Terugblik op 400x Marathonmotor!

Vierhonderd afleveringen van Marathonmotor hebben vierhonderd verschillende verhalen opgeleverd. Verhalen uiteenlopend van alledaags tot heel bijzonder. Over alledaagse motoren en soms over exoten. Motoren met veel kilometers op de teller of héél veel kilometers op de teller. Op deze pagina’s laten we een aantal memorabele deelnemers met hun motoren nog eens de revue passeren. Wat misschien nog wel het meest opvallende aan deze verhalenreeks is, is dat vierhonderd afleveringen Marathonmotor ook over vierhonderd verschillende motorrijders ging. ‘De motorrijder’ bestaat niet, want ‘de motorrijder’ is even divers als ‘de mens’. De bindende factor is dat ze allemaal motorrijden, maar ...
Vierhonderd afleveringen van Marathonmotor hebben vierhonderd verschillende verhalen opgeleverd. Verhalen uiteenlopend van alledaags tot heel bijzonder. Over alledaagse motoren en soms over exoten. Motoren met veel kilometers op de teller of héél veel kilometers op de teller. Op deze pagina’s laten we een aantal memorabele deelnemers met hun motoren nog eens de revue passeren. Wat misschien nog wel het meest opvallende aan deze verhalenreeks is, is dat vierhonderd afleveringen Marathonmotor ook over vierhonderd verschillende motorrijders ging. ‘De motorrijder’ bestaat niet, want ‘de motorrijder’ is even divers als ‘de mens’. De bindende factor is dat ze allemaal motorrijden, maar wel allemaal op hun eigen manier en met hun eigen voorkeur op wat voor motor ze dat het liefst doen. Ducati SportClassic 1000 – Marathonmotor Getallen De Japanse merken zijn het best vertegenwoordigd in de rubriek Marathonmotor. Honda voert de lijst aan met 94 deelnemers, gevolgd door Yamaha met 72. BMW prijkt met 65 deelnemers op de derde plaats. Kijken we naar het aantal aanmeldingen, dus niet alleen naar degenen waarvan hun verhaal in het blad verscheen maar die zich wel hebben aangemeld, dan zou BMW koploper zijn met de GS-modellen als uitschieter. Maar ja, iedere veertien dagen een GS-verhaal gaat op den duur ook vervelen. Onder de vierhonderd motoren zit één elektrische motor en drie tweetakten. Het merkenoverzicht ziet er als volgt uit: 1.Honda942.Yamaha723.BMW654.Suzuki525.Kawasaki376.Triumph207.Ducati158.Moto Guzzi149.Aprilia910.KTM7 Harley712.Laverda213.Buell1 Enfield1 Indian1 MZ1 Vincent1 Zero1 Van de vierhonderd deelnemers waren er slechts 29 vrouw. De meest voorkomende beroepsgroep onder de deelnemers was de ICT-sector. En als er een regio genoemd moet worden van waar de meeste deelnemers kwamen, dan is dat Noord-Holland. Meeste kilometers De eer van de motor met de meeste kilometers gaat naar de Vincent HRD van Peter Volkers uit Halsteren. Maar dat niet alleen, het was ook de oudste motor die langs kwam. Volkers’ Vincent HRD had liefst 620.000 kilometer op de teller staan toen hij in 2012 op bezoek kwam. Ongeveer 450.000 kilometer daarvan had Volkers zelf gereden op zijn uit 1949 stammende motor. In de ogen van velen is zo’n snelle Vincent HRD een museumstuk, maar niet voor de eigenaar, die een aantal modificaties aan zijn Vincent had uitgevoerd waar de gemiddelde verzamelaar van gruwt. Wat denk je van andere velgen, remschijven in plaats van trommelremmen. Peter Volkers was duidelijk in zijn verhaal. ‘Ik heb de Vincent om mee te rijden en dan moet je met de tijd mee om de motor betrouwbaar en veilig te houden.’ Lees onderaan dit artikel de Top-25 kilometerstanden. De eerste De eerste motor die in 2004 op bezoek kwam was een tien jaar oude Moto Guzzi California met 145.000 kilometer op de teller waarvan de tweede eigenaar, Dré van de Elzen uit De Mortel, er ruim 100.000 voor zijn rekening had genomen. Toch was de complete historie van de motor bekend want, en dat was puur toeval, de Moto Guzzi bleek eerder door MOTO73 ingezet als duurtestmotor. De Moto Guzzi is tot 2007 actief in gebruik geweest. De eigenaar reed daarna op andere motoren (HD’s) maar de Guzzi bleef als hobbyproject bewaart in de schuur. Er is wel flink de zaag in gezet, maar waarschijnlijk is de Guzzi later dit jaar, of volgend jaar, weer rijklaar. De eigenaar heeft zoveel leuke herinneringen aan de California dat de motor verkopen nooit aan de orde is geweest. De eerste vrouw Elma Koopman-Kuipers uit Waskemeer was in 2004 de eerste vrouw, die met haar knalrode BMW R1100S op bezoek kwam voor Marathonmotor. In vijf jaar tijd had ze 87.000 kilometer op de BMW bij elkaar gereden wat ver boven het jaargemiddelde van de meeste vrouwelijke (en ook mannelijke) motorrijders ligt. Liever nog dan een ‘S’ had ze een ‘GS’ gekocht, maar die bleek te hoog voor haar. Overdag in strak mantelpak (in haar werkomgeving een vereiste), ’s morgens en ’s avonds (en in het weekend) in motorpak. Ofschoon tevreden over de ‘S’, had deze motor voor Elma toch twee nadelen: een te kleine tank en een te grote draaicirkel. En het kuipruitje moest om de haverklap vervangen worden. Niet vanwege schade, maar door spontaan scheuren. Een ander probleem was het hoge olieverbruik (1:3.500) wat ze bij BMW als ‘normaal’ bestempelden. Slechte zuigerveren op de rechter cilinder waren de oorzaak. Linke soep De meeste motoren die op de brug verschijnen verkeren in prima staat, vaak zelfs in showroomstaat. Maar er zijn uitzonderingen, zoals de Aprilia RSV Mille van Marco Luxwolda uit Amersfoort. Hij vereerde ons met een bezoek in 2014. Tijdens het maken van een foto van de onderkant van de motor (na verwijdering van de onderkuip) viel ons oog op een helder streepje bij de link. Een vuiltje op de cameralens? Nee, maar wel een verse scheur in de ‘bone’ van het linksysteem, waarschijnlijk die dag pas ontstaan want de scheur was duidelijk heel vers. Te gevaarlijk om mee verder te rijden, want bij iedere hobbel in de weg kon de ‘bone’ doormidden breken waarna het achterwiel op het spatbord zou klappen. Geen rijfoto’s maken, dat was te ‘link’. En terug naar huis rijden (Amersfoort) was voor de eigenaar al helemaal geen optie. Als service hebben we zijn motor in een busje geladen en terug naar Amersfoort getransporteerd. Daar bleek na demontage dat ook de ogen van de schokbreker muurvast zaten. Van alle vierhonderd afleveringen was dit de enige motor die om technische redenen ‘afgekeurd’ werd. Van ver Deelnemers aan Marathonmotor kwamen met hun trots vanuit heel Nederland en België naar Brabant gereden. Eerst naar Handel, later naar Langenboom en de laatste tien jaar naar Volkel. Twee tot bijna drie uur reistijd vormden geen uitzondering. Maar er is altijd een overtreffende trap zoals in 2018 het geval was bij Herman Westerman, die op zijn oude Africa Twin helemaal uit Noorwegen (Bjoa) kwam gereden. Weliswaar in combinatie met een familiebezoek in Nederland, maar toch! De Africa Twin uit 1996 was nieuw aangeschaft. De tellerstand stond op ‘slechts’ 92.000 kilometer, wat mede veroorzaakt werd doordat het lang duurde voordat de Honda op een Noors kenteken kon worden gezet. Een verhuizing en een scheiding hadden ook een nadelig effect voor de kilometerstand. Een kapotte brandstofpomp (garantie) was het enige technische probleem bij de Honda. Geval apart Bijna iedereen die op bezoek komt vindt op de een of andere manier zijn eigen motor, hoe alledaags misschien ook, bijzonder. Maar als we het echt over een geval apart hebben, dan scoort de Enfield Bullet 350 De Luxe van Benno Graas uit Wormerveer het hoogst. Met een aftandse Enfield de wereld rondreizen is wel het laatste wat je zou verwachten, maar Benno en zijn vrouw Thecla deden het gewoon. Dat leverde, naast plezier en ontberingen, ook een geweldig mooi boek op: Het aarden beest. In dit boek wordt hun één jaar durende reis dwars door Afrika op een heel bijzonder wijze weergegeven. Er ging veel stuk aan de Enfield, maar het kon onderweg altijd worden gerepareerd. Zo werden kapotte koppelingsplaten opgelapt met kurk van wijnflessen. Met net geen half miljoen kilometer op de teller was de Enfield de motor met de op twee na hoogste kilometerstand. En dat met een motor die nog geen 20 pk aan boord heeft en waarvoor de gemiddelde motorrijder zijn neus op zal halen. Oudste deelnemer In 2016 kwam de toen 86-jarige Gradus Stam uit Ochten met zijn eveneens bejaarde Honda CB750 uit 1974 (gekocht in 1980) op bezoek voor Marathonmotor. De man was een motorliefhebber in hart en nieren, dat maakte zijn schuurtje in de achtertuin wel duidelijk waar nog meer motoren stonden te wachten op een ritje. Vanwege gezondheidsproblemen kwam er van rijden niet meer zo heel veel, maar aangespoord door een buurtgenoot werd vanuit Ochten toch een rit naar Volkel gewaagd. De eigenaar droeg nog steeds het motorpak dat hij een eeuwigheid geleden zal hebben gekocht. Geen navigatie op de Honda, maar wel een stuk karton met daarop enkele plaatsnamen en wegnummers vermeld. Kort na zijn bezoek aan Marathonmotor werd Gradus ziek, maar krabbelde ook weer overeind. Van motorrijden kwam weinig meer. Het ‘record’ van oudste deelnemer is overigens verbroken door de 87-jarige Frans Voermans, die nog steeds actief motorrijder is. Stuntvliegen Het kan om heel verschillende redenen zijn dat een deelnemer aan Marathonmotor in het geheugen blijft zitten. Een hele mooie motor, een hele slechte motor, heel veel kilometers of een bijzonder verhaal achter de motor. Bij Jos Sliedrecht uit St. Agatha, die met zijn Suzuki GSX-R750 op bezoek kwam, was dat geen van alle het geval. Bijzonder was alleen dat hij bij 100.000 kilometer de teller moest vervangen, omdat die stopte met tellen. Maar waarom we Jos herinneren, is vanwege zijn speciale hobby: instructeur stuntvliegen in een zweefvliegtuig. Roll-overs en loopings, dat soort dingen. En of de schrijver van de Marathonmotorverhalen dat misschien ook een keer aandurfde? Nou, dat was niet tegen dovemans oren gezegd. Hij zag de omgeving van Nijmegen zoals je die maar zelden ziet (op z’n kop). Het feit dat hij het er vijftien jaar later nog over heeft, zegt genoeg over deze onvergetelijke ervaring. Tot in detail Een van de meest memorabele deelnemers aan Marathonmotor was in 2008 Dirk Mulder uit Sneek. Hij had met zijn BMW K100 liefst een half miljoen kilometers gereden en dat zonder ooit met zijn motor de grens te zijn gepasseerd. De meeste kilometers werden gereden tussen Sneek en het Drielandenpunt in Vaals. Deze route kende voor Dirk geen geheimen. Bij de aanmelding vragen we de deelnemers of ze een logboek hebben bijgehouden of in ieder geval iets van de onderhoudshistorie weten. Bij de een is dat wat uitgebreider dan bij de ander, maar zo uitgebreid als dat van Dirk Mulder was uniek. Hij had alles tot in detail genoteerd. Niet alleen wat betreft onderhoud aan de motor, maar ook wat de temperatuur was tijdens de eerste rit na de winterstop, of hij wind mee of wind tegen had gehad onderweg naar de dealer en ga zo maar door. Dat stond allemaal keurig opgetekend in een piepklein notitieboekje. En dat over een periode van twintig jaar en 500.000 kilometer. Dan heb je heel wat te vertellen, ook al kom je Nederland niet uit. In de fik Een enkele keer heeft een Marathonmotor zo’n zwaar leven achter de rug dat die op een aanhanger vervoerd moet worden. Niet wenselijk maar met de Suzuki DR600R van Harald Lamers uit Pijnacker ging het in 2006 niet anders. De Suzuki was in 1987 nieuw gekocht om er een wereldreis mee te maken. Het bleef niet bij één wereldreis. Met de eencilinder werd liefst 211.000 kilometer gereden, waarvan een groot deel over onverhard terrein. De dynamo bleek een zwak punt, die moest het diverse keren ontgelden. Om op de brug bepaalde metingen te kunnen doen moet de motor lopen. Dat lukte nog wel, maar kort daarna was er een vreemde geur waarneembaar. Om de accu te controleren moest de buddyseat er af. Toen werd duidelijk waar de geur vandaan kwam. Een gat in de uitlaat blies uitlaatgassen tegen de onderkant van het versleten zadel aan, daar waar het schuim al zichtbaar was. Dat schuim was al aan het smeulen. Een brandblusser was nog net niet nodig. ANWB Een van de eerste deelnemers was in 2004 Sjaak Vonk uit Gouda met de eerste en enige Buell die op bezoek is geweest. De Buell M2 had al heel wat meegemaakt. Zowat alle ellende die je als motorrijder onderweg kunt verwachten, had de eigenaar in de 58.000 kilometer die hij met de motor had gereden al meegemaakt. Sjaak wilde langskomen voor een verhaal maar wel op één voorwaarde, het mocht geen negatief verhaal worden over zijn Buell. En dat is lastig wanneer de ANWB-ophaaldienst je met voor- en achternaam begroet wanneer je weer eens ergens bent gestrand. Maar verder niks verkeerds over de Buell, want afgezien van de vele mankementen reed de motor geweldig. Tenminste áls die reed. Ongeval In 2011 kwam Dries Zee uit Purmerend met zijn mooie Honda CBR600F Rossi Replica op bezoek. Als 72-jarige niet direct iemand die je op zo’n motor verwacht. Maar voor de oud-politieman was het rijden op de CBR600R een soort jongensdroom die uit kwam. Geheel volgens verwachting verkeerde de Honda in perfecte staat en, ondanks de redelijke kilometerstand van 135.000 kilometer, hoopte Dries Zee nog lang van zijn motor te kunnen genieten. Maar dat liep anders, want enkele dagen na zijn bezoek kwam het ontstellende bericht dat de Honda total loss was. In de vroege ochtend een baksteen op de weg over het hoofd gezien. De motor raakte een stoeprand, er was geen houden meer aan, niks meer van te maken. De berijder kwam er met kneuzingen en zere plekken vanaf. Zoiets kan dus na 52 schadevrije jaren gewoon gebeuren. Vrouw met meeste kilometers Ammy van Bedaf uit Almere kocht in 1993 een nieuwe BMW K75RT en kwam daarmee in 2010 op bezoek. Dat ze tevreden was over haar BMW moge duidelijk zijn, gezien de hoge tellerstand van 300.000 kilometer. Allemaal zelf bij elkaar gereden. Geen enkele andere deelneemster aan Marathonmotor is op een en dezelfde motor ooit qua kilometers bij haar in de buurt gekomen. Tijdens die 300.000 kilometer heeft de BMW nooit een klap verkeerd gegeven. Niet voor niets staat de K75 bekend als een van de meest betrouwbare BMW’s ooit geproduceerd. Natuurlijk ging er wel eens iets stuk, maar dat was dan altijd te herleiden tot normale slijtage. Uitstel Soms kan het maken van een afspraak lastig zijn, maar in het geval van Toon van der Aa uit Oirschot zou dat geen probleem moeten zijn. Als pensionado had hij alle tijd om met zijn Yamaha XT1200Z Super Ténéré op bezoek te komen. In drie jaar tijd had hij 58.000 kilometer bij elkaar gereden, waarvan een groot deel onverhard. Maar de eerste afspraak werd afgebeld. Motor startte niet. Tweede afspraak afgezegd, motor startte niet. Derde afspraak: motor opgehaald. Alle registers werden open getrokken om het euvel te vinden. De Yamaha stond bij niet gebruik netjes aan de druppellader, maar er was geen leven in te krijgen. Bij de dealer, die de motor had opgehaald, startte de motor wel. Ook bij Yamaha Nederland probeerde men een oplossing voor het probleem te vinden, maar dat lukte niet 1-2-3. Pas toen de door de eigenaar gebruikte druppellader aan een grondige test werd onderworpen, kwam aan het licht wat het probleem was. De druppellader trok de accu wel leeg, maar laadde hem vervolgens niet op. Probleem opgelost. Hoe simpel kan het soms zijn? De makers De schrijver van de Marathonmotorverhalen, Peter van der Sanden (63) , werkt al sinds 1979 als freelancer voor MOTO73. De eerste 25 jaar vooral als leverancier van motorcrossreportages. Later ook interviews en offroad getinte reisverhalen. Toen in 2004 de vraag kwam of hij het zag zitten om Marathonmotor op poten te zetten, greep hij die kans. Dat de serie na zeventien jaar nog steeds bestaat is een bewijs dat lezers en deelnemers het nog steeds een leuk onderwerp vinden. Peter is zelf fanatiek motorrijder, het liefst op een allroad of een offroad. Ondanks corona vorig jaar toch nog altijd goed voor 35.000 kilometer. Naast de rubriek Marathonmotor organiseert Peter offroad- en allroadtochten in Nederland en Portugal. Kortom: hij is zo ongeveer zeven dag per week bezig met het onderwerp motor. Een onderwerp dat hem nooit verveelt, niet in de laatste plaats vanwege het contact met de meest uiteenlopende personages, die allemaal één ding gemeen hebben: ze rijden motor. Gerard van Sleeuwen (58) van de gelijknamige motorzaak in Volkel is sinds 2010 de Motor.NL-expert, die de Marathonmotoren onderzoekt. Zijn zaak bestaat meer dan 25 jaar en alle soorten motoren komen er voor onderhoud over de vloer. Gerard is geïnteresseerd in alles wat met motoren te maken heeft, maar zijn passie ligt toch vooral bij offroad en allroad rijden. Samen met zijn monteurs is er bij Van Sleeuwen Motoren genoeg technische kennis in huis om de bezoekende Marathonmotoren aan een grondige inspectie te onderwerpen. Uitgedeelde tips worden door de deelnemers meestal graag ter harte genomen. Daarvoor werden de motoren geïnspecteerd door Leo Peters Motoren in Langenboom (50 motoren) en Ton van Alphen Motoren in Handel (de eerste 100 motoren). De mannen achter de rubriek Marathonmotor: Gerard van Sleeuwen (links) en Peter van der Sanden. Foto: Jarno van Osch Top-25 kilometerstanden     1   VincentHRD   PeterVolkers   620.000 km   2   BMW K100   Dirk Mulder   504.000km   3    Enfield 350 Bullet   Benno Graas   498.000km   4   BMW K100   Lambert Heijnen   470.000km   5   Honda ST1300   Fans Voermans   430.000km   6   Honda ST100   Andre Baerdemaeker   384.000km   7   BMW R75   Rob Dorr   363.000km   8   Kawasaki Z900   Frank Reuver   318.000km   9   BMW K75RT   Ammy van Bedaf   300.000km   10   Honda CBR1000F   Cor-Jan Freriks   300.000km   11   Honda GL1000   Ron Balkenma   290.000km   12   BMW K100LT   Gerard van Rijssel   286.000km   13   Yamaha XJ900   Dirk Roosendaal   285.000km       BMW R100GS   Wim van Ommeren   285.000km       Yamaha XJ900N   Bob Hollander   285.000km   16   Yamaha XS650SE   Fried Anepool   270.000km       BMW R1150RT   Valentijn Baanders   270.000km       BMWR1200GSA   RobStolwerk   270.000 km   19   HondaST1300   ServeSeijts   268.000 km   20   YamahaV-Max   KarelSneek   260.000 km   21   HondaCB750   HenkBesselink   258.000 km   22   HondaCX650   EmileVerstege   250.000 km   23   BMWR1100RS   HansBullens   249.000 km   24   Harley-DavidsonFXRS   Andrévan Goch   241.000 km   25   BMWR1200GS   Arnovan de Linden   240.000 km

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?