vrijdag 3 februari 2023

2020 Benelli BN600i klaar voor Europa

De Benelli TNT 600i die vorig jaar op de EICMA stond, was helemaal niet eens voor Europa bedoeld. Maar zou de Benelli BN600i potten kunnen breken in Europa?

Voor we met een uitvoerige beschrijving beginnen van de Benelli BN600i: waar komt toch het mateloze enthousiasme vandaan waarmee motormerken ons dit jaar telkens weer verrassen. Alsof er niets aan de hand is. Positivisme alom. En hoewel de parameters mogelijk op gitzwart staan, houden wij de moed erin. Hulde!

Benelli dus. Timmert enorm aan de weg. De ene na het andere model verlaat de fabriek, in Nederland is het eerste kwartaal 2020 zelfs opzienbarend afgesloten. Maar de 2020 BN600i is op het oog nauwelijks anders dan de Aziatische TNT 600i. De nieuwe Benelli moet vooralsnog eerst dealen met de Euro5-norm om uiteindelijk ook door dealers in heel Europa verkocht te worden.

De eerste wijziging betreft de toevoeging van een steun voor duo en nummerplaathouder. Da’s een specifieke eis om in Europa op de markt te mogen komen, die niet nodig is voor de Aziatische markt. De tweede verandering is het uitlaatsysteem. Die eindigde op de vorige, Asia-only TNT 600i (de witte fiets hierboven) met een dubbele uitlaat onder het zadel, met een vier-in-een spruitstuk. De motor die Benelli voor Europa in gedachten heeft, heeft een kloeke demper tussen blok en naast het achterwiel. Dat scheelt een hoop buis onder het zadel. Het heeft als voordeel dat katalysator en demper in een kleiner en netter pakket zijn ondergebracht. Bovendien scheelt het massa hoog in de motor, wat weer een positieve uitwerking heeft op de rijeigenschappen.

Wat wel opvalt zijn de anders gevormde brandstoftank en zijpanelen. Dat zou mogelijk ook kunnen wijzen op een herzien ontwerp van inlaat en airbox. Allemaal ook zaken die een fabrikant moet uitvoeren om de Europese markt te mogen betreden. Tot slot lijkt de nieuwe Benelli BN600i gebruik te maken van LED-koplampen en is-ie uitgerust met een volledig TFT-dashboard.

Bron: Motor Racer CR

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen