2022 KTM 1290 Super Duke R en EVO – The Beast Evolved

Nadat de 1290 Super Duke R in 2020 volledig werd herzien, krijgt hij voor 2022 een update en een opgewaardeerde versie in de vorm van de EVO.

KTM 1290 Super Duke R EVO

De KTM 1290 Super Duke R EVO is gebaseerd op de R-versie, maar is opgewaardeerd met nog meer technische voorzieningen. Hij is uitgerust met een semi-actief chassis. Met een druk op de knop kan de ophanging worden gewijzigd van een straat- naar een racecircuit-setup. Er zijn in totaal drie verschillende dempingsmodi beschikbaar: Comfort, Straat en Sport. Bovendien kan de veervoorspanning van de achtervering in 10 stappen worden ingesteld. De instellingen worden gemaakt via het tft-scherm. Als je nog meer instelmogelijkheden wilt, kun je het optionele PRO-pakket bestellen. Het biedt de extra modi Track, Advanced en Auto.

  • Track biedt de hardste afstelling en is bedoeld voor het racecircuit en bijzonder snelle trajecten.
  • Advanced biedt een 8-voudige instelling voor vork- en schokdemping.
  • Auto biedt de meest intelligente dempingsmodus en past zich automatisch aan verschillende rijstijlen aan. In de stad, bijvoorbeeld, biedt hij zachte en comfortabele demping. Bij snel rijden op bergpassen past hij zich harder aan voor een agressievere rijstijl. KTM zegt dat de automatische aanpassingen onmerkbaar zijn.
  • Suspension Pro (inbegrepen in het Pro-pakket) heeft ook invloed op de afstelling van de voorbelasting. De veervoorspanning wordt automatisch aangepast aan het gewicht van de rijder en biedt drie verschillende instellingen.

Auto-Standard biedt een uitgebalanceerde geometrie

  • Auto-Low biedt een ontspannen, minder agressieve en meer comfortabele geometrie met een lage zithoogte.
  • Auto-High biedt een agressieve, wendbare en op de voorwielen gerichte geometrie voor het racecircuit.

Naast de wijzigingen in de geometrie voorkomt Suspension Pro ook dat het voorwiel duikt bij hard remmen, de zogenaamde antiduikfunctie, hoewel deze ook kan worden uitgeschakeld.

Korte slag gas draaigreep

Nieuw is de korte gashendelgreep, die met 7 graden is teruggebracht tot 65 graden. De gasrespons wordt verondersteld nog directer te zijn. Het is ook bedoeld om de pols van de rijder te ontlasten.

KTM Naked November van start

Extra kleur

Het vermogen van de 1301cc-V2 blijft ongewijzigd op 180 pk en 140 Nm. Het vertrouwde blauw-oranje kleurenschema wordt aangevuld met een versie in zilver en oranje. Er is nog niet bekendgemaakt wanneer de nieuwe Super Duke R en Super Duke R EVO verkrijgbaar zullen zijn. KTM heeft het alleen over ‘binnenkort’. Ze houden zich ook in met de prijs. 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?