maandag 27 mei 2024

Terugblik op 400x Marathonmotor!

Vierhonderd afleveringen van Marathonmotor hebben vierhonderd verschillende verhalen opgeleverd. Verhalen uiteenlopend van alledaags tot heel bijzonder. Over alledaagse motoren en soms over exoten. Motoren met veel kilometers op de teller of héél veel kilometers op de teller. Op deze pagina’s laten we een aantal memorabele deelnemers met hun motoren nog eens de revue passeren.

Wat misschien nog wel het meest opvallende aan deze verhalenreeks is, is dat vierhonderd afleveringen Marathonmotor ook over vierhonderd verschillende motorrijders ging. ‘De motorrijder’ bestaat niet, want ‘de motorrijder’ is even divers als ‘de mens’. De bindende factor is dat ze allemaal motorrijden, maar wel allemaal op hun eigen manier en met hun eigen voorkeur op wat voor motor ze dat het liefst doen.

Ducati SportClassic 1000 – Marathonmotor

Getallen

De Japanse merken zijn het best vertegenwoordigd in de rubriek Marathonmotor. Honda voert de lijst aan met 94 deelnemers, gevolgd door Yamaha met 72. BMW prijkt met 65 deelnemers op de derde plaats. Kijken we naar het aantal aanmeldingen, dus niet alleen naar degenen waarvan hun verhaal in het blad verscheen maar die zich wel hebben aangemeld, dan zou BMW koploper zijn met de GS-modellen als uitschieter. Maar ja, iedere veertien dagen een GS-verhaal gaat op den duur ook vervelen. Onder de vierhonderd motoren zit één elektrische motor en drie tweetakten.

Het merkenoverzicht ziet er als volgt uit:

1.Honda94
2.Yamaha72
3.BMW65
4.Suzuki52
5.Kawasaki37
6.Triumph20
7.Ducati15
8.Moto Guzzi14
9.Aprilia9
10.KTM7
 Harley7
12.Laverda2
13.Buell1
 Enfield1
 Indian1
 MZ1
 Vincent1
 Zero1

Van de vierhonderd deelnemers waren er slechts 29 vrouw. De meest voorkomende beroepsgroep onder de deelnemers was de ICT-sector. En als er een regio genoemd moet worden van waar de meeste deelnemers kwamen, dan is dat Noord-Holland.

Meeste kilometers

De eer van de motor met de meeste kilometers gaat naar de Vincent HRD van Peter Volkers uit Halsteren. Maar dat niet alleen, het was ook de oudste motor die langs kwam. Volkers’ Vincent HRD had liefst 620.000 kilometer op de teller staan toen hij in 2012 op bezoek kwam. Ongeveer 450.000 kilometer daarvan had Volkers zelf gereden op zijn uit 1949 stammende motor. In de ogen van velen is zo’n snelle Vincent HRD een museumstuk, maar niet voor de eigenaar, die een aantal modificaties aan zijn Vincent had uitgevoerd waar de gemiddelde verzamelaar van gruwt. Wat denk je van andere velgen, remschijven in plaats van trommelremmen. Peter Volkers was duidelijk in zijn verhaal. ‘Ik heb de Vincent om mee te rijden en dan moet je met de tijd mee om de motor betrouwbaar en veilig te houden.’ Lees onderaan dit artikel de Top-25 kilometerstanden.

De eerste

De eerste motor die in 2004 op bezoek kwam was een tien jaar oude Moto Guzzi California met 145.000 kilometer op de teller waarvan de tweede eigenaar, Dré van de Elzen uit De Mortel, er ruim 100.000 voor zijn rekening had genomen. Toch was de complete historie van de motor bekend want, en dat was puur toeval, de Moto Guzzi bleek eerder door MOTO73 ingezet als duurtestmotor. De Moto Guzzi is tot 2007 actief in gebruik geweest. De eigenaar reed daarna op andere motoren (HD’s) maar de Guzzi bleef als hobbyproject bewaart in de schuur. Er is wel flink de zaag in gezet, maar waarschijnlijk is de Guzzi later dit jaar, of volgend jaar, weer rijklaar. De eigenaar heeft zoveel leuke herinneringen aan de California dat de motor verkopen nooit aan de orde is geweest.

De eerste vrouw

Elma Koopman-Kuipers uit Waskemeer was in 2004 de eerste vrouw, die met haar knalrode BMW R1100S op bezoek kwam voor Marathonmotor. In vijf jaar tijd had ze 87.000 kilometer op de BMW bij elkaar gereden wat ver boven het jaargemiddelde van de meeste vrouwelijke (en ook mannelijke) motorrijders ligt. Liever nog dan een ‘S’ had ze een ‘GS’ gekocht, maar die bleek te hoog voor haar. Overdag in strak mantelpak (in haar werkomgeving een vereiste), ’s morgens en ’s avonds (en in het weekend) in motorpak. Ofschoon tevreden over de ‘S’, had deze motor voor Elma toch twee nadelen: een te kleine tank en een te grote draaicirkel. En het kuipruitje moest om de haverklap vervangen worden. Niet vanwege schade, maar door spontaan scheuren. Een ander probleem was het hoge olieverbruik (1:3.500) wat ze bij BMW als ‘normaal’ bestempelden. Slechte zuigerveren op de rechter cilinder waren de oorzaak.

Linke soep

De meeste motoren die op de brug verschijnen verkeren in prima staat, vaak zelfs in showroomstaat. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de Aprilia RSV Mille van Marco Luxwolda uit Amersfoort. Hij vereerde ons met een bezoek in 2014. Tijdens het maken van een foto van de onderkant van de motor (na verwijdering van de onderkuip) viel ons oog op een helder streepje bij de link. Een vuiltje op de cameralens? Nee, maar wel een verse scheur in de ‘bone’ van het linksysteem, waarschijnlijk die dag pas ontstaan want de scheur was duidelijk heel vers. Te gevaarlijk om mee verder te rijden, want bij iedere hobbel in de weg kon de ‘bone’ doormidden breken waarna het achterwiel op het spatbord zou klappen. Geen rijfoto’s maken, dat was te ‘link’. En terug naar huis rijden (Amersfoort) was voor de eigenaar al helemaal geen optie. Als service hebben we zijn motor in een busje geladen en terug naar Amersfoort getransporteerd. Daar bleek na demontage dat ook de ogen van de schokbreker muurvast zaten. Van alle vierhonderd afleveringen was dit de enige motor die om technische redenen ‘afgekeurd’ werd.

Van ver

Deelnemers aan Marathonmotor kwamen met hun trots vanuit heel Nederland en België naar Brabant gereden. Eerst naar Handel, later naar Langenboom en de laatste tien jaar naar Volkel. Twee tot bijna drie uur reistijd vormden geen uitzondering. Maar er is altijd een overtreffende trap zoals in 2018 het geval was bij Herman Westerman, die op zijn oude Africa Twin helemaal uit Noorwegen (Bjoa) kwam gereden. Weliswaar in combinatie met een familiebezoek in Nederland, maar toch! De Africa Twin uit 1996 was nieuw aangeschaft. De tellerstand stond op ‘slechts’ 92.000 kilometer, wat mede veroorzaakt werd doordat het lang duurde voordat de Honda op een Noors kenteken kon worden gezet. Een verhuizing en een scheiding hadden ook een nadelig effect voor de kilometerstand. Een kapotte brandstofpomp (garantie) was het enige technische probleem bij de Honda.

Geval apart

Bijna iedereen die op bezoek komt vindt op de een of andere manier zijn eigen motor, hoe alledaags misschien ook, bijzonder. Maar als we het echt over een geval apart hebben, dan scoort de Enfield Bullet 350 De Luxe van Benno Graas uit Wormerveer het hoogst. Met een aftandse Enfield de wereld rondreizen is wel het laatste wat je zou verwachten, maar Benno en zijn vrouw Thecla deden het gewoon. Dat leverde, naast plezier en ontberingen, ook een geweldig mooi boek op: Het aarden beest. In dit boek wordt hun één jaar durende reis dwars door Afrika op een heel bijzonder wijze weergegeven. Er ging veel stuk aan de Enfield, maar het kon onderweg altijd worden gerepareerd. Zo werden kapotte koppelingsplaten opgelapt met kurk van wijnflessen. Met net geen half miljoen kilometer op de teller was de Enfield de motor met de op twee na hoogste kilometerstand. En dat met een motor die nog geen 20 pk aan boord heeft en waarvoor de gemiddelde motorrijder zijn neus op zal halen.

Oudste deelnemer

In 2016 kwam de toen 86-jarige Gradus Stam uit Ochten met zijn eveneens bejaarde Honda CB750 uit 1974 (gekocht in 1980) op bezoek voor Marathonmotor. De man was een motorliefhebber in hart en nieren, dat maakte zijn schuurtje in de achtertuin wel duidelijk waar nog meer motoren stonden te wachten op een ritje. Vanwege gezondheidsproblemen kwam er van rijden niet meer zo heel veel, maar aangespoord door een buurtgenoot werd vanuit Ochten toch een rit naar Volkel gewaagd. De eigenaar droeg nog steeds het motorpak dat hij een eeuwigheid geleden zal hebben gekocht. Geen navigatie op de Honda, maar wel een stuk karton met daarop enkele plaatsnamen en wegnummers vermeld. Kort na zijn bezoek aan Marathonmotor werd Gradus ziek, maar krabbelde ook weer overeind. Van motorrijden kwam weinig meer.

Het ‘record’ van oudste deelnemer is overigens verbroken door de 87-jarige Frans Voermans, die nog steeds actief motorrijder is.

Stuntvliegen

Het kan om heel verschillende redenen zijn dat een deelnemer aan Marathonmotor in het geheugen blijft zitten. Een hele mooie motor, een hele slechte motor, heel veel kilometers of een bijzonder verhaal achter de motor. Bij Jos Sliedrecht uit St. Agatha, die met zijn Suzuki GSX-R750 op bezoek kwam, was dat geen van alle het geval. Bijzonder was alleen dat hij bij 100.000 kilometer de teller moest vervangen, omdat die stopte met tellen. Maar waarom we Jos herinneren, is vanwege zijn speciale hobby: instructeur stuntvliegen in een zweefvliegtuig. Roll-overs en loopings, dat soort dingen. En of de schrijver van de Marathonmotorverhalen dat misschien ook een keer aandurfde? Nou, dat was niet tegen dovemans oren gezegd. Hij zag de omgeving van Nijmegen zoals je die maar zelden ziet (op z’n kop). Het feit dat hij het er vijftien jaar later nog over heeft, zegt genoeg over deze onvergetelijke ervaring.

Tot in detail

Een van de meest memorabele deelnemers aan Marathonmotor was in 2008 Dirk Mulder uit Sneek. Hij had met zijn BMW K100 liefst een half miljoen kilometers gereden en dat zonder ooit met zijn motor de grens te zijn gepasseerd. De meeste kilometers werden gereden tussen Sneek en het Drielandenpunt in Vaals. Deze route kende voor Dirk geen geheimen. Bij de aanmelding vragen we de deelnemers of ze een logboek hebben bijgehouden of in ieder geval iets van de onderhoudshistorie weten. Bij de een is dat wat uitgebreider dan bij de ander, maar zo uitgebreid als dat van Dirk Mulder was uniek. Hij had alles tot in detail genoteerd. Niet alleen wat betreft onderhoud aan de motor, maar ook wat de temperatuur was tijdens de eerste rit na de winterstop, of hij wind mee of wind tegen had gehad onderweg naar de dealer en ga zo maar door. Dat stond allemaal keurig opgetekend in een piepklein notitieboekje. En dat over een periode van twintig jaar en 500.000 kilometer. Dan heb je heel wat te vertellen, ook al kom je Nederland niet uit.

In de fik

Een enkele keer heeft een Marathonmotor zo’n zwaar leven achter de rug dat die op een aanhanger vervoerd moet worden. Niet wenselijk maar met de Suzuki DR600R van Harald Lamers uit Pijnacker ging het in 2006 niet anders. De Suzuki was in 1987 nieuw gekocht om er een wereldreis mee te maken. Het bleef niet bij één wereldreis. Met de eencilinder werd liefst 211.000 kilometer gereden, waarvan een groot deel over onverhard terrein. De dynamo bleek een zwak punt, die moest het diverse keren ontgelden. Om op de brug bepaalde metingen te kunnen doen moet de motor lopen. Dat lukte nog wel, maar kort daarna was er een vreemde geur waarneembaar. Om de accu te controleren moest de buddyseat er af. Toen werd duidelijk waar de geur vandaan kwam. Een gat in de uitlaat blies uitlaatgassen tegen de onderkant van het versleten zadel aan, daar waar het schuim al zichtbaar was. Dat schuim was al aan het smeulen. Een brandblusser was nog net niet nodig.

ANWB

Een van de eerste deelnemers was in 2004 Sjaak Vonk uit Gouda met de eerste en enige Buell die op bezoek is geweest. De Buell M2 had al heel wat meegemaakt. Zowat alle ellende die je als motorrijder onderweg kunt verwachten, had de eigenaar in de 58.000 kilometer die hij met de motor had gereden al meegemaakt. Sjaak wilde langskomen voor een verhaal maar wel op één voorwaarde, het mocht geen negatief verhaal worden over zijn Buell. En dat is lastig wanneer de ANWB-ophaaldienst je met voor- en achternaam begroet wanneer je weer eens ergens bent gestrand. Maar verder niks verkeerds over de Buell, want afgezien van de vele mankementen reed de motor geweldig. Tenminste áls die reed.

Ongeval

In 2011 kwam Dries Zee uit Purmerend met zijn mooie Honda CBR600F Rossi Replica op bezoek. Als 72-jarige niet direct iemand die je op zo’n motor verwacht. Maar voor de oud-politieman was het rijden op de CBR600R een soort jongensdroom die uit kwam. Geheel volgens verwachting verkeerde de Honda in perfecte staat en, ondanks de redelijke kilometerstand van 135.000 kilometer, hoopte Dries Zee nog lang van zijn motor te kunnen genieten. Maar dat liep anders, want enkele dagen na zijn bezoek kwam het ontstellende bericht dat de Honda total loss was. In de vroege ochtend een baksteen op de weg over het hoofd gezien. De motor raakte een stoeprand, er was geen houden meer aan, niks meer van te maken. De berijder kwam er met kneuzingen en zere plekken vanaf. Zoiets kan dus na 52 schadevrije jaren gewoon gebeuren.

Vrouw met meeste kilometers

Ammy van Bedaf uit Almere kocht in 1993 een nieuwe BMW K75RT en kwam daarmee in 2010 op bezoek. Dat ze tevreden was over haar BMW moge duidelijk zijn, gezien de hoge tellerstand van 300.000 kilometer. Allemaal zelf bij elkaar gereden. Geen enkele andere deelneemster aan Marathonmotor is op een en dezelfde motor ooit qua kilometers bij haar in de buurt gekomen. Tijdens die 300.000 kilometer heeft de BMW nooit een klap verkeerd gegeven. Niet voor niets staat de K75 bekend als een van de meest betrouwbare BMW’s ooit geproduceerd. Natuurlijk ging er wel eens iets stuk, maar dat was dan altijd te herleiden tot normale slijtage.

Uitstel

Soms kan het maken van een afspraak lastig zijn, maar in het geval van Toon van der Aa uit Oirschot zou dat geen probleem moeten zijn. Als pensionado had hij alle tijd om met zijn Yamaha XT1200Z Super Ténéré op bezoek te komen. In drie jaar tijd had hij 58.000 kilometer bij elkaar gereden, waarvan een groot deel onverhard. Maar de eerste afspraak werd afgebeld. Motor startte niet. Tweede afspraak afgezegd, motor startte niet. Derde afspraak: motor opgehaald. Alle registers werden open getrokken om het euvel te vinden. De Yamaha stond bij niet gebruik netjes aan de druppellader, maar er was geen leven in te krijgen. Bij de dealer, die de motor had opgehaald, startte de motor wel. Ook bij Yamaha Nederland probeerde men een oplossing voor het probleem te vinden, maar dat lukte niet 1-2-3. Pas toen de door de eigenaar gebruikte druppellader aan een grondige test werd onderworpen, kwam aan het licht wat het probleem was. De druppellader trok de accu wel leeg, maar laadde hem vervolgens niet op. Probleem opgelost. Hoe simpel kan het soms zijn?

De makers

De schrijver van de Marathonmotorverhalen, Peter van der Sanden (63) , werkt al sinds 1979 als freelancer voor MOTO73. De eerste 25 jaar vooral als leverancier van motorcrossreportages. Later ook interviews en offroad getinte reisverhalen. Toen in 2004 de vraag kwam of hij het zag zitten om Marathonmotor op poten te zetten, greep hij die kans. Dat de serie na zeventien jaar nog steeds bestaat is een bewijs dat lezers en deelnemers het nog steeds een leuk onderwerp vinden. Peter is zelf fanatiek motorrijder, het liefst op een allroad of een offroad. Ondanks corona vorig jaar toch nog altijd goed voor 35.000 kilometer. Naast de rubriek Marathonmotor organiseert Peter offroad- en allroadtochten in Nederland en Portugal. Kortom: hij is zo ongeveer zeven dag per week bezig met het onderwerp motor. Een onderwerp dat hem nooit verveelt, niet in de laatste plaats vanwege het contact met de meest uiteenlopende personages, die allemaal één ding gemeen hebben: ze rijden motor.

Gerard van Sleeuwen (58) van de gelijknamige motorzaak in Volkel is sinds 2010 de Motor.NL-expert, die de Marathonmotoren onderzoekt. Zijn zaak bestaat meer dan 25 jaar en alle soorten motoren komen er voor onderhoud over de vloer. Gerard is geïnteresseerd in alles wat met motoren te maken heeft, maar zijn passie ligt toch vooral bij offroad en allroad rijden. Samen met zijn monteurs is er bij Van Sleeuwen Motoren genoeg technische kennis in huis om de bezoekende Marathonmotoren aan een grondige inspectie te onderwerpen. Uitgedeelde tips worden door de deelnemers meestal graag ter harte genomen. Daarvoor werden de motoren geïnspecteerd door Leo Peters Motoren in Langenboom (50 motoren) en Ton van Alphen Motoren in Handel (de eerste 100 motoren).

De mannen achter de rubriek Marathonmotor: Gerard van Sleeuwen (links) en Peter van der Sanden. Foto: Jarno van Osch

Top-25 kilometerstanden

 

 

1

 

Vincent
HRD

 

Peter
Volkers

 

620.000 km

 

2

 

BMW K100

 

Dirk Mulder

 

504.000
km

 

3

 

 Enfield 350 Bullet

 

Benno Graas

 

498.000
km

 

4

 

BMW K100

 

Lambert Heijnen

 

470.000
km

 

5

 

Honda ST1300

 

Fans Voermans

 

430.000
km

 

6

 

Honda ST100

 

Andre Baerdemaeker

 

384.000
km

 

7

 

BMW R75

 

Rob Dorr

 

363.000
km

 

8

 

Kawasaki Z900

 

Frank Reuver

 

318.000
km

 

9

 

BMW K75RT

 

Ammy van Bedaf

 

300.000
km

 

10

 

Honda CBR1000F

 

Cor-Jan Freriks

 

300.000
km

 

11

 

Honda GL1000

 

Ron Balkenma

 

290.000
km

 

12

 

BMW K100LT

 

Gerard van Rijssel

 

286.000
km

 

13

 

Yamaha XJ900

 

Dirk Roosendaal

 

285.000
km

 

 

 

BMW R100GS

 

Wim van Ommeren

 

285.000
km

 

 

 

Yamaha XJ900N

 

Bob Hollander

 

285.000
km

 

16

 

Yamaha XS650SE

 

Fried Anepool

 

270.000
km

 

 

 

BMW R1150RT

 

Valentijn Baanders

 

270.000
km

 

 

 

BMW
R1200GSA

 

Rob
Stolwerk

 

270.000 km

 

19

 

Honda
ST1300

 

Serve
Seijts

 

268.000 km

 

20

 

Yamaha
V-Max

 

Karel
Sneek

 

260.000 km

 

21

 

Honda
CB750

 

Henk
Besselink

 

258.000 km

 

22

 

Honda
CX650

 

Emile
Verstege

 

250.000 km

 

23

 

BMW
R1100RS

 

Hans
Bullens

 

249.000 km

 

24

 

Harley-Davidson
FXRS

 

André
van Goch

 

241.000 km

 

25

 

BMW
R1200GS

 

Arno
van de Linden

 

240.000 km

Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen