maandag 15 juli 2024

Test Royal Enfield Himalayan 450: een berg plezier!

Door het overweldigende succes van de nieuwe Himalayan 450 op de Indiase thuismarkt hebben we er hier in Europa even op moeten wachten. Maar eindelijk staat het bijna iconische model van Royal Enfield bij de Nederlandse dealers. Wordt het ook hier een bestseller?

TestlocatieSardinië, Italië
TestomstandighedenRegen en zonnig
TemperatuurTussen 10 en 25 graden

Eind vorig jaar konden we al testen met de nieuwe Himalayan. In z’n thuisland, vlak bij ’s werelds hoogste berg waaraan de Royal Enfield z’n naam dankt. Een uniek decor, voor een even unieke test. Toch zijn we maar wat blij dat we die test nog eens dunnetjes kunnen overdoen. Niet in India, maar op het mooie Sardinië. Met machines die gebouwd zijn voor de Europese markt en onder Europese testomstandigheden. Ideaal dus voor een hernieuwde kennismaking met deze toch wel bijzondere motorfiets. Want bijzonder is de Himalayan zeker. Niet door z’n prestaties of technologie maar door z’n eenvoud en daarbij horende no-nonsenslook. Hoewel de nieuwe er helemaal anders uitziet dan de eerste Himalayan is de avontuurlijke uitstraling sterk gelijkend. Het geheel ziet er een stukje moderner uit, maar de vele beschermbeugels en standaard bagagedrager laten er geen misverstand over bestaan: ook deze nieuwe is gemaakt voor avontuurlijk motorrijden. Het ontwikkelingsteam van Royal Enfield besteedde veel aandacht aan praktische zaken die belangrijk zijn wanneer je op wereldreis bent. Daarbij riepen ze de hulp in van ervaren wereldreizigers zoals onze eigen Itchi Boots aka Noraly Schoenmaker. In het eerste deel van haar 65.000 km lange reis van het uiterste zuiden van Amerika naar het uiterste noorden van Canada reed ze met de vorige Himalayan. Ervaring in overvloed dus. Op de verlanglijstjes van die specialisten scoorden iets meer vermogen en tankinhoud steeds hoog. Maar ook de vering mocht beter. Bevraging bij het doelpubliek (én eigenaars van de vorige Himalayan) maakte dan weer duidelijk dat connectiviteit gewenst was. Met die verzuchtingen in het achterhoofd ging het designteam aan het werk. Het resultaat is deze 100% nieuwe machine.

Compleet nieuw

Niet één schroef werd dus overgenomen van het vorige model. En dat zie je niet alleen, dat voel je ook. De 452 cc grote éénpitter is nu watergekoeld en levert het niet onaardige vermogen van 40 pk bij 8.000 tpm. Dat is zestien pk meer dan z’n voorganger. Doordat het blok watergekoeld is loopt het ook een stuk rustiger en opvallend trillingsvrij. Motortrillingen werden door de eigenaars van de vorige Himalayan als hinderlijk ervaren, zeker tijdens lange ritten. Daarom werden zowel de voetsteunen als het stuur gemonteerd in rubbers, waardoor er nog minder trillingen worden doorgegeven aan de bestuurder. Met succes overigens. Doordat 85% van het maximum koppel van 40 Nm al bij 3.000 tpm wordt vrijgegeven rijd je de Himalayan ook opvallend laagtoerig. En dat heeft niet enkel effect op het rustgevende gevoel tijdens het rijden, maar uiteraard ook op het verbruik. Wij reden tijdens de test een best wel indrukkende 1 op 27,7. Hierdoor kom je met de 17 liter benzine aan boord toch vlot 450 km ver. Typisch voor een merk als Royal Enfield is dat er ook uitvoerig getest werd met benzine van matige tot slechte kwaliteit. Met de relatief lage compressieverhouding van 11,5:1 kan de Himalayan op dat vlak best wat hebben. De nieuwe Himalayan beschikt nu ook over ride-by-wire en twee rijmodi. Die rijmodi (Performance en Eco) lijken me, gelet op het toch eerder bescheiden en soepele motorvermogen, overbodig. Wel interessant is dat je binnen de gekozen rijmodus ook het ABS achteraan kan uitschakelen, wat voor off-road gebruik echt noodzakelijk is.

Test 2024 MV Agusta Enduro Veloce: offroad MV verrast!

Het mooie ronde dashboard past wat betreft design perfect bij de no-nonsenslook van de Himalayan. Maar vergis je niet. De instelmogelijkheden en beschikbare info zijn overvloedig en meer dan modern. Zo kan je kiezen tussen een digitale of een analoge look van de weergave, zijn achtergrondkleur en lay-out instelbaar (het systeem kan dit ook automatisch voor je doen), wordt een preview van inkomende tekstberichten weergegeven en nog veel, veel meer. Maar het mooiste is dat je het dashboard ook kan omtoveren naar een volwaardige GPS. Door een samenwerking met Google is Royal Enfield erin geslaagd om een extra GPS toestel overbodig te maken. En dat werkt perfect. De weergave is duidelijk en het gebruik verloopt door de intuïtieve structuur vlot en eenvoudig. Toch twee kleine puntjes van kritiek: de verklikkerlichtjes van de knipperlichten zijn te klein en daardoor slecht zichtbaar. Dat zorgde ervoor dat er in onze testgroep steeds wel iemand met z’n knipperlichten aan bleef rondrijden. Wat ook beter kan is het kleine joystickje waarmee je op de linker stuurhelft door de menu’s van het dashboard navigeert. Dat is iets te gevoelig. Maar voor het overige is de intrede van de Himalayan in de moderne wereld van elektronica bijzonder geslaagd.

Goede metgezel

Onze testrit van 180 km bestond voor een belangrijk deel uit onverhard. Typische Italiaanse bergweggetjes bezaaid met kiezel en wat grotere stenen. Hier toont de Himalayan opnieuw dat hij uit het juiste avonturiershout gesneden is. Door de erg vriendelijke vermogensopbouw van de motor en het goede rijwielgedeelte kan het snel als het moet, maar wordt het pas echt fijn als je er de tijd voor neemt. Je geniet van het heerlijke gebrom van de ééncilinder, maar ook van de omgeving. En dat is tijdens een introductietest als deze weleens anders. Dikwijls vragen motorrijders me na een test in het buitenland: ‘En, was het daar mooi?’. Meestal moet ik het antwoord schuldig blijven doordat we zo druk bezig zijn met motorrijden dat genieten van de omgeving er gewoon bij inschiet. En dat is bij de Himalayan net anders. Je geniet van de machine én de omgeving. Net die eigenschap bezorgt de Himalayan een grote ‘ik-wil-er-een-factor’. Maar ook voor het dagelijkse woon-werkverkeer heb je aan deze leuke Indiër een goede metgezel. Bovendien pas je met de uitgebreide lijst aan originele accessoires de Himalayan helemaal aan jouw verlangens aan.

Conclusie test Royal Enfield Himalayan 450

Deze tweede test van de nieuwe Himalayan bevestigt de positieve indrukken van de eerste test. De machine voelt heel volwassen en degelijk aan. De toegevoegde elektronica (GPS!) zorgt voor een duidelijke meerwaarde en is voldoende gebruiksvriendelijk om zelfs de meest rabiate tech-haters  mee te krijgen. We hebben er even op moeten wachten, maar deze nieuwe globetrotter van Royal Enfield maakt het wachten meer dan waard. Met een vanaf-prijs van €6.999, drie jaar volledige garantie en onderhoudsintervallen van 10.000 km krijg je bovendien erg veel waar voor je geld. Of het ook bij ons een bestseller wordt? Ga daar maar vanuit!

Pluspunten Royal Enfield Himalayan 450

  • Prijs
  • Prestaties motor
  • No nonsens uitstraling
  • Trillingsvrije ééncilinder

Minpunten Royal Enfield Himalayan 450

  • Joystick bediening dashboard
  • Kleine verklikkerlichtjes dashboard

Technische gegevens Royal Enfield Himalayan 450

MOTOR
Type vloeistofgekoelde ééncilinder met vier kleppen, DOHC
Cilinderinhoud 452 cc
Boring x slag 84 x 81,5 mm
Compressieverhouding 11,5:1
Koppeling natte multiplaat met slip&assist
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 40 pk (29 kW) @ 8.000 tpm
Maximaal koppel 40 Nm @ 5.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi twee
Rijwielgedeelte deels uitschakelbaar ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame stalen dubbel wiegframe
Vering voor 43 mm Showa USD
Stelmogelijkheden voor geen
Vering achter Showa monoshock
Stelmogelijkheden achter veervoorspanning
Veerweg v/a 200/200 mm
Rem voor een 320mm-remschijf met tweezuigerremklauw
Rem achter een 270mm-remschijf met enkelzuigerklauw
Banden v/a 90/90-21, 140/80-17
PRIJZEN
Nederland vanaf €6.999
België vanaf €6.249
ALGEMEEN
Gewicht 196 kg (90% brandstof + olie)
Tankinhoud 17 liter
Wielbasis 1.510 mm
Zithoogte 825/845 mm (verstelbaar)
Balhoofdhoek 26.5°
Naloop 127 mm
Royal Enfield Himalayan 450

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen