2021 Triumph Scrambler 1200 & Steve McQueen-versie

De 2021 Triumph Scrambler 1200 heeft een nieuwe uitlaat en Euro 5-homologatie. Naast de XC en XE komt ook de prachtige speciale serie Steve McQueen. Die wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 1.000 genummerde stuks.

Nieuwe uitlaat

De Scramblers worden aangedreven door Triumphs klassieke 1200 cc parallel-twin, die ondanks de aanpassing aan Euro 5 zijn karakter en prestaties heeft behouden: 90 pk bij 7.250 tpm en een krachtig koppel van 110 Nm bij slechts 4.500 tpm. Voor de gelegenheid werd ook het uitlaatsysteem gewijzigd: de twee spectaculair hoge uitlaten aan de rechterzijde blijven behouden, maar de warmteverspreiding werd verbeterd, iets wat bijzonder merkbaar is aangezien de twee pijpen onder het been doorlopen.

Vintage look betekent niet ouderwetse componenten: de voorvork is een Showa upside down en de twee achterschokdempers zijn van Öhlins, de vering is volledig instelbaar en biedt zowel voor als achter een uitslag van 250 mm. Het remsysteem voor kan rekenen op twee 320 mm-schijven en Brembo M50 monobloc-remklauwen. Achter steekt een aluminium achterbrug en tubeless spaakwielen, het voorwiel is 21″ – puur off-road – en er is een verstelbaar stuur.

De elektronische apparatuur is prima op zijn taak berekend. TFT-instrumentenpaneel, verlichte wijzerplaten en vijf rijmodi voor de XC, zes voor de XE: Road, Rain, Sport, Off-Road, Off-Road Pro (alleen op de XE). Daarnaast door de berijder aanpasbare modi, die ingrijpen op de gasrespons, tractiecontrole en ABS. De Scrambler 1200 XE is uitgerust met bochten-ABS en tractiecontrole in bochten. Ook kun je de positie van de voetsteunen aanpassen.

LED-koplampen

Alle versies zijn uitgerust met LED-verlichting met DRL-functie (dagrijlicht), bekrachtigde koppeling, cruise control, starten zonder sleutel, USB-aansluiting onder het stoel en de mogelijkheid om handvatverwarming te monteren.

De Scrambler 1200 en de XC zijn verkrijgbaar in Cobalt Blue met Jet Black-streep, Matt Khaki Green met Jet Black-streep en Sapphire Black.

Speciale serie: Steve McQueen

De Steve McQueen Edition is uitgevoerd in Competition Green met geborstelde knie-uitsparingen en handgeschilderde gouden biezen, Steve McQueen-tankafbeeldingen en een tankband van geborsteld aluminium. De kleurstelling doet denken aan de TR6 die figureert in de film ‘The Great Escape’, waarin McQueen de beroemde sprong maakt. De technische basis is dezelfde als die van de XE maar naast het kleurenschema zijn er verschillen in de accessoires, waaronder het Competition Green – hoog gemonteerde – aluminium voorspatbord en achterspatbord. Verder is er blokbescherming, een extra radiatorrooster en een elegant bruin zadel met Triumph-stiksels en logo. Er is ook een voorziening voor het My Triumph-communicatiesysteem, het stuur is gegraveerd met Steve McQueen’s serienummer en handtekening. Elke motorfiets wordt geleverd met een certificaat van echtheid, die is ondertekend door Chad, de zoon van de acteur, en Nick Bloor, CEO van Triumph Motorcycles.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?