13 C
Nederland
zondag 3 juli 2022

2021 Honda CMX1100 Rebel 2021: met Africa Twin-blok?

Het maandelijks verschijnende Japanse magazine Young Machine waagt regelmatig een voorspelling met nieuwe – vooral Japanse – modellen. Soms slaan ze de spijker op de kop – Kawasaki ZX25R -, soms slaan ze de plank volledig mis.

Ook in het nummer dat nu in de Japanse kiosk ligt, doen ze een gokje. Op basis van fantasie en Honda-speculatie komen ze op de proppen met de Honda CMX1100 Rebel. En dat is best een interessante gok. Het nieuwe Honda CRF 11000L Africa Twin-blok met DCT-transmissie en Euro5 zou zonder veel problemen in een cruiserframe gelepeld kunnen worden. Het zou Honda nog schaalvoordelen opleveren ook, want waarom zou je de prachtige parallettwin alleen voor de Africa Twin gebruiken?

Op de grootste cruisermarkt – de VS – is Honda nog steeds aanwezig. Daar bieden ze het een en ander aan, zoals de Rebel 300 en 500. Maar ook de CTX700N, Shadow 750 en de Fury 1300. De laatste twee hebben een V-twin en dat is eigenlijk een must voor cruisers. De 1100 Rebel zou er met een 100pk sterke paralleltwin nauwelijks kans van slagen hebben. Aan de andere kant doet Indian het best lekker in de VS. En die zijn ook niet vies van pk’s.

Voor Europa hoeven Japanse cruisers niet meer, het segment is zo goed als afgeschreven. ‘Japan’ haalt de cruisers eerder van de markt dan dat ze investeren in nieuwe. Het aanbod is dan ook gering. Honda heeft alleen nog de CMX500 Rebel in de aanbieding en Kawasaki de VN500 Vulcan. Yamaha probeert het met de XSR en SCR-serie, maar die vermarkten ze liever als Sport Heritage dan als cruiser. Alleen Harley-Davidson en Indian zetten nog zwaar in op cruisers. Gisteren nog zag een nieuwe Indian het levenslicht, de €14.590,- kostende Scout Bobber Sixty.

Zou een Honda CMX1100 Rebel in Europa kans van slagen hebben? Nauwelijks. Daarom zijn we van mening dat Young Machine er dit keer naast zit met hun voorspelling.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.