2022 Suzuki Katana: nieuwe kleuren en elektronica

Sinds z’n eerste verschijning als koosnaampje voor de Suzuki GSX1100S in 1981 doet de term ‘Katana’ wereldwijd motorharten sneller slaan. Een gevoel dat er sinds de teaser in 2017, en de daadwerkelijke reïncarnatie van de Katana in 2020, niet minder om geworden is. In 2022 komt Suzuki niet met een nieuwe versie, maar wel met een verdere verfijning van hun Katana. Die komt volgend jaar in twee nieuwe kleurstellingen en met veel onderhuidse vernieuwingen.

Kleuren

Puur uiterlijk springt vooral de passage langs de spuiter in het oog: de vorkpoten krijgen een gouden in plaats van een zwarte laklaag, en de wielen worden ofwel in het brons, ofwel in een donkerrood gespoten – afhankelijk van je respectievelijke basiskleur. Daarin heb je de keuze tussen Metallic Stellar Blue (donkerblauw mat metallic) of Solid Iron Grey (mat donkergrijs).

Motorisch

Onder die nieuwe laklaag liggen evenwel de grootste aanpassingen verborgen. Zo groeit het vermogen van de 999cc-vier-in-lijn van 150 pk (bij 10.000 tpm) naar 152 pk (bij 11.000 tpm), terwijl het maximale koppel een tikkeltje zakt van 108 Nm naar 106 Nm bij 9.250 tpm. Leuk daarbij is dat zowel het vermogen als het koppel meer lineair worden afgegeven en er meer koppel vrijkomt in lagere toeren. Een effect dat gerealiseerd werd door zowel de nokken als de klepveren aan te passen, de mechanische 44mm-gasklephuizen in te ruilen voor elektronisch gestuurde exemplaren en de uitlaatlijn te herzien (nu 4-in-2-in-1).

2022 Moto Guzzi V100 Mandello: een eerste blik

Ook de airbox krimpt van 8,9 naar 8,2 liter in 2022. De invoering van ride-by-wire opent de deur ook richting verschillende rijmodi, en een in vijf trappen instelbare tractiecontrole. Voorts werd ook de ‘low rpm assist’ een stuk verfijnd.

Als kers op de taart moet een nagelnieuwe, bekrachtigde koppeling helpen om de up/down-quickshifter beter te assisteren, terwijl de nieuwe radiator niet enkel een stuk minder luchtweerstand genereert, maar ook een stuk beter koelt. Aan het dubbel balkenframe, de alu swingarm en de KYB-demping werd niet gewijzigd. Ook de radiaal gemonteerde Brembo monoblocs blijven op post.

Op prijzen en beschikbaarheid is het nog even wachten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?