146 pk voor de GSX-S-serie

Het segment van de 1000cc-viercilinder nakeds is minder groot dan -ie ooit was. Vele fabrikanten hebben gekozen voor dikkere motorblokken en daarmee het segment van de ‘supernakeds’ gecreëerd. De GSX-S-serie van Suzuki kunnen we echter vergelijken met andere viercilinder-1000’s, zoals de Z1000 van Kawasaki en ook de BMW S1000R. 

Doordat Suzuki vandaag het vermogen van de GSX op 146 pk heeft geclaimd kunnen we stellen dat -ie qua specificaties net iets boven de Z1000 zit, die 142 pk levert. Opvallend is het lage gewicht van de Suzuki: met 207 rijklare kilo’s is -ie de 221 kilo wegende Z1000 te licht af.

Ook opvallend is het dat Suzuki in het persbericht rept over ‘royaal het laagste gewicht en de meeste pk’s’, terwijl de S1000R van BMW maar liefst 160 pk levert. Nou zal de prijs van de GSX wel lager uitvallen, alhoewel deze nog niet bekend is, maar de S1000R hoeft vooralsnog z’n meerdere nog niet te erkennen. Ach ja, we hebben het natuurlijk maar over cijfers op papier, maar toch…

Dezelfde spierbalprestaties gelden voor de GSX-S1000FA die met meer stroomlijn komt, het rijklaargewicht van deze FA is 212 kilo. Ook keurig. Met voor beide modellen tractiecontrole, monoblock-remklauwen, volledig instelbare vering en een LCD-dashboard zijn we inmiddels wel erg benieuwd naar de prijs van beide modellen. Helaas houdt Suzuki de lippen nog stijf op elkaar.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?