Documenten tonen 2022 Triumph Street Scrambler Sandstorm

In Amerikaanse en Europese homologatiedocumenten duikt een nieuwe Triumph Scrambler 900 op. De Triumph Street Scrambler Sandstorm zou er dit jaar al kunnen zijn.

Het lijkt zeker dat Triumph dicht bij de lancering van een nieuwe versie van de Street Scrambler 900 is. Die zal onder de naam Sandstorm de wereld in rijden en zou eind dit jaar al realiteit kunnen zijn, samen met updates voor de Street Twin. Die deelt immers dezelfde staande twin met de Sandstorm.

Dit blijkt uit emissiedocumenten van het Amerikaanse EPA, waarin de Triumph wordt geclassificeerd als modeljaar 2022. In de praktijk kan zo’n model ook al in 2021 te koop zijn.

Voor Europa komt de bevestiging uit homologatiedocumenten die in Duitsland zijn gepubliceerd. Daarin wordt het model Sand genoemd in plaats van Sandstorm. In beide gevallen bedraagt het vermogen van de bekende 900cc-twin 65 pk bij 7.250 tpm (nu ligt de piek bij 7.500) en het maximumkoppel 80 Nm, nu bij 3.250 tpm in plaats van 3.200 tpm zoals bij het model dat nu te koop is. In de documenten is er ook een A2-versie die beperkt is tot 47 paarden. Voor het gewicht wordt 228 kg rijklaar opgevoerd, wat dicht in de buurt ligt van de 203 kg droog van het huidige model.

Digitale tovenaar maakt van Triumph Speed Triple 1200 een Daytona 1200

Naar de uiterlijke verschillen kunnen we slechts raden, maar afgaand op de gekozen naam zou het een speciale, voor races aangepaste Triumph Scrambler 1200XE (foto boven) kunnen zijn. Deze Triumph werd vijfde in zijn klasse tijdens de 2019 NORRA Mexican 1000 (zie video onder) met Ernie Vigil. De special is ook de inspiratiebron voor de Bond Edition 1200 van vorig jaar.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?