2021 Honda Goldwing: grotere topkoffer, meer comfort en geluid

Het is januari 2021 en de stroom aan nieuwe en vernieuwde modellen is nog niet opgedroogd. Honda laat weten dat het ‘s werelds beroemdste toermotor verder heeft verfijnd. Laten we er maar eens gaan zitten voor de 2021 Honda Goldwing.

Omdat de ‘Wing’ in de loop van de tijd is geëvolueerd, richt Honda zich vooral op de details die toerrijders op de lange afstand nog meer comfort bieden. Lukt dat? Nou, dat is aan de berijders, die kunnen het je meteen vertellen. Wel kunnen we je vertellen dat het Tour-model voor 2021 een topkoffer krijgt met een capaciteit van 61 liter. Honda zegt dat dat 11 hele liters groter is dan het uitgaande model. Nu passen er met gemak twee volwaardige helmen in.

2021 Honda Goldwing

Ondersteunend zadel

De andere aanpassingen voor je toerbehoefte in 2021 zijn grotendeels gericht op lichamelijk comfort terwijl je ‘on the road’ bent. De nieuwe rugleuning voor de duopassagier is opnieuw ontworpen en heeft een meer ontspannen hoek gekregen. Ook is het dikker, zit er meer meer ondersteunend schuim onder de bekleding. Het zadel van de 2021 Honda Goldwing krijgt wat Honda noemt een ‘suede-achtige bekleding’ met contrasterende biezen. Het ziet er mooi uit. 

Gerucht: Een nieuw Honda V4 motorblok in 2023?

2021 Honda Goldwing

Het audiosysteem krijgt verbeterde 45-watt luidsprekers en een geoptimaliseerde automatische volume-aanpassing niveau, standaard XM radio-antenne, en zowel Android Auto en Apple CarPlay-integratie. 

De beschikbare 2021 kleuren zijn als volgt:

  • 2021 Honda Gold Wing Tour Air Bag DCT: Candy Ardent Red
  • 2021 Honda Gold Wing Tour DCT en Gold Wing Tour: Candy Ardent Rood of Metallic Zwart
  • 2021 Honda Gold Wing DCT en Gold Wing: Deep Pearl Gray

Technische specificaties 2021 Honda Goldwing

MOTOR 
TypeVloeistofgekoelde 4-takt 24-kleps SOHC zescilinder boxermotor
Cilinderinhoud1,833cc
Aantal kleppen per cilinder4
Boring x slag73mm x 73mm
Compressieverhouding10.5:1
Max. Vermogen93kW (125 pk)/5500tpm
Max. Koppel170Nm/4500tpm
Carterinhoud4,4 liter (MT) / 5,6 liter (DCT)
CO2 uitstoot127 g/km  
BRANDSTOFSYSTEEM 
CarburatiEPGM-FI elektronische brandstofinjectie
Diameter gasklep50mm
Luchtfiltercartridge papierfilter, kleverig
Brandstoftankinhoud21.1 liter
Brandstofverbruik5.5 liter/100km (1 op 17,8 km)
ELEKTRISCH SYSTEEM 
StarterGeïntegreerd Starter Generator systeem  
Batterijcapaciteit12V/20AH
ACG Power Generation Capacity12V/120A
AANDRIJVING 
Koppeling(MT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met spiraalveren, assist slipper nok. (DCT) Hydraulische, natte meerplaatskoppeling met oliedruk
Transmission TypeManuele 6 versnellingsbak (inclusief overdrive. Plus elektrische achteruit) DCT 7-versnellingsbak vooruit en achteruit
Primaire overbrenging1.795 (79/44)
Overbrengingsverhoudingen(DCT) 1e: 2.167 2e: 1.696 3e: 1.304 4e: 1.038 5e: 0.821 6e: 0.667 7e: 0.522 achteruit: 1.190   (MT) 1e: 2.200 2e: 1.417 3e: 1.036 4e: 0.821 5e: 0.667 6e: 0.522
EindoverbrengingMotor 0.972 Achterwiel 2.615
AandrijvingGesloten cardan
FRAME 
TypeAluminum Aluminium, dubbele buis
CHASSIS   
Dimensions (L´B´H)L: 2,475mm B: 925mm (DCT)/905mm (MT) H: 1,340mm
Wielbasis1695mm
Balhoofdshoek30.5°
Naloop109mm
Draaicirkel3.4m
Zadelhoogte745mm
Grondspeling130mm
Rijklaar gewichtMT 366kg / DCT 367kg
OPHANGING 
Type FrontDubbele Wishbone
Type RearPro Link
WIELEN 
Type Voor130/70R 18
Type Achter200/55R 16
Velgmaat Voor18 x MT3.5
Velgmaat Achter16 x MT6.0
REMMEN 
Systeem TypeElektronisch gestuurd gecombineerd ABS-systeem
Type Voor320mm x 4,5mm dubbele hydraulische schijf met 6-zuiger remklauw, zwevende rotoren en gesinterde metalen remblokken
Type Achter316mm x 11mm geventileerde schijf met 3-zuiger remklauw en gesinterde metalen remblokken

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?