculum Vitea
Saskia Westerink, 48 jaar
Huidige motor: geen

Saskia is de enige dame vandaag en heeft nog geen motor. Maar daar komt snel verandering in. Deze 48-jarige docente Geschiedenis uit Almelo heeft net anderhalve maand haar rijbewijs en is druk op verschillende merken en modellen aan het proefrijden om snel haar eerste motor aan te schaffen. En de Versys doet goede zaken bij Saskia. Op de vraag of die bevalt klinkt een enthousiast: ‘Echt wel!’ Saskia heeft daar meerdere redenen voor. De koppeling bijvoorbeeld. ‘Die is licht, pakt vroeg op en de instelbare hendel kan ver terug. Dat maakt bediening met kleinere handen heel prettig. Het zadel zit super en de motor stuurt heel makkelijk en licht. Het gaat allemaal zo soepeltjes op deze motor,’ vertelt Saskia. Ook de vering valt in de smaak. ‘Heel anders bijvoorbeeld dan de Honda NC700X waar ik laatst op reed. De Kawasaki is zachter afgeveerd en dat vind ik fijner rijden.’ Saskia is 1meter69 en kan nog net met haar voeten aan de grond. Toch staat ze zelfverzekerd stil tijdens deze dag. Ergens nog en puntje van kritiek? ‘Het blok kan onder de 3.000 toeren wat bokkerig voelen,’ vertelt ze. Maar verder is het eigenlijk alleen maar positief. Zo bevallen de looks haar ook heel goed. ‘De zwart-groene is de mooiste.’ Met een stralende lach besluit Saskia: ‘De Versys staat bij mij met stip op nummer 1.’

‘Het is soort Zwitsers zakmes van een motor, waarmee je (bijna) alles kan.’

Curriculum Vitea
Peter van den Hoogen,  44 jaar
Huidige motor: Suzuki DL650
Bouwjaar: 1992

En dan nog mijn observaties. Ik vind de Kawasaki Versys 650 een veelzijdige maar vooral ook een no-nonsense en toegankelijke motor. Nergens overweldigend of heel erg uitgesproken. Alle lezers stapten vandaag zonder problemen op en af. Ook bij het langs de weg parkeren en omkeren voor de vele foto- en videomomentjes bleef iedereen ‘in control’. Oké, een keer had Axel een momentje, maar die moest even wennen aan de riante stuuruitslag. De vering en zithouding zijn comfortabel en de motor valt vederlicht de bochten in. De bediening met de stuurknoppen werkt eenvoudig en intuïtief. Eigenlijk doet de Versys alles goed met een bijzonder soort veelzijdige onuitgesprokenheid, om het maar eens makkelijk te formuleren. En hij ziet er gewoon strak uit. Een soort Zwitsers zakmes van een motor, waarmee je (bijna) alles kan. Of beter: een allemansvriend. Als dat het soort motor is dat je zoekt, vermoed ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat je dikke vrienden wordt met de Versys 650.

Kawasaki Versys 650

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen