16.9 C
Nederland
dinsdag 17 mei 2022

10 vragen over de vanaf 2023 verplichte motorkeuring in België

Kijkend naar het prijsverschil tussen nieuwe motoren in Nederland en België zijn wij altijd stik jaloers op onze Vlaamse collega’s. Scheelt steevast een paar duizend euro! Maar vanaf 1 januari 2023 wordt die jaloersheid een heel stuk minder, want de Vlaamse regering heeft definitief goedgekeurd dat de motorkeuring er vanaf begin volgend jaar komt. De belangrijkste vragen hebben wij voor jullie op een rij gezet, want natuurlijk leeft dit ook in Nederland.

1. Is dit een keuring zoals voor auto’s?

Nee, dit is geen periodieke keuring. Het gebeurt enkel bij verkoop van een tweedehandsmotor of na een ongeval.

2. Geldt deze keuring voor alle motoren?

Nee, ze geldt voor motorfietsen, driewielers en vierwielers met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc. De motoren voor een A1-rijbewijs en voor houders van een rijbewijs B, vallen daar dus niet onder. De keuring geldt ook voor elektrische of hybride motorfietsen met een maximumvermogen groter dan 11 kilowatt en een maximumsnelheid hoger dan 45 kilometer per uur.

3. Wat zal het gaan kosten?

De prijs voor een motorkeuring is vastgelegd op € 60,-.

4. Waar gaan de keuringen plaatsvinden?

De Vlaamse regering laat weten dat er ‘een beperkt aantal keuringscentra in Vlaanderen’ worden opgezet.

Helft Nederlanders vindt motorrijden net iets te spannend en onveilig

5. Er was sprake van keuring bij de dealers. Wordt dat mogelijk?

Nee, de keuringen vinden plaats in bestaande keuringscentra waar een speciale lijn voor motoren wordt gebouwd. De erkende keuringsinstellingen zullen de komende maanden in de nodige investeringen en opleidingen voor het personeel voorzien.

6. Gebeurt de keuring op basis van een gelijkvormigheidsattest?

Nee, de motorkeuring ligt niet op het gebied van de originaliteit van de motorfiets, maar ‘op de verkeersveiligheid en de milieu- en consumentenbescherming’.

7. Waarop wordt precies gecontroleerd?

Dat is slechts ten dele duidelijk. De Vlaamse overheid spreekt van negen technische punten waarop de motor gecontroleerd zal worden. In de shortlist die ze officieel communiceren staan enkel remmen, stuurinrichting, ruiten en lichten vermeld. Gevolgd door ‘enz.’. Ruiten lijkt bovendien een vaag punt. Niet elke motor heeft een ruit. Hierover moet nog meer concrete informatie volgen.

8. Stel: ik verkoop een niet-rijdende oldtimer of een motor voor een restauratieproject. Is daar een uitzondering voor voorzien?

Nee, de regering stelt duidelijk dat er geen uitzonderingen zijn, dus ook niet voor oldtimers, customs of voor niet-rijdende motorprojecten. Aangezien deze motoren niet kunnen (goed)gekeurd worden, zal de koper de motorfiets moeten laten keuren nadat het project voltooid is en voor de motor op de weg wordt gebracht. Lees: met nieuwe nummerplaat en papieren. De papieren zullen bij een dergelijke verkoop overigens wel aanwezig moeten zijn, zoals nu ook al het geval is.

9. Wordt de keuring hetzelfde in Brussel en Wallonië als in Vlaanderen?

Er werd al gevreesd voor een soort ‘keuringstoerisme’ naar andere gewesten als de normen niet dezelfde zijn in Wallonië of Brussel. De motorkeuring is immers nationaal geldig. Die kans blijft bestaan, want nu Vlaanderen alles heeft goedgekeurd, volgt er nog overleg met de andere twee gewesten. Het is niet zeker dat de uitkomst van die gesprekken een uniforme keuring voor alle Belgen zal zijn.

10. Ligt alles nu definitief vast?

Nog niet helemaal. Uit het feit dat de regering de negen controlepunten niet helemaal opsomt én de verklaring dat er nog gepraat zal worden met belangenorganisaties, zoals bijvoorbeeld Traxio en Febiac, valt af te leiden dat er nog details moeten worden ingevuld. Maar de datum en het principe liggen onmiskenbaar wel vast. Al valt het te verwachten dat er op 1 januari weinig volk zal zijn in de keuringscentra…

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen