2021 Triumph Trident: nieuwe naked-aanwas

Met de 765-versie van de Street Triple werd het middenklasse nakedbike-segment wel een beetje verlaten. Laat Triumph een verleden van fijne middenklasse nakeds hebben en in Hinckley is men van plan keihard terug te slaan. En wel met de 2021 Triumph Trident.

De 2021 Triumph Trident is een nieuwe instap-naked met een 660cc driecilinder-motorblok. Het topvermogen komt uit op 81 pk bij 10.250 tpm en er is op top 64 Nm koppel voor handen bij 6.250 tpm. Ze melden er nog even bij dat negentig procent van het maximale koppel over zo’n beetje het hele toerenbereik beschikbaar is. En dat klinkt meteen al verdraaid interessant, als je tenminste nog niet geprikkeld was door de looks van de Trident.

Triumph Trident; retro of niet?

Is het nou retro of toch niet? Sinds de Yamaha XSR700 was een neo-retro-achtig-geïnspireerde machine niet zo moeilijk in een hokje te plaatsen. De vier kleuren – zijn minder verwarrend en juist strak, recht toe-recht aan en met subtiele graphics voor de Crystal White en Sapphire Black. De Silver Ice & Diablo Red en Matt Jet Black & Matt Silver Ice zijn voorzien van een groot Triumph-logo op de tank, maar komen desondanks niet overdreven over – duidelijk een ontwerpthema. Bodywork ontbeert ‘ie sowieso grotendeels. De tank en wat kleine kapjes, en een compact rond, maar chique, ledkoplampje. Dat is het wel. Verder is het frame, blok en wielen. Pure essentie met nadruk op details. Die rode Showa-stickertjes op de voorvork, bijvoorbeeld. Het voegt technisch niks toe, maar het ziet er wel stoer uit. Toch wordt al snel duidelijk dat Triumph het gebruik van goeie spullen van goeie merken wil benadrukken. Instelbaar is de voorvork niet, de Showa-schokdemper achter is dat wel. Op veervoorspanning. Ook de Nissin-remmen worden onderstreept en de keuze voor Michelin Road 5-banden wordt beargumenteerd in het persbericht. De Britten richten op een premium-labeltje, dat is duidelijk.

Niks te groot

Over premium-labeltje gesproken, check dat nieuwe dashboardje eens. Dat het rond is geeft de indruk dat Triumph misschien toch voor iets retro-achtigs wil gaan met de 2021 Trident. Bovenal ziet het TFT-dashboard er enorm netjes en overzichtelijk uit. Niks te groot ook. Voor de bediening niet Triumphs bekende joystick maar een nieuw knoppencluster met vier pijltoetsen, zoals bijvoorbeeld ook KTM gebruikt. Qua elektronica krijgt de Trident tractiecontrol, twee rijmodi – Road en Rain – en ABS is uiteraard ook standaard. Een quickshifter staat op de optielijst.

Hoog inzetten

Het nieuwe blok is op basis van A2-versie van het Street Triple 765-blok. Die A2-uitvoering was al 660cc, zodat het een specifiek blokkarakter kreeg en geen afgeknepen rijervaring zou worden. Met 67 nieuwe onderdelen wordt dat blok nu naar de voorgrond geschoven in een compleet nieuw frame en met een rijklaargewicht van slechts 189 kg. Nee, dit is absoluut geen recyclede 660cc Street Triple. Dit is een Triumph Trident – stiekem nog historischer van naam dan de Street Triple. Zo historisch kan die naam wellicht wel weer blijken, want in Hinckley zetten ze hoog in op hun nieuwe middenklasse-machine. Qua prijs sowieso, want met 8.995 euro in Nederland en 7.995 euro voor de Belgen is de Trident aardig scherp geprijsd. Hoe de 2021 Triumph Trident rijdt vertellen we je zo snel mogelijk na de eerste test. Inmiddels staat 6 december in Lissabon op de kalender voor de 2021 Triumph Trident.

Test Triumph Rocket 3 GT: Indrukwekkende spierbundel

De originele Triumph Trident

Zoals bij zo veel modellen van Triumph is de Trident-noemer een historische. Al in 1968 viel de naam voor het eerst toen de 740cc luchtgekoelde drie-in-lijn presenteerde. Het blok werd in de basis gedeeld met de BSA Rocket III, die uit hetzelfde concern kwam. Timing van de oude Triumph Trident zou waardeloos blijken, op de vooravond van het instorten van de Britse motorindustrie. Norton-Villiers-Triumph zou niet alleen de doodsteek zijn voor die drie historische namen – en BSA – het zou ook de Trident in de kiem smoren. Niet gek dat het herboren Triumph in Hinckley koos de Triumph Trident weer als een van de eerste modellen uitbracht. In 1990 toonde Triumph op de Keulen Motorshow (nu Intermot) een tweetal Tridents met 750cc en 900cc driecilinderblokken. Tot eind jaren negentig bleven ze in productie.

1969 Triumph Trident

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?