2021 BMW R 18 Classic: een nostalgisch ogende toermotorfiets

Al eerder presenteerde BMW de nieuwe BMW R 18. Nu presenteert BMW Motorrad een meer op toeren gerichte variant van deze cruiser: de 2021 BMW R 18 Classic. De nieuwe BMW R 18 Classic is een nostalgisch ogende toermotorfiets die doet denken aan geweldige toer-cruisermodellen van weleer. De R 18 valt op door zijn puristische stijl, terwijl de R 18 Classic is voorzien van een groot windscherm, buddyseat voor een passagier, zadeltassen, een extra LED- koplamp en een 16-inch voorwiel. 

De nieuwe BMW R 18 Classic en de BMW R 18 brengen de traditie van historische BMW motorfietsen weer tot leven. Zowel technisch als in termen van design en styling hebben ze kenmerken van fameuze voorgangers als de BMW R 5. Ze weerspiegelen de essentie van een motorfiets: puristisch, met ongecompliceerde technologie en een boxermotor als epicentrum van rijplezier, gecombineerd met ‘good vibrations’. Klassiek design gaat bij de R 18 Classic en R 18 samen met eenvoudige maar toch moderne technologie. Het resultaat is een fascinerend totaalconcept – en een rijbeleving die even gecultiveerd als zinnenprikkelend is. 

2021 BMW R18 Classic

BMW R18 Classic: de grootste BMW boxermotor ooit met ruim voldoende koppel. 

De volledig nieuw ontwikkelde tweecilinder boxermotor staat centraal bij de 2021 BMW R 18 Classic en R 18 – de ‘Big Boxer’. Met zijn imposante uiterlijk en bouwwijze oogt hij als de traditionele luchtgekoelde boxermotoren, die al meer dan zeven decennia voor een inspirerende rijbeleving zorgen: al sinds BMW Motorrad in 1923 begon met de productie van motorfietsen. De grootste in serie geproduceerde tweecilinder boxermotor ooit heeft een inhoud van 1.802 cc. Het piekvermogen is 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Tussen 2.000 en 4.000 t/min is altijd meer dan 150 Nm aan koppel beschikbaar. Deze immense trekkracht gaat gepaard met een vol, sonoor geluid. 

Dubbel wiegframe van stalen buizen en stalen tweezijdige swingarm plus open cardanaandrijving

De nieuwe R 18 Classic heeft een dubbel wiegframe van stalen buizen, een frametype dat stamt uit de BMW Motorrad traditie. De buitengewone bouwkwaliteit en de minutieuze aandacht voor details blijkt uit de haast naadloze lasverbindingen van de buizen en uit de gegoten of gesmede onderdelen. Net als bij de legendarische BMW R 5 is er sprake van een tweezijdige swingarm met een cardanasoverbrenging in het achterwiel die op authentieke wijze is opgebouwd met boutverbindingen. 

BMW R 18 Classic standaard drie rijmodi

De nieuwe R 18 Classic en R 18 hebben standaard drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’ – wat ongebruikelijk is in dit segment. Standaard is eveneens ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar), dat in hoge mate bijdraagt aan de veiligheid. Bovendien zijn de R 18 Classic en R 18 standaard uitgerust met het motorkoppelregelsysteem MSR om wielslip bij acceleratie, bijvoorbeeld op nat of glad wegdek, te beteugelen. Opties zijn onder meer de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist en Hill Start Control dat assisteert bij het vanuit stilstand wegrijden op een helling. 

R 18 Classic en R 18: iconische stijl opnieuw geïnterpreteerd, met een robuust ogend frame, moderne technologie en authentieke materialen. 

De R 18 Classic en R 18 showen op meesterlijke wijze de iconische styling van motorfietsen van weleer. Puristisch design tekent zich af in talrijke elementen die zijn geïnspireerd op klassiekers zoals de BMW R 5. Het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte belijning op de lak (optie af fabriek) stammen van deze legendarische boxer uit 1936. Het klassiek ogende bodywork van de R 18 Classic en R 18 is net als vroeger van metaal gemaakt. Ook het uiterlijk van vering en demping stamt van de R 5. Samen met de dubbelzijdige swingarm en de cantilever veerunit achter is het robuust ogende rijwielgedeelte van de R 5 visueel perfect vertaald naar de moderne tijd. 

De BMW R 18 Classic First Edition en R 18 First Edition: exclusieve uitstraling met lakwerk en chroom. 

De nieuwe R 18 Classic zal wereldwijd direct vanaf de marktintroductie worden aangeboden als een exclusieve First Edition, naast de R 18 First Edition. De First Edition onderscheidt zich door de klassieke zwarte lak met de witte belijning. Andere opvallende zaken zijn de vele chromen elementen, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 18 Classic

  • Windscherm (demonteerbaar). 
  • Zadeltassen (demonteerbaar). 
  • Buddyseat voor passagier (demonteerbaar). 
  • Extra LED-koplamp. 
  • 16-inch voorwiel. 
  • Standaard Electronic Cruise Control. 

Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18

  • Iconische styling met moderne technologie en authentieke materialen. 
  • Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cc. 
  • Vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min, maximum koppel van 158 Nm bij 3.000 t/min. 
  • Open cardanaandrijving zoals bij klassieke modellen. 
  • Vakkundig gemaakt dubbel wiegframe van stalen buizen. 
  • Tweezijdige swingarm van robuust design. 
  • Telescopische vork met kragen en cantilever veerunit achter met progressieve demping. 
  • Uitgebalanceerde ergonomie voor ontspannen rijden en optimale controle. 
  • Schijfremmen voor en achter en spaakwielen. 
  • State-of-the-art LED verlichtingstechnologie in klassiek gevormde behuizing. 
  • Adaptieve bochtverlichting als af fabriek-optie voor nog betere verlichting van de weg in bochten. 
  • Klassiek vormgegeven ronde tellers met geïntegreerd display. 
  • Keyless Ride of gebruiksvriendelijk via remote control. 
  • Standaard drie rijmodi, ASC en MSR. 
  • Reverse Assist voor gemakkelijk manoeuvreren en Hill Start Control voor gemakkelijk wegrijden op hellingen als opties. 
  • De BMW R 18 Classic First Edition en R 18 First Edition: exclusief uiterlijk door zwarte lak met witte biezen en chromen delen. 
  • Uitgebreid scala aan opties en Original BMW 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?